Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over de kritiek van Voka op het beleid van de Vlaamse Regering ten aanzien van de ondernemingen
Verslag
De heer Sabbe heeft het woord.
Minister-president, voorzitter, collegas, herhaling is de moeder van de perfectie. Ik heb dit thema al heel vaak aangehaald. Vorige week hebben we nog gedebatteerd over de resultaten van de enquête van UNIZO, die aangaf dat een op vijf kmoers zou willen verhuizen naar het buitenland.
De redenen daarvoor komen in deze Voka-enquête naar voren. 22 procent van de bevraagden, 1000 mensen, vindt dat de administratieve complexiteit in Vlaanderen, zowel regionaal als lokaal, niet is afgenomen. 72 procent vindt dat de Vlaamse overheid niet voldoende investeert in infrastructuur om files te vermijden. 52 procent van de ondernemers vindt dat de innovatie-initiatieven niet voldoende stimulerend zijn om hun bedrijf te laten investeren in onderzoek en ontwikkeling.
Globaal zeggen deze Vlaamse ondernemers dat ze geen positief effect voelen van het Vlaamse beleid. Ze klagen ook over een aantal specifieke zaken. Lokale bedrijfsbelastingen blijven stijgen en er worden geen initiatieven genomen om die te verminderen. Er is geen meerjarenplan voor infrastructuurwerken. De unieke vergunning die sinds 2005 in Wallonië bestaat, zou ook hier moeten worden ingevoerd. 50-plussers worden niet voldoende aangemoedigd om te werken en ook de werkloosheidsproblematiek is voor hen een probleem.
Minister-president, we hebben uw witboek intensief gelezen maar er staan geen concrete antwoorden in. Er zijn opnieuw de verzuchtingen uit de ondernemersenquête bij Voka. Wat is uw antwoord daarop, want in het witboek heeft niemand zijn gading gevonden.
De heer Deckmyn heeft het woord.
Voorzitter, minister-president, collegas, het schooljaar is ten einde. De leerlingen hebben hun rapport gekregen. Het politieke jaar loopt ook ten einde en de Vlaamse werkgeversorganisatie Voka heeft de Vlaamse Regering ook een rapport gegeven. Minister-president, u bent dik gebuisd.
Waarom bent u gebuisd? Ik denk aan het regeerakkoord, de vele beleidsnotas, de beleidsbrieven, groenboeken en witboeken enzovoort, maar ten gronde is er eigenlijk niets veranderd voor de Vlaamse ondernemer, wel integendeel. Die ondernemer klaagt nog altijd en heeft heel veel bedenkingen bij het gevoerde beleid. Ik citeer er enkele: de energie- en waterfactuur is gestegen, het onderwijs schiet tekort in het afleveren van geschikte werkkrachten, de paperasserie blijft groeien, het innovatiebeleid leidt nergens toe, vergunningen worden alsmaar trager afgeleverd enzovoort. Al die dingen zijn door het Vlaams Belang al verschillende keren aangekaart.
Nog een pijnpunt is dat de departementen Innovatie en Economie telkens bij een verschillende minister zijn ondergebracht, wat bijzonder contraproductief is.
Minister-president, u kunt zich natuurlijk verschuilen achter de federale impasse, maar u weet dat u ook in dit dossier enige verantwoordelijkheid draagt. Voka heeft tien actiepunten naar voren gebracht. Minister-president, hoe staat u daartegenover? Wat is uw globale reactie op de toch wel striemende kritiek van Voka? (Applaus bij het Vlaams Belang)
Minister-president Peeters heeft het woord.
Voorzitter, collegas, ik heb al de kans gehad om mijn reactie al op vragen van journalisten te geven, maar ik zal het heel graag opnieuw doen in het parlement.
Het is heel goed dat de Vlaamse economie het zeer goed doet met een economische groei van 2,2 procent in 2010 en 2,3 procent in 2011. Er is een echte heropleving, zeker voor de industrie. Ik ben de eerste om te zeggen dat de Vlaamse Regering daar niet echt een zeer grote verdienste aan heeft gehad, maar het is belangrijk om te stellen dat er een heropleving is. Ik hoop dat het zich ook doorzet.
De buitenlandse investeringen zitten op hetzelfde niveau als in 2007. Ook daar is een zeer positieve omwenteling gerealiseerd.
Dat is een heel belangrijke vaststelling. We moeten zorgen voor een verdere positieve ontwikkeling. De Vlaamse Regering mag met andere worden niet in de weg lopen van die economische groei.
Als we 2 miljard euro besparen, dan is het een heel positief signaal dat de ondernemers daar niets van hebben gemerkt. Dat zal mogelijks op andere niveaus wel het geval zijn.
In het rapport geeft men een genuanceerd beeld. Voor een tiental punten zou de Vlaamse Regering goed bezig zijn. Voor een aantal punten scoort zij minder positief of zelfs negatief. Ik neem dat ter harte. Zeker wat de vergunningen betreft, gaat het hier om een pijnpunt dat al jaren meegaat. Nog voor het zomerreces zal de Vlaamse Regering daar een beslissing over nemen. Ik zou dat liever vandaag dan morgen doen. Ik geef u rendez-vous na het zomerreces, over de stand van zaken.
De sociale partners en Voka in het bijzonder moeten duidelijkheid geven. Vandaag is een advies van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen uitgebracht waarin staat dat de Vlaamse Regering overschotten moet boeken. In 2014 voorzien we in 660 miljoen euro. Volgens de SERV moeten we de helft daarvan opzijzetten om overschotten te boeken. Wij moeten 180 miljoen euro hebben voor de afschaffing van de drijfkracht voor de gemeenten en we zouden moeten voorzien in bijkomende middelen, bovenop de middelen die al zijn vrijgemaakt, voor onderzoek en ontwikkeling. Het is het ene of het andere. Ik vraag aan de sociale partners om daar duidelijkheid over te scheppen.
Wat de vergunningen, onderzoek en ontwikkeling en het verder activeren van de arbeidsmarkt betreft, hebben we heel goed begrepen dat we daar verdere stappen moeten zetten.
Wat het witboek Nieuw Industrieel Beleid betreft, bevestig ik hier nogmaals dat de industrieraad uitdrukkelijk op vraag van Voka is toegevoegd. We zullen daar samen met de industrie en met de Vlaamse economie de juiste beslissingen over nemen.
Minister-president, u slaat de bal verkeerd. U hamert altijd op uitgaven. De ondernemers vragen geen uitgaven, zij vragen een kader dat het voor de ondernemers gemakkelijker maakt. Waarom kan Wallonië al in 2005 een unieke vergunningenaanvraag realiseren terwijl dat in Vlaanderen volgens minister Muyters voor 2014 geen feit zal zijn?
Ik heb u een resolutie voorgelegd met 24 concrete voorbeelden uit de praktijk. Ik heb ze u een keer officieus en een keer officieel in de commissie bezorgd. Die 24 voorstellen waaruit u kon kiezen, kosten geen geld en betekenen een vermindering van de administratieve druk. Die voorstellen bouwen administratieve drempels af en verminderen de miserie voor de bedrijven, ondernemers en kmos. Ik heb van die voorstellen niets teruggevonden in het witboek. Wees eens Bruce Willis en doe iets in plaats van te praten. (Applaus bij LDD en bij het Vlaams Belang)
Minister-president, u verwijst in uw verdediging naar het feit dat de Vlaamse economie het zeer goed doet. Gelukkig hebt u dat genuanceerd. Het feit dat de Duitse economie het zo goed doet, is daar wellicht niet vreemd aan. U zegt ook dat u bezig bent met het vergunningenbeleid. Jammer genoeg heb ik dat al heel vaak gehoord. U hebt het over september of oktober, maar misschien hebt u het dan over 2014 in plaats van over 2011. Ondanks uw uitleg en alle maatregelen die u zou hebben genomen, gelooft men u blijkbaar niet. Die duizend ondervraagde ondernemingen geloven u niet.
Ofwel heeft het iets te maken met uw beleid, dat niet goed werkt, ofwel met foute communicatie ten aanzien van de ondernemers. Voorzitter, sta mij toe te twijfelen aan het beleid dat wordt gevoerd. (Applaus bij het Vlaams Belang)
Mevrouw Peeters heeft het woord.
Minister-president, ik weet niet of de boodschap goed is aangekomen bij u. Vorig jaar rond deze tijd heeft Voka u ook geëvalueerd. Toen was men nog vrij mild. Maar nu, na twee jaar Peeters II, zijn de conclusies toch bikkelhard: men buist u en men geeft u een dikke onvoldoende.
U zegt dat de Vlaamse Regering het vrij goed blijft doen en met tal van dingen bezig is. U zegt dat u het vergunningenbeleid gaat verbeteren en dergelijke. Maar het is altijd van We gaan dit doen en We gaan dat doen. Het is altijd aankondigingspolitiek. De facto blijft u steken en gaat u niet over tot effectieve actie. Daarover blijven onze werkgevers vandaag continu klagen, en terecht.
Wij hebben dat al vrij vaak aangehaald in de commissie. Er worden voortdurend plannen gemaakt, er is veel poeha, er zijn veel woorden, maar er is geen concrete actie. Minister-president, u blijft overal in de pipeline zitten. Wij denken dat er in deze Vlaamse Regering onvoldoende cohesie is. Daardoor komt men niet vooruit en daarom geeft Voka u een terechte onvoldoende.
De heer Crombez heeft het woord.
Men heeft nu eens een resultaat van een enquête gevonden dat eens iets anders zegt dan de meeste studies en gegevens, en men gaat daarover nu eens een vraag stellen. Men zegt dan dat de regering gebuisd is. Maar wat zijn de feiten? Het ondernemersvertrouwen is na de crisis begin dit jaar gestegen naar een niveau boven de crisis. (Opmerkingen van de heer Ivan Sabbe)
Mijnheer Sabbe, u moet niet met uw hoofd schudden. Het is de Nationale Bank die dat zegt.
Nu daalt het ondernemersvertrouwen opnieuw wat doordat de groei in de buurlanden Duitsland en Nederland wat daalt is door de maatregelen daar. Nu komt Voka met een enquête die sommige van haar eigen studies tegenspreekt. Ik zou de verwerking van die enquête wel eens willen zien, maar dat volledig terzijde.
We hebben in dit parlement al zeer uitvoerig besproken wat er belangrijk is voor de ondernemers. Dat zijn de regelgeving, de interne staatshervorming waar er concrete dingen op tafel liggen, en de energiekost. Daarover hoor ik de werkgeversorganisaties veel te weinig. De energiekost maakt het nu niet alleen de gezinnen, maar ook de bedrijven steeds moeilijker.
De heer Diependaele heeft het woord.
Voorzitter, we hebben de voorbije twee jaar al meermaals gesproken over signalen van ondernemers. En we moeten daar wel degelijk rekening mee houden. Opnieuw duiden zij enkele zaken aan die nog altijd niet in orde zijn en waar zeker werk van moet worden gemaakt. Maar men moet ook een beetje eerlijk blijven. Er zijn heel wat zaken gebeurd. Onder andere het feit dat de begroting in evenwicht is, speelt wel degelijk in hun voordeel. Er zitten ook nog heel wat zaken in de pijplijn. Minister-president, u moet beginnen uit die pijp te kruipen.
In die enquêtes vraagt men vaak Denkt u dat, Vindt u dat. Het gaat in zeer grote mate over perceptie. Daar moet men correct in zijn. Mevrouw Peeters, als men zoveel mogelijk inspraak wil hebben in al die beleidsmaatregelen, dan moet men ook verdragen dat inspraak wat tijd kost. Dan moet er wat tijd over gaan.
De heer Watteeuw heeft het woord.
Minister-president, de ondernemers lusten deze regering niet. Ze vinden het geen goede regering. Dat is duidelijk. Minister-president, het verbaast mij ook niet. Daarnet stelde u dat het uw grote ambitie is om niet in de weg te lopen van de economische groei. Dat is toch wat magertjes. U moet maatregelen nemen en vorm geven aan de economische ontwikkeling. Dat doet u niet. U ontwikkelt structuren, overlegorganen en dergelijke.
U bent niet ingegaan op een van de belangrijkste kritieken: de constructiefout in deze Vlaamse Regering. De bevoegdheden zijn versnipperd. Economie zit bij u, maar het Economisch Overheidsinstrumentarium en Innovatie zitten bij minister Lieten; Energie zit bij minister Van den Bossche, maar zij heeft dan weer niets te zeggen over het Vlaams Energiebedrijf. Iedereen is het erover eens dat Werk en Onderwijs bij elkaar horen, maar jullie hebben dit gesplitst. Zorg voor homogene bevoegdheidspakketten, stop met de aankondigingspolitiek en doe wat Voka vraagt: steek eens een tandje bij.
De heer Van den Heuvel heeft het woord.
Voorzitter, de waarheid heeft ook haar rechten. We kunnen een aantal mooie cijfers voorleggen. De werkloosheid daalt. De begroting is in evenwicht. Er is een mooie economische groei. De buitenlandse investeringen stijgen. Er worden extra middelen vrijgemaakt voor onderzoek en ontwikkeling. Natuurlijk is niet alles rozengeur en maneschijn, want de ideale wereld bestaat niet. We kunnen absoluut nog een tandje bijsteken, maar dat gebeurt ook. Er is heel wat work in progress: er is het nieuw industrieel beleid, de vergunningenproblematiek wordt aangepakt en vanavond keuren we wellicht een voorstel van resolutie goed om het onderwijs en de arbeidsmarkt beter op elkaar af te stemmen. Het is goed dat we gezonde fundamenten bouwen voor we beleid in de praktijk brengen. Het getuigt van visie dat we eerst goed nadenken en dan dat beleid uitvoeren.
Dat is natuurlijk ook nodig. We verwachten dat de Vlaamse Regering dat de volgende maanden en jaren in realiteit omzet. Twee van de vijf jaar zijn achter de rug. We hebben dus nog drie jaar voor de boeg. De sociale partners kunnen daaraan een bijdrage leveren. Ook Voka en de vakbonden overleggen voortdurend binnen de SERV. Zij kunnen een bijdrage leveren door de gepaste adviezen te geven. (Applaus bij de meerderheid)
Minister-president Peeters heeft het woord.
De oppositie trekt dit natuurlijk op flessen, maar dat is haar toevertrouwd. Voka zegt terecht over een aantal maatregelen ik wil ze niet overlopen dat de Vlaamse Regering goed heeft gehandeld. Een aantal zijn nog te weinig ingekleurd of worden te weinig gevoed. Daarop zeg ik dat we eraan aan het werken zijn. Het is dus niet zo dat dit helemaal negatief is. Het is al evenmin zo dat het helemaal positief is, maar dat zal op het einde van deze legislatuur zeker anders zijn. Daar werken we aan.
Mijnheer Watteeuw, ik begrijp dat u nu de grote verdediger bent van Voka. (Gelach)
Het is ooit anders geweest. Als u als vertegenwoordiger van Groen! vraagt de agenda van Voka uit te werken, dan heb ik toch al één medestander bij een groep waarvan ik dat niet meteen had verwacht. U neemt ook dat betoog over die constructiefout over van Voka, begrijp ik. Goed, u neemt veel over van Voka. No problem. Als Groen! niet groen meer is, welke kleur heeft het dan? (Applaus bij CD&V. Opmerkingen bij de heer Filip Watteeuw)
Mijnheer Watteeuw, als minister heb ik geen kleur: ik sta voor heel de meerderheid en voor heel Vlaanderen. Brengt het einde van het jaar u tot enige vertwijfeling? De vakantie is hopelijk voor iedereen in aantocht.
Die constructiefout waarover u het hebt, kan een heel belangrijke toegevoegde waarde hebben, als we die innovatie op alle domeinen ook daadwerkelijk kunnen doordrukken. Op elk domein is er immers innovatie noodzakelijk. Vanuit die invalshoek is het dus zeker geen constructiefout.
Mijnheer Diependaele, u hebt gelijk over die inspraak. Ik heb hier nog een ander advies van de SERV, waarin deze instantie stelt te willen worden betrokken bij alle uitvoeringsbesluiten bij het kaderdecreet met betrekking tot het ondersteuningsbeleid. Ook Voka en anderen zitten in de SERV. Ik vind het positief dat ze willen worden betrokken, maar dan is er ook wat meer tijd nodig om tot beslissingen te komen. Het is het ene of het andere.
Mevrouw Peeters, u stelt dat er alleen maar plannen zijn. Dat klopt niet. Het belangrijkste element van de voorbije twee jaar vind ik het herstel van de economie. Ik heb begrepen dat er Duitse vrienden in de publiekstribune zitten. Onze economie is natuurlijk sterk gekoppeld aan de Duitse, en het zijn onze bedrijven die ervoor hebben gezorgd dat we nu zo goed presteren. De budgettaire inspanningen zijn geen plannen. Die zijn gerealiseerd. U hebt daar misschien ook niets van gemerkt. Het is heel positief dat we ook dat in het oog hebben gehouden.
We hebben een aantal belangrijke visies ontwikkeld. Dit parlement heeft dat eveneens naar waarde geschat. Die visies moeten nu in de praktijk worden omgezet, en daar gaan we resoluut voor. (Applaus bij de meerderheid)
Minister-president, u en de meerderheidsleden doen nu alsof dat van Voka een losse flodder is geweest. UNIZO heeft dit gezegd. Voka zegt het. We hebben de bevindingen ter zake van de Europese Commissie gehad. Dat is dus een duidelijk bewijs dat het niet loopt.
Ik dacht dat u allemaal een economische achtergrond had. U zegt: kijk naar de groeicijfers. Maar u weet toch dat groeicijfers en ondernemersvertrouwen het gevolg zijn van een economische groei van de bedrijven, en in Vlaanderen is dat ondanks, en niet dank zij de regering. Dat is een fundamenteel verschil.
Als er een fractie wordt uitgevoerd van wat Di Rupo zinnens is te doen, zeker inzake werkgelegenheid, het behoud van de werkloosheidsuitkeringen op het federale niveau en de taxatie die er bijkomt, dan heeft deze Vlaamse Regering niet gedaan wat ze moest doen, namelijk zorgen dat het kader er al is, zodat we op het Vlaamse vlak sterker staan tegen de federale bedreiging die eraan komt. Dat hebben we niet gerealiseerd in de twee jaar dat ik hier zit. Het is gebleven bij woorden en visie, resoluties en moties, maar niet bij concrete actie. (Applaus bij LDD en het Vlaams Belang)
Minister-president, ik pik het niet dat u zegt dat wij dit verhaal op flessen trekken. We trekken dit niet op flessen. Vele werkgeversorganisaties hebben dat gezegd, UNIZO heeft erover gesproken. Ik ben het niet die zegt dat u gebuisd bent, Voka zegt dat. Daar moet u ook eens oor voor hebben.
Het is natuurlijk een verdienstelijke poging van de heren Crombez en Van den Heuvel om recht te praten wat krom is. De heer Crombez beweert dat Voka het niet heeft over de energie- en waterfactuur. Ik heb het zonet vernoemd. Ook daarover is Voka bezorgd.
Het wordt tijd dat deze regering eens begint te doen wat ze zegt. We horen alleen maar bla-bla-bla. Ik sluit af met het oud Vlaams gezegde: geen woorden, maar daden. (Applaus bij het Vlaams Belang)
Het incident is gesloten.