Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Van Rompuy heeft het woord.
Voorzitter, minister, collegas, mijn vraag gaat over een gemeentelijke basisschool in Wezembeek-Oppem maar heeft wel een ruimere dimensie omdat het gaat over een gemeentelijke Nederlandstalige basisschool in Wezembeek-Oppem die al een heel aantal jaren problemen heeft. Het aantal leerlingen is teruggevallen. De school heeft het statuut gekregen van een Freinetschool. Het is een school met heel wat problemen, wat voor een deel te maken heeft met de tegenwerking vanuit het gemeentebestuur van Wezembeek-Oppem.
Wat is daar nu van aan? Achteraf hebt u dat voor een deel ontkend. U zegt dat u daar als minister niet bevoegd voor bent. Het gemeenschapsonderwijs neemt zelf zijn initiatieven. Het schijnt dat dit ooit een beslissing is geweest van de Vlaamse Regering. De lokale directie, de ouders en het gemeentebestuur zijn totaal niet geïnformeerd over het feit dat die school zou worden overgenomen door het gemeenschapsonderwijs. Zij zeggen dat ze dat eigenlijk niet weten. Men zegt ook dat het geen immersieonderwijs is maar een soort van meertalig onderwijs. Maar bestaat daar een decretale basis voor? Er zijn dus heel veel vragen over dat project in Wezembeek-Oppem. Wat is daar nu van aan?
Minister Smet heeft het woord.
Ikzelf, minister Bourgeois en de Vlaamse Regering hebben een proactieve beslissing genomen. U weet dat er heel wat problemen zijn met de school De Letterbijter in Wezembeek-Oppem. De gemeente verandert daar bijna elke maand van standpunt. Zal men nu al of niet die school openhouden? Het resultaat daarvan was dat, waar er in 2007-2008 nog 146 leerlingen waren, er nu nog 47 zijn. Daarmee zijn ze onder de rationalisatienormen gevallen, waardoor die school nog één jaar kan worden gesubsidieerd. Als ze dan niet voldoen aan de normen, ontstaat er een probleem met de subsidiëring.
Aangezien er duidelijk problemen zijn en collega Bourgeois, ikzelf en de Vlaamse Regering het heel belangrijk vinden dat er in elke faciliteitengemeente Nederlandstalig onderwijs blijft aangeboden worden en dat er vrije keuze is voor de ouders die er wonen, hebben wij inderdaad aan het gemeenschapsonderwijs, dat autonoom is, vriendelijk gevraagd om in de mogelijkheid te voorzien om een school van het gemeenschapsonderwijs op te richten. Wij hebben dat gecommuniceerd, en het is ook zo. Als de gemeente nu beslist om haar school open te houden en als zij dat garandeert voor de komende jaren, en zij zendt geen boodschappen uit dat die school wel eens zou kunnen gesloten worden of naar een andere locatie zou verhuizen, dan verandert de situatie en zullen we zien.
In ieder geval hebben mijn collega Bourgeois en ikzelf ervoor gezorgd dat, als die school niet meer levensvatbaar is of verdwijnt, er een school van het gemeenschapsonderwijs kan komen. Ik denk dat iedereen die begaan is met de Vlaamse Rand, er blij mee moet zijn dat we daar in Nederlandstalig onderwijs voorzien.
Tot slot, er bestaat geen decretale basis voor meertalig onderwijs in het basisonderwijs. Daarom heeft ook het gemeenschapsonderwijs zijn communicatie ingetrokken: het was geen juiste communicatie.
Dat laatste punt, dat dat meertalige project op die manier niet kan doorgaan, verneem ik nu uit uw mond. Maar wat is er nu juist beslist? Die gemeenteschool bestaat en verliest kinderen. Maar ze bestaat nog altijd. Dat is een gemeentelijk initiatief. U zegt nu dat ze wordt overgenomen door het gemeenschapsonderwijs. Maar die school beslist er toch zelf over of ze al dan niet blijft bestaan?
Ja.
Wat wordt er overgenomen? De leerkrachten? De directie? Wordt dat een totaal nieuwe school?
Bovendien vind ik het een heel gevaarlijk precedent dat er geen Nederlandstalig gemeentelijk basisonderwijs meer wordt georganiseerd in de faciliteitengemeente. Men moet er eens goed over nadenken. Het is inderdaad een vrije school, een school van het gemeenschapsonderwijs. Maar we gaan in de faciliteitengemeente geen Nederlandstalig gemeentelijk basisonderwijs meer organiseren, na alle pesterijen van het gemeentebestuur van Wezembeek-Oppem en nadat ook de ouders ervoor hebben gevochten om die school open te houden het aantal leerlingen is gedaald, maar ik verneem dat men volgend jaar opnieuw tachtig leerlingen zou hebben. Dat lijkt mij een bijzonder bizarre besluitvorming. En na uw antwoord zie ik er nog minder klaar in.
De heer Van Eyken heeft het woord.
Minister, ik vernam van het gemeentebestuur van Wezembeek-Oppem dat er van zijn kant wel de wil bestaat om de school open te houden. Men is daar verbaasd over wat er nu allemaal aan het gebeuren is.
Mijn grootste zorg was dat meertalige onderwijs. U bevestigt dus dat u daarin geen immersieonderwijs of een soort van immersieonderwijs wilt maken? Als ik het goed begrepen heb, blijft u tegen elke vorm van immersieonderwijs, terwijl men toch vaststelt dat er aan de andere kant van de taalgrens, in Wallonië en in de Franse Gemeenschap, toch een aantal projecten lopen, met al dan niet goede resultaten?
De heer Van Dijck heeft het woord.
Voorzitter, het is een goede zaak dat het GO! De Letterbijter in Wezembeek-Oppem overneemt. Indien we het aan het gemeentebestuur zouden overlaten, zou dit de kortste weg naar een sluiting inhouden. Het Franstalige gemeentebestuur heeft de school immers vakkundig de nek omgewrongen, niet in de laatste plaats door de freinetmethodiek af te schaffen. Ooit had deze school bijna 200 leerlingen. Nu is ze onder het minimum gezakt. Dat de school geen meertaligheidsproject wordt, is ook een goede zaak. Dat is in een kwetsbare gemeente als Wezembeek-Oppem absoluut niet aan de orde.
Ik heb nog een bijkomende vraag. Ooit was De Letterbijter een freinetschool. Dat was een onderdeel van haar succes. Heeft de minister plannen om die freinetmethodiek weer in te voeren?
Mevrouw De Knop heeft het woord.
Voorzitter, na het antwoord van de minister is alles me eigenlijk nog onduidelijker geworden. Ik heb er nog even de communicatie bijgehaald die de minister en minister Bourgeois gisteren hebben verspreid. Eigenlijk klopt daar helemaal niets meer van. In die communicatie is sprake van een timing. Ik leid hieruit af dat daadwerkelijk is beslist een school op te richten. Dat zou op een welbepaald ogenblik gebeuren. Ik lees dat de bouw voor juli 2011 is gepland. Ik lees tevens dat een nieuw pedagogisch project van start zal gaan en dat het om een overname gaat. De minister heeft die drie elementen net ontkracht of afgezwakt.
Om alsnog een heel eenduidig antwoord te krijgen, zal ik het nog eens vragen. Heeft het GO! al dan niet beslist daar een nieuwe school op te richten? Dat is een eenvoudige vraag.
Ja, er is een beslissing genomen.
Mijnheer Van Eyken, we weten dat u soms rare redeneringen opbouwt. U hebt dat nu opnieuw bevestigd. Dat er geen decretale basis is, betekent niet dat ik per definitie tegen elke vorm van meertalig onderwijs, waar dan ook, zou zijn. Dat heb ik niet gezegd. Ik heb enkel gezegd dat er geen decretale basis is en het GO! dat bijgevolg niet kan inrichten. Meer heb ik niet gezegd. De komende maanden zullen we het over het talenbeleid in het onderwijs hebben. Op dat ogenblik zullen we dit debat ten gronde voeren.
We zijn proactief geweest. We hebben vanuit de school het signaal ontvangen dat er problemen waren en dat een sluiting zou volgen. Minister Bourgeois en ikzelf hebben de Vlaamse Regering duidelijk gezegd dat we het belangrijk vinden dat daar hoe dan ook een school blijft bestaan. We hebben daar ook geld voor uitgetrokken.
Het GO! heeft beslist een school op te richten. De Vlaamse Regering richt zelf geen scholen op. De Vlaamse Regering bepaalt evenmin of een school al dan niet een freinetschool zal worden. Dat zijn autonome beslissingen van de inrichtende machten in het vrij onderwijs en van de scholengroep in het GO!. De Vlaamse Regering neemt die beslissingen niet.
Onze communicatie is correct. Die school wordt opgericht. Ik heb ook gehoord wat de directeur heeft verklaard. Betekent een overname dat we letterlijk alles overnemen? Dat hoeft niet per se letterlijk te worden geïnterpreteerd. De idee is dat er in Wezembeek-Oppem een neutrale school komt en dat die school ook in de toekomst zal blijven bestaan.
Ik neem aan dat het GO!, zoals in het verleden al is gebeurd, binnenkort met de directie van De Letterbijter zal vergaderen. De beslissing is genomen. Beslissingen kunnen, indien dat nodig zou blijken, echter altijd worden herzien.
Wat we in verband met dit dossier moeten onthouden, is dat we proactief zijn geweest. We hebben ervoor gezorgd dat het Nederlandstalig, neutraal onderwijs in Wezembeek-Oppem kan blijven bestaan. Eigenlijk moet iedereen daar blij om zijn.
Ik wil de minister en het GO! aanraden overleg te plegen met de directie, de ouders en de leerkrachten van De Letterbijter. Die mensen hebben in de krant moeten lezen wat er met hun school zal gebeuren. Uiteindelijk lijkt het op concurrentie op hetzelfde grondgebied. Het is duidelijk dat veel Nederlandstalige en anderstalige ouders hun kinderen naar die gemeenschapsschool zullen sturen. Indien hier meer middelen tegenover staan, zal dit zeker het geval zijn.
De Letterbijter heeft al een lijst met tachtig leerlingen voor volgend schooljaar. Ze hebben in de pers moeten lezen dat er een nieuwe school van het GO! komt. Dat noem ik geen besluitvorming.
Mijnheer Van Eyken, iedereen weet dat het Franstalig gemeentebestuur van Wezembeek-Oppem het niet goed meent met De Letterbijter. Maar degenen die die school hebben doen overleven, worden nu geconfronteerd met een zeer verwarrende besluitvorming.
Het kan toch niet dat de woordvoerder van het gemeenschapsonderwijs verklaart dat het een meertalig, innovatief en pedagogisch project is en een primeur voor het Nederlandstalig onderwijs. U, minister, zegt zelf dat dit niet mogelijk is. Het kan toch niet dat hij dit dan verklaart naar aanleiding van dat dossier.
Het is echt fout gelopen met de besluitvorming in dat dossier. De faciliteitengemeenten en de Vlamingen die er wonen, hebben het al moeilijk. Dit is echt een totaal verkeerd signaal. Wat het beleid betreft, ben ik het wel eens met de grond van de zaak. Maar hier ben ik echt zeer ongelukkig mee.
Het incident is gesloten.