Verslag plenaire vergadering
Verslag
Minister Muyters bevindt zich momenteel op een Europese ministerraad in Boedapest.
Het antwoord wordt gegeven door minister Bourgeois.
De heer Tack heeft het woord.
Voorzitter, minister, zoals u wel weet, is Vlaanderen sinds 1 januari bevoegd voor het innen van de verkeersbelasting voor autos die in Vlaanderen zijn ingeschreven. Dat is overgegaan naar de Vlaamse Gemeenschap, maar het uitreiken en schrappen van nummerplaten is nog altijd federaal. Dat gebeurt nog steeds door de Dienst voor Inschrijving van de Voertuigen (DIV). Met het invoeren van de nieuwe Europese nummerplaat moet iedereen die een nieuwe wagen koopt, zijn vroegere nummerplaat terugsturen. Blijkbaar is er een achterstand in het schrappen van die oude nummerplaten. Op die manier lopen mensen die een nieuw voertuig hebben gekocht, het risico niet alleen een aanslagbiljet te krijgen voor een nieuw voertuig, maar ook voor het oude voertuig, omdat door de achterstand bij de DIV hun oude nummerplaat nog niet is geschrapt. De Vlaamse ombudsman betreurt die ellende met de verkeersbelasting. Ik citeer hem: Elk verkeerd aanslagbiljet is er één te veel en achterstand bij de overheid is geen excuus om de burger te veel belasting te laten betalen.
Minister, welke maatregelen hebt u genomen om deze dubbele heffing te voorkomen?
Minister Bourgeois heeft het woord.
Voorzitter, mijnheer Tack, u hebt het probleem goed geschetst. Laat ons wel wezen: het is een probleem dat federaal is ontstaan. Dit heeft te maken met de nieuwe Europese nummerplaten. De oude nummerplaten moeten worden ingeleverd. De DIV kan die toevloed van oude nummerplaten blijkbaar niet aan, waardoor ze niet tijdig die inschrijvingen schrapt.
Zoals u zegt, is Vlaanderen sinds 1 januari 2011 bevoegd voor het innen van de verkeersbelasting. We doen dat op een efficiënte manier. Dat is volledig geautomatiseerd. Die gegevens worden één keer per maand geleverd door de federale overheid, door de DIV, waarna de aanslag vertrekt. Als de federale overheid de oude inschrijving nog niet heeft geschrapt, dan kunnen er situaties ontstaan waarbij voor die oude inschrijving een nieuwe aanslag wordt gevorderd.
De dienst Invordering bij het Agentschap Vlaamse Belastingdienst (VLABEL) heeft dat probleem tijdig gedetecteerd. Minister Muyters zal ervoor zorgen dat bij elk aanslagbiljet een begeleidende brief zit met uitleg en mogelijke oplossingen. Bovendien heeft hij zelf proactief de ombudsman op de hoogte gebracht van het probleem. De ombudsman had immers gevraagd dat we problemen tijdig zouden signaleren. Ook heeft de administrateur-generaal van VLABEL zelf een persmededeling verspreid. Ik heb die tekst bij me, met daarin raadgevingen voor de burger. De administrateur-generaal raadt iedereen die een aanslagbiljet krijgt, aan te controleren of het gaat over de oude of de nieuwe nummerplaat. Ook roept de belastingdienst voor één keer op de betalingstermijn uit te putten, om te wachten met betalen tot die termijn is verstreken. Ondertussen is het probleem immers misschien opgelost. Verder zal VLABEL ambtshalve een brief sturen aan elke burger bij wie het dit probleem vaststelt. Het agentschap zal dus zelf proactief en oplossingsgericht optreden. De schrapping van de nummerplaat zal retroactief gebeuren, zodat mensen uiteindelijk niet te veel betalen. Wie toch betaalt op basis van een dergelijk aanslagbiljet, zal worden terugbetaald door de Vlaamse belastingdienst.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. Er worden een heel aantal voorstellen geformuleerd om te proberen uit deze impasse te geraken. Het is natuurlijk jammer dat dit moet gebeuren. Men weet immers al veel langer dat die Europese nummerplaten er zullen komen. Men had al veel langer moeten weten dat dit probleem zou rijzen. De federale overheid had allang initiatieven moeten nemen om de DIV beter te bemannen en zo het probleem te verhelpen. Misschien had de Vlaamse overheid er ook bij de federale op kunnen aandringen om iets te doen, omdat er problemen zouden rijzen.
Wat ik niet weet, is of dit probleem ook in Brussel en Wallonië bestaat. Heeft men daar dezelfde moeilijkheden? In Wallonië verloopt de belastingheffing nog altijd via de federale dienst. De Franse Gemeenschap heeft dat nog niet op zich genomen.
Minister, u stelt voor te wachten tot de uiterste datum, maar stel dat het probleem op dat moment nog niet is opgelost en dat er nog geen mededeling is gekomen dat je nummerplaat is geschrapt en dat je niet moet betalen, wat gebeurt er dan als de persoon in kwestie niet betaalt maar de aanslag wordt wel geheven? In principe is die persoon in overtreding en riskeert hij een boete te krijgen. Is de burger gewettigd om te zeggen dat hij in zijn recht is, dat hij de nummerplaat van zijn auto die niet meer rijdt, heeft teruggestuurd en dat hij die aanslag niet betaalt? Zal er een boete worden aangerekend?
Mijnheer Tack, u verrast me met een bijkomende vraag. Ik ken het systeem van de inning van de verkeersbelasting niet. Ik weet niet of er ambtehalve wel of geen boetes bijkomen. Ik kan enkel zeggen dat de administrateur-generaal van VLABEL heel correct en proactief optreedt. Hij heeft het probleem onderkend. Hij kon niets vroeger doen, want de opstropping is federaal. Daardoor worden die mensen niet tijdig geschrapt. Ze leveren dus bestanden en gegevens aan onze dienst aan, waarin die namen voorkomen, ook al is die oude nummerplaat opgestuurd.
Ik weet niet of dat ook in Brussel of Wallonië gebeurt. Ik weet niet of de federale overheid ook een geautomatiseerd systeem heeft. Vlaanderen heeft een goed, performant en geautomatiseerd systeem opgezet, waarbij zo weinig mogelijk ambtenarij en paperassen wordt betrokken. Door het eenmalige federale probleem krijgen we die repercussie.
Als ik zie welke maatregelen de administrateur-generaal van VLABEL allemaal in lijn brengt om de mensen tegemoet te komen, en te verhinderen dat dit gebeurt, en tegemoet te komen als het biljet wel is verstuurd, dan neem ik aan dat hij een coulante houding zal aannemen bij de vestiging van de belastingen. Als je een biljet krijgt, moet je betalen. Anders komt heel de mallemolen in werking. Hij zegt er wel uitdrukkelijk bij dat de mensen die ten onrechte hebben betaald, zo gauw mogelijk worden terugbetaald.
Bijkomende vragen hierover moet u stellen aan minister Muyters. De administrateur-generaal doet dit op zelfstandige basis. Als ik zie hoe hij heeft gehandeld, dan zeg ik dat het een toonbeeld is van hoe een ambtenaar in het licht van de nieuwe ambtenarencultuur heeft gehandeld. Hij heeft het probleem tijdig aangepakt.
Het is goed dat dit probleem werd opgemerkt en dat er proactief op gereageerd is, maar het is niet meer dan normaal dat dat ook is gebeurd. Het zou heel erg zijn als dat niet zou gebeuren. Maar ik vrees dat er toch nog enkele mensen uit de boot zullen vallen en dat men toch nog een stapje verder zal moeten gaan om ervoor te zorgen dat niemand schade ondervindt door dit probleem.
Het incident is gesloten.