Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Verfaillie heeft het woord.
Voorzitter, ik zal trachten de rust in dit parlement te laten terugkeren. Minister, wegenwerken zijn heel belangrijk voor Vlaanderen. Ze gaan meestal gepaard met omleidingen en overlastsituaties. Dat is natuurlijk niet meer dan normaal. Een aantal steden en gemeenten in Vlaanderen die aan de grens met Frankrijk en Nederland liggen, worden bij wegenwerken echter geconfronteerd met de heel specifieke situatie dat de voorkeuromleidingswegen zich op het grondgebied van het buurland bevinden.
Ik geef een concreet voorbeeld. Minister, u bent al jaren bezig met het dossier om een ontsluiting te krijgen voor Plopsaland in De Panne. Binnenkort gaat de eerste fase van de wegenwerken in uitvoering. Daarvoor moet in omleidingswegen worden voorzien. Er is contact geweest met de Franse overheid, maar die wil niet meewerken aan de omleidingswegen. Het beheer van heel wat Franse wegen is immers in privéhanden, en die privépartner wil niet meewerken of vraagt een heel hoge vergoeding om mee te werken. Dat is de situatie anno 2010, waarin wordt gestreefd naar een eengemaakt Europa en een gouverneur voortrekker is van een aantal grensoverschrijdende samenwerkingsverbanden. Dergelijke situaties zouden eigenlijk niet mogen. Buurlanden zouden vlotter moeten kunnen meewerken met betrekking tot omleidingswegen bij wegenwerken aan de grens, temeer daar Vlaanderen wel vlot meewerkt als die werken in Frankrijk gebeuren.
Minister, u bent daarvan op de hoogte. Welke concrete stappen zult u zetten om in een of ander overlegmodel, misschien met de gouverneur tot betere afspraken te komen en de Fransen te wijzen op hun plicht en de noodzaak om mee te werken?
Minister Crevits heeft het woord.
Het is inderdaad belangrijk om grensoverschrijdend goed samen te werken inzake wegenwerken. In het geval van de omleiding voor Plopsaland, waar werken staan te gebeuren, is er overleg geweest met de Franse autoriteiten. Volgens de afdeling Wegen en Verkeer vinden ze het opportuner een omleiding te maken op Vlaams grondgebied omdat de categorisering van de weg daar hoger is. Je komt op een primaire weg terecht, waar je anders via een of andere dijk zou moeten passeren. Dit heeft men mij gemeld en dit heeft de doorslag gegeven om tot die beslissing te komen.
Het is een goede suggestie om daar lokaal vragen bij te stellen. Hoe loopt dat? Hoe ga je ermee om? We hebben er ook iets aan te zeggen. Ik kan me indenken dat die reflex bestaat, dat het overleg iets breder moet worden gehouden en dat er goed wordt gezocht om de best mogelijke route te nemen voor omleidingen.
Men heeft me gemeld dat de hinder op de N-weg ongeveer vier weken zal duren, en dat dat de beste keuze was. Mijnheer Verfaillie, ik zie u fronsend kijken. Als u meent dat er zaken fout zijn gelopen, dan zal ik dat opnemen.
Minister, deze actuele vraag is meer dan noodzakelijk omdat er nood is aan een kader en duidelijke afspraken met andere landen over omleidingswegen. Mijn diensten en ikzelf werden bij die vergaderingen betrokken. Het was in de eerste plaats de bedoeling van uw diensten om het verkeer richting Frankrijk om te leiden via Ghyvelde en het verkeer richting binnenland via Veurne. De Franse privépartner en de Franse overheid willen hier niet aan meewerken.
Minister, ik kan het verhaal doen van de herinrichting van de dijk in Adinkerke, die ook tegen Frankrijk ligt. Daar hebben uw diensten 50.000 euro moeten betalen aan de Franse private partner van de autosnelwegen om te kunnen voorzien in omleidingwegen op de autosnelwegen in Frankrijk.
Minister, dit kan niet meer. Er moet een duidelijk kader komen. We opereren in diverse grensoverschrijdende samenwerkingsverbanden, waarvan de gouverneur de voortrekker is. We moeten dringend tot heel duidelijke afspraken komen over wat wel en niet kan. Over zaken als omleidingwegen zou geen discussie mogen bestaan. Als de Fransen werken uitvoeren, werken wij wel op een vlotte en efficiënte manier mee.
De heer Vanden Bussche heeft het woord.
Minister, de heer Verfaillie doet een goede suggestie. Wat zeker ook niet uit het oog mag worden verloren, is de samenwerking met aanpalende gemeenten, en ook met de gemeente zelf. Soms zijn er klachten van De Lijn dat ze vergeten contact op te nemen met de desbetreffende gemeenten.
Een goede coördinatie bij wegenwerken is een belangrijk aandachtspunt, zeker als je meer werken uitvoert. De kans op een conflict is dan reëel. Daarom is er ook de databank www.wegenwerken.be waar wordt geprobeerd om goed te coördineren.
Mijnheer Verfaillie, het voorbeeld van de kosten voor buitenlandse bewegwijzering in het verleden is terecht. Elke partij is verantwoordelijk om de signalisatie op een correcte manier te plaatsen. Het pijnpunt kan zijn dat we weinig vat hebben op wie de signalisatie daar plaatst, en dat enkel de kosten moeten worden betaald. Dat element moeten we bilateraal opnemen. Het overleg is er. Alleen voel ik een nood aan coördinatie en overleg met de lokale besturen, en een transparant kader om wederzijds al dan niet vergoedingen aan te rekenen.
Minister, u deelt duidelijk mijn keuze voor het maken van duidelijke afspraken. We hopen dat de vele bezoekers op een vlotte en efficiënte manier naar Plopsaland geraken, hoewel ik vrees dat dit door de onwil van de Franse overheid heel moeizaam zal gebeuren.
Het incident is gesloten.