Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer van Rouveroij heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, collegas, mijnheer de minister-president, vorige week dinsdag was u op bezoek bij Volvo Cars in Gent. Daarvoor had u goede redenen. Ik geef er u enkele. De fabriek is goed voor 4400 arbeidsplaatsen in de fabriek zelf en 6000 bij de toeleveranciers. Dat zijn samen 10.000 werknemers: de moeite om voor te knokken.
De fabriek is ooit gebouwd om 270.000 autos te produceren. Vandaag rollen er ongeveer 180.000 van de band. Dat zijn er 90.000 te weinig. Dat heeft veel te maken met de crisis, maar ook met het feit dat de fabriek in volledige omschakeling is voor het nieuwe model. Dit ontbeert Opel Antwerpen spijtig genoeg. Er zijn nieuwe modellen toegewezen aan Volvo Cars Gent, de S60 en vanaf 2012 de hybride V70.
In juli heeft de Vlaamse Regering beslist om een waarborg te verstrekken aan Volvo Cars om het gemakkelijker te maken de financiering van die omschakeling te slijten op de markt. Ik heb gisteren begrepen dat KBC de kredietverstrekker zou worden voor een bedrag van 198 miljoen euro. 90 percent wordt gewaarborgd. Dat is een goede zaak. Dat steunen wij.
In de sector weet iedereen dat wanneer er een model is toegewezen, er werkzekerheid is voor een periode van zeg maar zeven jaar. In 2010 start het nieuwe model. We doen er zeven bij. Dan zitten we aan 2017. Dat is in feite morgen. Besturen betekent vooruitzien, verder dan 2017. Dat doet u ook. In Vlaanderen in actie kijkt u tot 2020.
De vraag stelt zich wat er na 2017 zal gebeuren, en ze is misschien acuter dan we wel zouden kunnen denken. Ik verklaar mij nader.
Datgene waarvoor u vorige week naar Gent trok, had misschien meer mogelijkheden in zich dan het nieuwe model om die datum van 2017 te overstijgen. U ging er de groene auto proberen. U nam er achter het stuur van de C30 BEV plaats. BEV staat voor Battery Electric Vehicle; de laatste letter is dus een v en geen f. Die wagen rijdt voor 100 percent op elektriciteit. Maar de ontwikkelingskosten zijn hoog. Volvo Cars vraagt u bijstand voor O&O, en die vraag lijkt me terecht.
U zegt dat u dat zeker wilt overwegen, maar dan volgt er een caveat: een waarschuwing. Ik deel die waarschuwing: steun kan op voorwaarde dat de autos ook hier worden gemaakt. En dat brengt me tot de kern van de vraag. U weet dat Ford Company in de loop van 2008 Volvo in de vitrine heeft geplaatst. Iedereen zegt dat de favorite bidder of kandidaat-koper Geely is. Geely is de tweedegrootste autoproducent van China. Ik ben daar evenwel niet helemaal gerust in.
Ik wil u daarover enkele vragen stellen. In welke mate hebt u kennis genomen van de onderhandelingen tussen Geely en Ford? In welke mate kan Geely volgens u waarmaken wat Geely in het Chinees betekent: geluk en voorspoed? Kan Geely zijn naam in Vlaanderen waarmaken?
Minister-president Peeters heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, mijnheer van Rouveroij, collegas, ik kan uw bezorgdheid volledig bijtreden. De Vlaamse Regering zorgt voor de waarborg voor de lening van KBC ten belope van 198 miljoen euro. We zullen de projectontwikkeling van die elektrische wagen bekijken en eventueel voor ondersteuning zorgen. Wat uw vraag betreft, kan ik een kort antwoord geven: donderdag, om 17 uur, ontvangen wij op het kabinet of in het Errerahuis de mensen van Volvo, Ford en de Chinese groep waarnaar u verwijst. Wij zullen tijdens dat onderhoud tekst en uitleg vragen. Want uw zorg is ook de mijne.
Ford heeft Volvo in de etalage gezet en inmiddels is bekendgeraakt dat Geely de bevoorrechte gesprekspartner is. Ik zal dus graag kennis nemen van wat men me kan meedelen. De heer Odell, topman van Volvo, zal aanwezig zijn, en er zal ook een Chinese delegatie zijn. Mogelijk kan ik na dat onderhoud meer tekst en uitleg geven. In elk geval is uw zorg de mijne. Wij willen investeren in Volvo Cars in Gent, maar er moeten dan duidelijke afspraken worden gemaakt, ook met de mogelijke nieuwe eigenaar van Volvo. Ik heb ook met de Zweedse minister van Economie contact opgenomen om samen met de Zweden onze opstelling in dit dossier en de verdere onderhandelingen met de Chinezen op elkaar af te stemmen.
Mijnheer de minister-president, in de wandelgangen zegt men dat Geely in feite maar is geïnteresseerd in twee zaken: in de technische blauwdruk van de Volvo-modellen en in het dealernetwerk. Men beweert dus dat Geely niet is geïnteresseerd in de fabrieken. Dat is niet evident, maar het gerucht lijkt me wel waar. Waarom? In 2005 heeft Geely al geprobeerd om de modellen die het bedrijf nu al bouwt het zijn 200.000 wagens per jaar te slijten op de Europese markt. Dat is mislukt. Geely haalde twee keer een dikke buis: een buis op het onderdeel veiligheid en een buis inzake de emissies. En laat de veiligheid nu juist het handelsmerk zijn van Volvo, en gunstige emissies nu juist het voorwerp zijn van het O&O voor die C30.
Wij willen die ontwikkeling van dat model mogelijk maken, onder meer met Vlaams geld. Op zich is dat goed.
Maar u voelt wel aan dat hier een stroper aanwezig zou kunnen zijn die de belangen van Vlaanderen inderdaad niet dient. Ik hoor u dus graag zeggen dat u op de een of de andere manier toch betrokken zult worden bij de onderhandelingen tussen Ford en Geely. Als dat zo is, neem ik aan dat u de waarschuwing die ik u hier meegeef, maar die u allicht ook al van uw raadgevers hebt gehoord, op tafel zult leggen, dat u waarborgen zult vragen zodat niet datgene gebeurt wat we vrezen: knowhow meepakken en het netwerk gebruiken om Volvos die in China worden geproduceerd, hier te verkopen.
De heer Deckmyn heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, ik dank de heer van Rouveroij voor de uitstekende situatieschets die hij heeft gegeven van de problematiek in Gent. Ik deel zeker de bezorgdheid die hij naar voren heeft gebracht.
De problematiek van de auto-industrie beperkt zich jammer genoeg niet tot Opel Antwerpen, waarover we al homerische discussies hebben gevoerd, maar ook in Genk, in Vilvoorde en uiteraard ook in Gent kijkt men met de nodige alertheid naar dergelijke situaties, vooral wegens het feit dat in Gent Geely wordt genoemd als preferred bidder inzake de overname van Volvo.
Dat de minister-president de problematiek nauwgezet opvolgt, dat hoop ik maar, want dat zal zeker nodig zijn. In Gent hangen, dat heeft de heer Van Rouveroij ook gezegd, er heel veel jobs aan vast, rechtstreekse en uiteraard ook onrechtstreekse. Om de argwaan die daarnet ook werd geformuleerd door de vraagsteller, toch wel te benadrukken, zou ik toch een klein citaatje willen geven uit Het Financieele Dagblad uit Nederland waarin men over Geely stelt: De Europese Volvo-topman waarschuwde alvast dat Geely rekening dient te houden met de significante connecties tussen Ford en Volvo op het gebied van toelevering van onderdelen, technische kennis en productiecapaciteit. De Chinezen moeten zich nog bewijzen in de buitenlandse arena.
Vandaar dat we, de opmerking van de heer Van Rouveroij in acht genomen, heel nauwgezet moeten opvolgen wat de bedoelingen van Geely ter zake zijn, zodat we niet in een negatief scenario terechtkomen, want dat zou jammer zijn voor alle mensen die in de havenregio van Gent en ver daarbuiten tewerkgesteld zijn in deze sector. Ik neem bijgevolg aan en dit is een retorische vraag dat de minister-president deze problematiek actief zal opvolgen in plaats van en ik ben nu misschien een klein beetje cynisch wat ik in een van de krantenartikels hierover las, dat de minister-president er akte van neemt. Ik veronderstel dat hij meer zal doen dan dat en dat hij deze problematiek actief zal opvolgen in het belang van de Gentse regio.
De heer Diependaele heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister-president, u weet ongetwijfeld dat het ontwikkelen van zulke nieuwe wagens, zeker de hybride Volvos en dergelijke, zeker in de opstartfase enorm veel geld kost. Nu heeft men zich bij Volvo en bij Ford ook al laten ontvallen dat men erop rekent om tegen 2012 ongeveer 5000 wagens te produceren. In het begin, in de opstartfase is dat commercieel niet overleefbaar. Men rekent ook op de overheid en op bedrijven om er eventueel een deel van af te nemen. Ik weet dat er op Europees niveau op een bepaald moment over gediscussieerd werd om regionale en lokale overheden te verplichten om een deel van hun wagenpark te investeren in milieuvriendelijke wagens. We moeten er vanuit Vlaanderen misschien over nadenken om daar een deel aan toe te voegen, bijvoorbeeld door voor de kabinetten of voor andere wagenparken te kijken naar zowel de milieuvriendelijkheid van de wagens als naar het feit of ze al dan niet in Vlaanderen geproduceerd worden.
Ik heb nog een kleine toevoeging. Ik heb in een ver verleden nog Chinees gestudeerd en geely is eigenlijk een verchinezing van het Amerikaanse gaily en het klopt dat gay vreugde betekent, maar dit terzijde.
De heer Bothuyne heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister-president, ik ben heel blij met uw antwoord. Het bewijst in elk geval dat de Vlaamse Regering dit dossier heel nauwlettend opvolgt. Het is inderdaad een heel belangrijk dossier. Rechtstreeks werken er meer dan 4000 mensen in de Volvo-fabriek in Gent. Die fabriek werkt eigenlijk op volle kracht op dit moment. Binnen de huidige bezetting kan men niet méér werken en produceren dan men nu doet. Het bewijst dat de automobielindustrie in Vlaanderen vitaal is en de nodige levenskracht bezit. Meer dan 60 percent van de Volvos die op dit moment worden geproduceerd, worden in Gent geproduceerd, het is dus een erg belangrijke vestiging die ook een heel belangrijke toekomst kan hebben.
Ik deel de bezorgdheden inzake de mogelijke overname door het Chinese Geely. Er zijn slechte voorbeelden. Rover verkocht in 1998 nog 222.000 autos, en in 2008 nog welgeteld 54.000 autos. Rover is verkocht in 2005. Onder andere de intellectuele eigendom is naar een Chinees bedrijf gegaan. Laten we hopen dat dat geen voorbeeld is voor Geely en Volvo.
Ook bij Geely zelf kunnen we vragen stellen. In 2008 verkochten ze ongeveer 266.000 autos. Dat is iets meer dan de helft van wat Volvo op dat moment verkocht. We kunnen ons dus afvragen wat Geely Volvo kan bijbrengen. De heer van Rouveroij verwees al naar de beperkte kennis die het bedrijf lijkt te hebben inzake ontwikkeling van veiligheid en van elektronische en andere milieuvriendelijke autos.
Daarnaast kunnen we ons afvragen wat de gevolgen kunnen zijn van de Chinese overname voor de mogelijkheden van Volvo in Europa. Zo kunnen we vragen stellen bij de participatiemogelijkheden van Volvo aan Europese onderzoeksprogrammas en de gevolgen voor de samenwerking met de Europese assemblagebedrijven.
Er werden ook andere kandidaat-overnemers geciteerd, zowel vanuit de Verenigde Staten als vanuit Zweden. Het is belangrijk dat de Vlaamse Regering ook daar contacten mee opneemt en onderhoudt.
De heer Van Malderen heeft het woord.
Als Volvo hier minder ter sprake is gekomen dan andere autobedrijven, dan heeft dat mede te maken met de traditie die Zweden hanteert inzake sociaal overleg. Als ik dat vergelijk met de Chinese tradities, dan ben ik bezorgd. Ik vrees dat intellectuele eigendom het eigenlijke doel is, en niet zozeer een duurzame productie.
We kunnen ons alleen maar achter dit project zetten, met de bedenking dat er wellicht nog andere mogelijke overnemers zijn. Ik wil waarschuwen dat papier bijzonder gewillig is. De heer van Rouveroij heeft de wens uitgesproken dat een project dat we ondersteunen, tot doel zou moeten hebben dat de wagens hier worden geproduceerd. Ik wil daaraan toevoegen dat we dat moeten doen met de mensen die er vandaag werken. In die zin hebben we de voorbije dagen een slecht voorbeeld gezien. Vrijdag heeft de Vlaamse Regering een belangrijke ondersteuning voor Recticel goedgekeurd in een dossier waar men uitging van tien bijkomende werknemers. Dinsdag kondigt datzelfde bedrijf een herstructurering aan van 110 werknemers, maar dan langs de minzijde.
Mijnheer de minister-president, bij de gesprekken die u donderdag zult hebben, hoop ik dat u het belang van deze plant op de tewerkstelling in Vlaanderen zult benadrukken en zoveel mogelijk sluitende garanties zult vragen. Die voorwaarde moet u minstens meenemen bij het toekennen van eventuele steunmaatregelen.
De heer Watteeuw heeft het woord.
Ik deel de bekommernis van de heer van Rouveroij, waarmee deze vraag om uitleg even een Gents karakter krijgt. Dat is niet zo gebruikelijk in dit parlement. We hebben het al enkele keren gehad over de omschakeling die noodzakelijk is voor de auto-industrie en de toeleveringssector. Als er één Vlaams autobedrijf is dat voortdurend inspanningen doet om mee te stappen in die omschakeling, dan is het wel Volvo. Mijnheer de minister-president, het feit dat u met een C30 gaat rondrijden, is daar een bewijs van. Men probeert echt wel een nieuwe dimensie toe te voegen aan de bedrijfsvoering.
Ik heb de voorbije jaren het genoegen gehad om Volvo af en toe te bezoeken. Ik heb gezien welke inspanningen dat bedrijf doet op het vlak van milieuvriendelijk produceren en energiebesparend werken. Inzake personeelsbeleid ligt Volvo mijlenver voor op andere bedrijven. Dat is reden genoeg om ervoor te zorgen dat die Volvovestiging kan blijven, dat ze wordt beschermd in haar eigenheid. Daar zouden garanties voor moeten worden gevraagd.
Als er een overname komt, dan moeten er ook garanties worden geëist inzake het milieuvriendelijk werken. Niet alleen tewerkstelling is van belang, ook milieuvriendelijk werken. De omschakeling en het personeelsbeleid moeten worden voortgezet. Mijnheer de minister-president, hoe zult u garanties eisen van de eventuele overnemer?
Ik deel de bezorgdheid die hier is geuit, maar ik wil niet vooruitlopen op het gesprek van donderdag. De Vlaamse Regering speelt kort op de bal. We hebben een onderhoud met de Chinezen. Ik ga ervan uit dat we daar volgende week op kunnen terugkomen.
De Vlaamse Regering wil de Volvovestiging in Gent maximaal ondersteunen. We zullen dan ook maximale garanties vragen over de toekomst van Volvo. Ik zal daar volgende week uitgebreid op terugkomen.
Mijnheer de minister-president, ik ben overtuigd van uw inzet en uw goede wil, maar met de Opelsaga in het achterhoofd krijg ik de indruk dat u en u bent toch het gezicht van de Vlaamse Regering steeds meer begint te lijken op de leeuw van Metro-Goldwyn-Mayer. U schudt eens met de manen en u laat een zacht gebrul horen, maar in de film komt u niet meer voor. Open Vld vraagt van de Vlaamse Regering een scenario. Het mag een thriller zijn, maar dan wel met een happy end. (Applaus bij Open Vld)
Wat de discussie met General Motors betreft, verwijs ik naar een engagement dat voormalig premier Verhofstadt heeft verkregen in 2002 en dat in 2008 werd herbevestigd. Het is getekend door GM Europa. Ik verwijs daar regelmatig naar in de debatten met GM.
Het incident is gesloten.