Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Penris heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, mevrouw de minister, collega's, er zijn zo van die steeds terugkerende thema's in dit parlement. BAM, de Scheldeverdieping en de luchthaven van Deurne - om een aantal Antwerpse dossiers te noemen - zijn er daar enkele van. Maar ook het wegenvignet is een dossier dat geregeld zal terugkomen, en dat mijns inziens ook móet terugkomen.
Ik wil u daar vandaag een vraag over stellen, mevrouw de minister, omdat het Waalse parlement er begin deze week over heeft gedebatteerd. De Waalse minister van Begroting heeft daar, op aangeven van een van zijn partijgenoten, meegedeeld dat hij de invoering van zo'n wegenvignet wel ziet zitten. En als de heer Antoine spreekt over een wegenvignet, dan heeft hij het over een papieren wegenvignet dat alle verkeersmodi mee begrijpt, niet alleen de vrachtwagens, maar ook de personenwagens.
En dan zitten wij in Vlaanderen met een probleem. Want ook in de vorige legislatuur hadden wij de ambitie om heel snel een wegenvignet in te voeren. We hebben dat toen niet kunnen doen, omdat we op een aantal problemen zijn gestuit. Een van de problemen is de bijzondere wet van 1989, die zegt dat inzake de invoering van dit soort verkeersbelastingen er een akkoord moet zijn tussen alle gewesten. Vlaanderen, Brussel en Wallonië moeten daarover dus akkoord zijn. En wij hebben het voor onszelf nog eens extra gecompliceerd gemaakt doordat we samen met de Nederlanders een wegenvignet wilden invoeren, zij het dat ons wegenvignet een hoog intellectueel wegenvignet moest zijn, een slimme kilometerheffing die alleen de vrachtwagens zou treffen.
De heer Antoine zegt nu dat hij de inkomsten van zo'n wegenvignet wel kan gebruiken. En wat dat betreft, zo heeft hij in het Waals parlement geantwoord aan zijn partijgenoot, heb ik van Vlaanderen al een aantal positieve signalen mogen ontvangen.
Mevrouw de minister, hebt u hierover positieve signalen uitgestuurd naar uw collega Antoine? Zo ja, wat waren die positieve signalen?
Minister Crevits heeft het woord.
Mijnheer Penris, u spreekt over positieve signalen, maar ik kan enkel verwijzen naar het regeerakkoord. Daarin is heel duidelijk afgesproken dat er een slimme kilometerheffing moet komen voor vrachtwagens, dat we daarover gaan overleggen met de andere gewesten en dat we ook rekening gaan houden met de evoluties in Nederland.
Ik heb met minister Antoine persoonlijke contacten noch vibraties uitgewisseld. Het dossier is na de regeringsvorming nog niet op de tafel van de Vlaamse Regering beland.
Mevrouw de minister, ik onthoud uit uw antwoord dat u blijft vasthouden aan de slimme kilometerheffing die u wilt beperken tot het vrachtverkeer. Minister Antoine wil verdergaan. Hij wil het simpeler houden. Ik kan hem geen ongelijk geven.
Mochten we een aantal jaren geleden hebben gedaan wat de toenmalige regering zich had voorgenomen en een papieren wegenvignet hebben ingevoerd dat geen bijkomende lasten voor de eigen ingezetenen zou hebben ingehouden, maar alleen het doorgaand verkeer bijkomend zou hebben belast, dan zouden we al drie Lange Wapperbruggen hebben kunnen bouwen.
Ik sluit me graag aan bij de vraag van de heer Penris. Ik heb daarover zelf een vraag om uitleg ingediend naar aanleiding van vragen die uit Brussel kwamen. Ik weet niet wat daar inmiddels mee gebeurd is. Zowel Wallonië als Brussel maken voortgang met plannen voor een wegenvignet, terwijl wij die afspraken zouden kunnen hebben met Nederland. Wat is er nu concreet met Nederland afgesproken? We weten dat Nederland daarmee wil starten vanaf 2011. Is dat haalbaar? Zullen wij, gelet op het ontbreken van verdeelsleutels tussen Vlaanderen, Wallonië en Brussel, die datum kunnen halen en mee op de kar springen?
Mijnheer Penris, ik heb naar aanleiding van uw actuele vraag de talrijke debatten daarover vanmiddag nog eens diagonaal nagelezen. U weet zeer goed dat Europa fundamentele bezwaren heeft geuit over het wegenvignet.
Het regeerakkoord is vrij duidelijk: slimme kilometerheffing. Dit is ook een antwoord op de vraag van mevrouw De Ridder. We stemmen onze timing af met de andere gewesten, en we houden ook rekening met de evoluties in Nederland.
Er staat ook een passage in het regeerakkoord over de personenwagens. We zullen nagaan hoe we zo'n kilometerheffing eventueel kunnen invoeren. Het debat daarover moet nog worden gevoerd.
Wat Nederland betreft, zullen we op 9 oktober iets positievere signalen mogen ontvangen in een ander dossier, dat van de Westerschelde. Mochten de signalen op die datum niet positief zijn, dan zou ik durven voorstellen, voor wat het wegenvignet betreft, om ons karretje minder aan dat van de Nederlanders te hangen. Hebt u mij verstaan, mevrouw de minister? (Applaus bij het Vlaams Belang)
Het incident is gesloten.