Verslag plenaire vergadering
Verslag
Mevrouw Van den Eynde heeft het woord.
Mevrouw de minister, ik denk dat u vanochtend niet zo vrolijk werd van het voorpaginanieuws van een niet onbelangrijke Antwerpse krant, die blokletterde: 'Lijnbussen onveilig."
Ik wil even schetsen waar het over gaat, collega's. De harmonicabussen van De Lijn vertonen in het middengedeelte - het harmonicagedeelte - grote mankementen, waardoor er een groot gevaar is voor de veiligheid van de reizigers. De vakbondsman van de ACOD bevestigt dat: "De flappen schuren vaak over de grond wanneer de bussen verkeersdrempels passeren. Dat zorgt volgens de chauffeurs voor heel onveilige situaties. Als alle reizigers uit de buurt van dat omhulsel blijven, zal er niet meteen iets gebeuren. Maar met kinderen weet je nooit. We hebben tot vandaag nog geen weet van ernstige ongevallen, maar ik wil in geen geval meemaken dat een kind zijn been door zo'n flap naar buiten steekt."
Mevrouw de minister, het is duidelijk dat er heel wat problemen zijn. De politie van Brasschaat heeft twee harmonicabussen van De Lijn voor controle naar de keuringsdienst van Brasschaat gestuurd. De twee bussen werden onmiddellijk afgekeurd en kregen een rode kaart.
U kunt niet zeggen dat u niet op de hoogte was van dit probleem. Ik heb u het voorbije jaar via drie of vier schriftelijke vragen op de hoogte gebracht van de problematiek. Drie weken geleden nog heb ik in de commissie Openbare Werken en Mobiliteit de problematiek opnieuw aangekaart, maar u hebt toen met geen woord willen reppen over de ernstige situatie. Ik heb u toen aan de hand van foto's aangetoond hoe ernstig de situatie wel is, maar u zat toen te gniffelen met een aantal collega's van sp.a.
Mevrouw de minister, u hebt altijd geantwoord dat het probleem opgelost was, maar het probleem is niet opgelost. Dat bewijzen de controles van de politiediensten. Hoe verklaart u bijvoorbeeld, mevrouw de minister, dat de politiediensten deze week nog twee voertuigen van De Lijn een rode kaart hebben gegeven, terwijl een van de voertuigen in februari nog een groene kaart kreeg?
Het wordt hoog tijd om dit probleem zeer ernstig te nemen. Daarom vraag ik u om een aantal maatregelen te nemen. Ik zou willen vragen dat u de harmonicabussen van het type AG300, waar er ondertussen zo'n 380 van rondrijden in Vlaanderen, aan een grondige inspectie en controle onderwerpt en dat u een degelijke inventaris maakt van de kwaliteit van het harmonicagedeelte van die bussen.
Ik wil u ook vragen om dringend werk te maken van de problematiek van de stofaanzuiging. U zegt telkens dat het probleem opgelost is, maar reizigers hebben mij deze week nog gemeld dat zij, toen ze twee zitjes voorbij het harmonicagedeelte plaatsnamen, een hele roetwolk over zich heen kregen toen de bus optrok. Dat is niet het openbaar vervoer dat wij in Vlaanderen willen leveren. Wij willen een kwalitatief openbaar vervoer.
Minister Van Brempt heeft het woord.
Mevrouw Van den Eynde, om te beginnen denk ik niet dat ik zat te gniffelen tijdens die commissievergadering. Verder wil ik voor u nog een aantal zaken op een rijtje zetten. U probeert hier de stofproblematiek naar voren te schuiven, en ik heb daar alle begrip voor. Er zijn intussen al onderzoeken naar gevoerd. Ik heb de resultaten daarvan al meegedeeld in de commissie. Ik baseer mij op die onderzoeksresultaten, mevrouw Van den Eynde. Ik denk dat dat ook mijn job is.
Wat de stof- en de fijnstofproblematiek in de harmonicabussen betreft, blijkt uit de studies dat er geen probleem is van fijn stof en dat de uitlaatgassen van de bus ook niet binnendringen in de bus. Er is wel een probleem gesignaleerd met gewoon stof. Dat stof is onderzocht, en het blijkt de normen niet te overstijgen. Dat wil uiteraard niet zeggen dat er niet continu moet worden gemonitord.
Wat betreft de berichtgeving deze ochtend in de krant: het klopt dat twee bussen na een keuring een zogenaamde rode kaart hebben gekregen. Dat probleem is onmiddellijk verholpen. Die bussen rijden alweer rond. Bovendien zijn alle bussen van de Tsjalkstraat, een honderdtal in totaal, aan een keuring onderworpen. Die zijn allemaal gecontroleerd op hetzelfde probleem. Er zijn geen andere problemen gedetecteerd. Het is vrij snel vrij grondig aangepakt.
In het artikel werd een link gelegd tussen dit effect en het rijden van bussen over verkeersdrempels, namelijk van een nieuw aangelegde gewestweg in Brasschaat. Ik heb onmiddellijk de opdracht gegeven om te weten te komen of die verkeersdrempels op de nieuwe gewestweg volgens de normen zijn aangelegd. Dat wordt bekeken. Je moet een duidelijk standpunt innemen. Dat zal ik ook verwoorden bij De Lijn. Ofwel zijn de verkeersdrempels niet conform de wetgeving aangelegd, dan zullen wij erop aandringen om dat aan te passen omdat het negatieve effecten heeft op grote harmonicabussen zoals wij die gebruiken. Waar wel volgens de wettelijke normen wordt gewerkt, zal het aan ons zijn, De Lijn en de buschauffeurs, om zich aan te passen aan die verkeersdrempels.
Mevrouw de minister, u zegt dat 100 bussen van de Tsjalkstraat intussen zijn gecontroleerd. Maar er rijden 380 van deze voertuigen rond in Vlaanderen. Er is niet enkel onderzoek nodig naar die 100, maar naar alle 380, die allemaal mankementen vertonen. Het is niet enkel een Antwerps probleem.
Mevrouw de minister, ik heb meermaals meegedeeld dat verkeersdrempels zo zijn aangelegd dat ze voor beschadigingen zorgen aan de bussen. Ik vind het straf dat u meer dan een jaar nadat ik deze problemen hebben aangekaart nog steeds initiatieven moet nemen om hieraan tegemoet te komen.
Het incident is gesloten.