Verslag plenaire vergadering
Verslag
Bespreking
Dames en heren, de bespreking is geopend.
De heer Bril, verslaggever, verwijst naar het schriftelijke verslag.
De heer Van Malderen heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, collega's, de sociale economie is vandaag een verzamelnaam voor een veelvoud aan initiatieven waarvan de beschutte werkplaatsen, de sociale werkplaatsen en de invoegbedrijven de bekendste zijn. Het is een veelvoud aan initiatieven met als gemene deler dat ze beogen om mensen die, al dan niet tijdelijk, niet aan de bak komen in het normale economische circuit, toch aan de slag te helpen en om hun daarbij ook toegang te geven aan alle positieve en emancipatorische aspecten die met arbeid samengaan. Dat gebeurt met succes: de sociale economie telt vandaag ongeveer 20.000 werknemers en vormt een niet meer weg te denken schakel van ons economisch weefsel. Bovendien bewijzen de statistieken dat er ondanks dalende werkloosheidscijfers, nog steeds een structurele plaats is weggelegd voor de sociale economie.
Het veelvoud aan initiatieven noopt ons echter om te werken aan een zekere structurering, aan het overzichtelijk houden van de sector en aan een vereenvoudiging van de regelgeving. Veel initiatieven werden opgestart als experimenten en zijn ondertussen uitgegroeid tot volwaardige spelers. Ze nopen ons, na al die jaren, tot het creëren van een noodzakelijk decretaal kader. De andere factor is de Europese toets die deze initiatieven zullen moeten doorstaan om in de toekomst hun doel te kunnen bereiken.
Uit de verschillende vragen en gedachtewisselingen hierover in de commissie, blijkt dat de bevoegde minister heel veel werk heeft gemaakt van overleg met de sector om tot een eenheidsdecreet te komen. Dat betekent dat er in de sector ondertussen ook een groot draagvlak bestaat om tot een decreet te komen, maar met name de ingewikkeldheid van het dossier en zeker ook de impasse op het federale niveau, zullen ertoe leiden dat er wellicht geen decreet meer zal komen tijdens deze legislatuur.
Toch werd geen verloren werk verricht. Uit de besprekingen met de sector werd een samenwerkingsakkoord gepuurd waar alle stakeholders van de sector en anderen, onder wie de verenigingen waarin armen het woord voeren, zich achter kunnen scharen. Dit samenwerkingsakkoord vervat een aantal principes die de basis kunnen vormen voor een toekomstig decreet. Ik licht er een aantal uit. Zo is er de vraag om tot een begeleiding te komen van doelgroepwerknemers op de reguliere werkvloer en is er het komen tot een op individuele basis afgesteld inschalingsinstrument dat heel precies de afstand van een persoon tot de arbeidsmarkt vaststelt en er - als ware het een rugzakje - een subsidie aan koppelt. Dat zijn twee aspecten die ik bij voorkeur benadruk en die opgenomen werden in ons voorstel van resolutie. Met dit voorstel van resolutie menen de indieners dat ze als parlementsleden ook draagvlak kunnen leveren voor een degelijk decreet dat de sociale economie in haar geheel omvat en dat deze belangrijke vorm van economische activiteit, die meteen ook inclusief is, een toekomst kan bieden.
De heer De Craemer heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, collega's, het is inderdaad belangrijk om met dit voorstel van resolutie de toekomstige regelgeving voor de beschutte en sociale werkplaatsen een draagvlak te geven via dit parlement. In die context heb ik dit voorstel van resolutie dan ook mee ondertekend.
De werkgelegenheidskansen van de beoogde kansengroepen moeten worden geoptimaliseerd. Dat kan door de sociale en beschutte werkplaatsen een volwaardige rol te laten spelen. De vereenvoudiging van de organisatie van de sociale economie biedt daarbij een stevige ruggensteun om die doelstellingen te bereiken.
Het was inderdaad positief dat de minister ook serieus overleg heeft gepleegd met de sector, maar men mag ook niet vergeten de regelgeving te toetsen op het Europese niveau en af te stemmen op de federale regelgeving.
Voor de N-VA is er een bekommernis bij de omschrijving van de term 'doelgroepwerknemer'. Die omschrijving kan ons inziens zeer breed gaan, maar het kan wat ons betreft enkel gaan over de oorspronkelijk bedoelde kansengroepen voor tewerkstelling in sociale en beschutte werkplaatsen. Enkel voor hen erkent de N-VA het rugzakprincipe. Een uitbreiding is dan ook niet aan de orde. Overigens stuurt ook Europa veeleer aan op een beperking dan op een uitbreiding.
Mijn partij zal het voorstel zeker steunen, maar ik wou dit toch eventjes ter verduidelijking aanbrengen, omdat er in het verslag een kleine fout staat. Er staat verkeerdelijk dat ik het enkel zou hebben over mensen met een fysieke of mentale handicap. De doelgroep is uiteraard ruimer dan dat.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het voorstel van resolutie houden.