Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Dames en heren, de algemene bespreking is geopend.
De heer Decaluwe heeft het woord.
Collega's, ik ben tevreden dat de voorzitter van dit parlement de volledige titel van het voorstel van decreet heeft voorgelezen. U voelt direct dat dit een bijzonder sexy onderwerp is, maar het toont ook aan dit een bijzonder technisch voorstel van decreet is. Wij als parlement, maar ook de Vlaamse Regering, moeten kunnen erkennen dat er in dit voorstel van decreet een aantal fouten worden rechtgezet die in een aantal decreten werden gemaakt.
Het energiebeleid staat onder zeer sterke invloed van de Europese regelgeving op het vlak van liberalisering, maar is ook vatbaar voor globalisering en voor sterke wijzigingen.
De voorzitter heeft in de titel alle decreten genoemd waar het hier over gaat. Er moeten een aantal bijsturingen gebeuren, bijvoorbeeld inzake de toekenning van gratis kilowattuur. Ook de problematiek van de aardgasnetuitbreiding, van de advisering van het energiebeleid en van certificaten voor energieprestaties voor gebouwen moet worden bijgestuurd. Er moeten correcties worden aangebracht. Daarnaast zijn ook een aantal zaken gevraagd door de commissie. Die vindt u terug in de beginartikelen. Daarin stond onder meer een onduidelijkheid over de vraag of rusthuizen al dan niet nog recht hebben op gratis kilowattuur voor het aantal inwoners dat daar gedomicilieerd is. Mevrouw Van der Borght en de heer Martens hebben er in de commissie Energiearmoede op gewezen dat dit duidelijker moet worden omschreven. Wij hebben dat nu rechtgezet. Elke individuele rusthuisbewoner heeft recht op gratis kilowattuur.
De meerderheid heeft destijds een voorstel van decreet ingediend over de graad van aansluiting op aardgas. Dat decreet is verfijnd. Er wordt nu ontsloten naar de wooneenheden zelf. Op die manier wordt ook rekening gehouden met de problematiek van appartementen.
Er zijn een aantal elementen uit dit voorstel van decreet waar de Raad van State in het kader van beter bestuurlijk beleid een aantal opmerkingen over geformuleerd heeft. Het gaat dan over de autonome commissies Energiebeleid Vlaanderen die nog niet echt operationeel zijn. Er waren problemen met de adviesverlening. Via dit voorstel van decreet worden die opgelost. Nu kan zowel de SERV als de Minaraad adviezen formuleren over bepaalde voorontwerpen van decreet. De Vlaamse Regering erkent dat dergelijke adviezen wel degelijk een bepaalde meerwaarde moeten inhouden.
De regelgeving in het kader van het energieprestatiebestek is tijdens de vorige legislatuur, onder toenmalig minister van Energie, de heer Bossuyt, goedgekeurd met een wisselmeerderheid. Intussen zijn er een aantal aanpassingen doorgevoerd. We hebben vastgesteld dat er nog een aantal mankementen zijn. Zo is de rol van notaris niet onbelangrijk bij de overdracht van gebouwen en bij verhuring. Er kan een notaris worden aangesteld als instrumenterend ambtenaar bij de verkoop zodat kan worden nagegaan of de verkoper zijn verplichtingen over de energieprestatiecertificaten effectief nakomt.
Tot slot was er voor de volgens de Europese richtlijn optredende energiedeskundigen een mankement inzake de opleiding. Naast industrieel ingenieur was er nog altijd de graad van technisch ingenieur, die intussen niet meer bestaat. Men heeft eenmalig de kans gehad voor een upgrading van technisch ingenieur naar industrieel ingenieur. Mensen die dat niet hebben gedaan maar wel over de nodige knowhow beschikken, kunnen via dit voorstel van decreet worden ingeschakeld zonder die upgrading van hun diploma. Het is belangrijk dat die toch relatief beperkte markt van specialisten wat open wordt getrokken en via de diverse regelgeving in orde wordt gebracht.
Het voorstel wordt rechtstreeks in de plenaire vergadering behandeld. Het voorstel werd medio mei ingediend. Door omstandigheden en doordat het laattijdig persklaar was, werd voor deze methode geopteerd. Het is een niet onbelangrijk voorstel. We willen dat het zo snel mogelijk wordt afgekondigd, zodat de mensen zo snel mogelijk gebruik kunnen maken van de mogelijkheden.
Ook inzake de energieprestatiebestekken is het waarschijnlijk zo dat hoe sneller het voorstel van toepassing is, hoe beter. (Applaus)
De heer Glorieux heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, ik zal kort zijn. We willen in de eerste plaats ons ongenoegen ventileren over het feit dat het voorstel niet in de commissie werd besproken. Toch moet ik toegeven dat het, zoals de heer Decaluwe al heeft gezegd, een vrij technisch voorstel is, waarin een aantal onzorgvuldigheden uit andere regelgeving worden rechtgezet. Daarover zou in de commissie niet veel discussie geweest zijn. Het gaat om rechtzettingen van een aantal foute nummeringen van artikels in bepaalde decreten.
Daarnaast zijn er ook bepaalde belangrijke rechtzettingen, zoals die voor de gratis 100 kilowattuur aan bewoners van rusthuizen, verzorgingsinstellingen enzovoort.
Ondanks onze veeleer principiële bemerking dat we liever hebben dat voorstellen eerst in de commissie worden behandeld, hebben we op zich niet echt fundamentele, inhoudelijke commentaar of bezwaren. We zullen het voorstel dan ook met volle overtuiging steunen. (Applaus)
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
De voorzitter: Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het voorstel van decreet. (Zie Parl. St. Vl. Parl. 2007-08, nr. 1706/1).
De artikelen 1 tot en met 24 worden zonder opmerkingen aangenomen.De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het voorstel van decreet houden.