Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Mevrouw Jans, verslaggever, heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, ik verwijs naar het schriftelijke verslag.
Mevrouw de voorzitter, dit is een, wat mij betreft, zeer belangrijk voorstel van decreet. We creëren dus een Vlaams centrum voor schuldenlast. Vandaag bestaat er al een Vlaams Centrum Schuldbemiddeling. We verruimen dus de taken van het centrum en maken er ook een vzw van, zodat die ook subsidies kan krijgen van andere niveaus, vooral het Europese niveau, maar ook het federale. Gelijkaardige instituten, bijvoorbeeld in Wallonië en Brussel, bewijzen dat er regelmatig oproepen zijn voor projecten, waar men dan gemakkelijker kan op inspelen.
Het belangrijkste is dat we bijkomende taken geven aan het centrum, vooral voor preventie. Nu werkt het centrum vooral als ondersteuning voor de erkende diensten schuldbemiddeling. Wij willen de taken verruimen, zodat het centrum preventief kan werken naar de hele bevolking, goede praktijkvoorbeelden kan uitwisselen, contacten kan leggen met organisaties in andere landen en cijfers verzamelen, zodat we op basis van die cijfers het Vlaams beleid nog verder kunnen verfijnen.
In verband met de cijfers hebben we ook de mogelijkheid gecreëerd dat de Vlaamse overheid kan beslissen om de erkende diensten schuldbemiddeling te ondersteunen, eventueel financieel. Er is in die mogelijkheid voorzien. Ik denk dat we vandaag mogen zeggen dat we dat pas kunnen doen als we duidelijkheid hebben over de cijfers, maar met dit decreet maken we dat wel al mogelijk.
De heer Caron heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, ik sluit me graag aan bij de woorden van de heer Dehaene. Ik wil even de nadruk leggen op het tweede facet van zijn toelichting, de mogelijkheid die het decreet creëert om erkende instellingen voor schuldbemiddeling te subsidiëren. Het gaat hier over OCMW's en centra voor algemeen welzijnswerk (CAW).
Het is alleen maar een mogelijkheid die wordt gecreëerd, maar het is een belangrijke mogelijkheid. Daarmee vragen we de Vlaamse Regering om in het kader van armoedebestrijding en de toenemende schuldenlast van steeds meer mensen, extra inspanningen te doen om die actoren - dat zijn de instellingen voor schuldbemiddeling, maar dat zijn ook de instellingen die vaak allerlei vormen van budgetbegeleiding en andere ondersteuning doen voor mensen die in moeilijke situaties zitten - te activeren. De wachtlijsten voor die instellingen nemen toe. We moeten er hard op inzetten om geen grotere groep mensen in armoede aan te treffen en de achterstand niet nog verder uit te diepen.
In die zin hoop ik dat de volgende Vlaamse Regering zeker van dit artikel gebruik maakt om dat op de rails te zetten.
Mevrouw Dillen heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, ook onze fractie zal dit voorstel steunen. Zoals de heer Dehaene zegt, is het belangrijk in het kader van dit ontwerp van decreet het belang van schuldbemiddeling nog eens extra te onderstrepen. De heer Caron zegt terecht dat het in het kader van armoedebestrijding een heel belangrijk instrument is. Dat is ook zo in het kader van het bestrijden van de schuldentoename. Helaas beschikken we in Vlaanderen niet over alle hefbomen om een beperking te zetten op het consumentenkrediet. Dat is nog altijd een federale materie. Deze punten verdienen de aandacht van het Vlaams Parlement.
De heer Dehaene onderstreept terecht dat het belangrijk is om samen te werken met de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) en met het Steunpunt Algemeen Welzijnswerk in het kader van de schuldbemiddeling. Ondanks het feit dat onze fractie dit voorstel volledig kan steunen, betreuren we wel dat een van de belangrijkste partners in het kader van schuldbemiddeling in dit voorstel van decreet volledig uit het oog worden verloren en genegeerd, namelijk de advocaten. Die spelen een heel belangrijke rol in het kader van schuldbemiddeling en nemen daarin aan alle balies meer dan ten volle hun verantwoordelijkheid. Ook dat hadden we graag opgenomen gezien in dit voorstel van decreet. Ondanks het feit dat we daarover in het verleden reeds herhaaldelijk van gedachten hebben gewisseld, zijn de advocaten voor de heer Dehaene blijkbaar taboe. Iedere keer opnieuw trek ik er de aandacht op, maar blijkbaar is dat niet belangrijk genoeg.
Ondanks deze opmerking, zullen wij dit voorstel met enthousiasme steunen.
De taak die de advocaten vervullen in dit verhaal, vind ik heel belangrijk. We hebben ze wel degelijk een plaats gegeven: ze zullen zeer nauw betrokken worden bij de werking van de vzw. Ze staan ook als dusdanig genoteerd als op te nemen organisatie in de organen van de vzw. We zijn ze zeker niet vergeten. De advocaten hebben een zeer belangrijke rol te spelen als het gaat over schuldbemiddeling.
Ik betreur alleen dat de advocaten niet op dezelfde lijn worden gezet als de VVSG en als het Steunpunt Algemeen Welzijnswerk. Eigenlijk zouden ze als een derde pijler op een gelijkwaardige manier moeten worden opgenomen. Ik betreur dat dat niet gebeurt. We stellen in de praktijk vast dat steeds meer de OCMW's hun opdracht in het kader van schuldbemiddeling overhevelen aan de advocaten. Bijvoorbeeld in Antwerpen is dat een heel frequent gebeuren. Dat is helemaal geen kritiek op de werking van het OCMW, mijnheer Janssens, maar dat is zo omdat de OCMW's zo overbezet zijn dat ze die werking niet meer volledig aankunnen en daarom een beroep doen op de advocaten. Dat gebeurt trouwens in alle grootsteden. Daarom betreur ik het, mijnheer Dehaene, dat ze niet als een volwaardige pijler zijn opgenomen.
Voor de rest kan ik u geruststellen: onze fractie zal dit voorstel met heel veel enthousiasme steunen.
Mevrouw Hoebeke heeft het woord.
Een van de bedoelingen van het voorliggende voorstel was om een decretaal kader te scheppen voor de organen die daar nu mee bezig zijn, zoals de CAW's, de OCMW's enzovoort. We verliezen één ding uit het oog, namelijk dat de advocatuur een deontologie heeft en een toetsing middels de beslagrechter en vanaf 1 september middels de arbeidsrechtbank. Dan moet men er bij uitbreiding ook de gerechtsdeurwaarders bijnemen, want die worden ook als schuldbemiddelaar aangesproken. Het is de bedoeling om de zaken waarvoor momenteel geen deontologisch kader en geen structuren bestaan, als dusdanig op te nemen in het voorstel van decreet.
Advocaten en gerechtsdeurwaarders bevinden zich al binnen het wettelijk kader en kunnen al een aftoetsing geven van de tewerkstelling binnen de schuldbemiddeling. Persoonlijk vind ik dat, net als mijn fractie, een zeer goed initiatief. Het vult immers als het ware een lacune die door de praktijk steeds groter wordt. Nu worden er steeds meer vragen gesteld en moet er steeds meer een werking plaatsvinden waarvoor er geen decretale structuur is. Dat kan nu een kader krijgen.
De pijlers waarover mevrouw Dillen het terecht heeft - de advocaten, maar ook de deurwaarders, die hierbij al evenmin mogen worden vergeten - zijn wel degelijk opgenomen. Ik denk dat een deel van de structuren bij uitbreiding ook op hen zal kunnen worden toegepast.
De heer Van Malderen heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, het meeste lijkt me al gezegd, maar ik wil het belang van dit voorstel van decreet onderstrepen. Structureel meer mensen geven meer uit dan hun inkomen, wat op termijn onvermijdelijk tot een groeiende armoede leidt. De meeste middelen om daar daadwerkelijk structureel tegen in te grijpen, liggen buiten dit parlement, namelijk aan de overkant. Daar moet een federale regering dan ooit maar eens werk van maken, als ze de tijd vindt om daadwerkelijk iets te doen aan de koopkracht van mensen. Dat neemt niet weg dat we binnen onze bevoegdheden wel voluit onze verantwoordelijkheid willen nemen. Dit voorstel biedt een breder draagvlak voor de werking van het Vlaams Centrum Schuldbemiddeling en zal het in de toekomst ook mogelijk maken dat een volgende Vlaamse Regering de erkende centra voor schuldbemiddeling ondersteunt. Dat mag nog eens ten overvloede worden benadrukt.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
De voorzitter: Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het voorstel van decreet. (Zie Parl. St. Vl. Parl. 2007-08, nr. 1550/1).
De artikelen 1 tot en met 11 worden zonder opmerkingen aangenomen.De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het voorstel van decreet houden.