Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Sauwens heeft het woord.
Mijnheer de minister, ik wil alleen vragen hoe het zit met de uitvoeringsbesluiten. U kent de situatie. Het decreet op de sportfederaties dateert van 2001. Het is geëvalueerd. Er is een grondige audit gebeurd, die ook heel wat geld heeft gekost. U hebt beslist, in overleg met heel velen, om het decreet zelf niet aan te passen maar wel de uitvoeringsbesluiten. Dat is in december meegedeeld op een grote samenkomst.
Wij krijgen vandaag heel veel signalen van de sportfederaties. Voor de collega's die de sector niet volgen: het gaat over zeer veel geld en zeer veel mensen. Het gaat over 16 miljoen euro, voor 83 erkende sportfederaties. Het gaat ook over heel veel subsidies voor personeelsleden. In die federaties zijn meer dan 300 voltijdsequivalenten en meer dan 400 personeelsleden betrokken. De federaties zitten op dit ogenblik met heel veel vragen over hoe het nu zit. Naar wij weten, zijn er vandaag nog geen nieuwe uitvoeringsbesluiten, noch wat het basisbesluit betreft, noch wat de jeugdsport, de sportkampen, de topsport enzovoort betreft.
Bloso heeft intussen een brief aan de sportfederaties geschreven, zeggende dat de minister dat en dat van plan is en in de nieuwe uitvoeringsbesluiten dat en dat zal opnemen. U moet weten dat men, zoals in andere sectoren, naar een soort meerjarenplan moet gaan. De subsidie wordt toegewezen op basis van onder meer dat meerjarenplan, dat sterk onderbouwd moet zijn.
Een van de sterke vragen van de federaties, van de mensen van de sector, is of we het decreet zelf of de uitvoeringsbesluiten niet kunnen vereenvoudigen. Het betekent immers een heel grote planlast. Vandaag is het 2 juli. Voor 1 september moeten die aanvragen en meerjarenplannen zijn ingediend, en er zijn nog geen uitvoeringsbesluiten. Waarop moeten die federaties zich richten? Moeten ze zich richten op de huidige, bestaande besluiten, waar vrij veel kritiek en commentaar op is? Of moeten ze zich richten op de brief van het Bloso, waarin wordt gesteld dat u dit en dat nog zal beslissen? Wanneer zullen die uitvoeringsbesluiten er komen?
Dit is bijzonder ongelukkig. De Vlaamse onderwijsdecreten en -richtlijnen komen heel laat, zodat directies in extremis nog dingen moeten regelen voor 1 september. Wat de sportsector betreft, gaat het over meer dan 1 miljoen leden die hierbij betrokken zijn, en meer dan 400 personeelsleden. Terwijl de sportkampen bezig zijn en de vakantieperiode volop loopt, terwijl heel het volgende seizoen wordt voorbereid, moeten die meerjarenplannen nog worden ingediend. Dat is niet het werk van één ambtenaar: het moet worden voorgelegd aan directeurcomités, raden van bestuur enzovoort, ook om juridisch geldig te kunnen zijn.
Mij vraag is dus heel duidelijk. Hoe zit het? Van welke uitvoeringsbesluiten is er sprake? Wanneer zullen die er komen? Op basis waarvan kunnen vandaag de aanvragen worden ingediend?
Minister Anciaux heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, ik moet met spijt zeggen dat de vragen van de heer Sauwens terecht zijn. We hebben unaniem, samen met de hele sportsector, beslist nu niet te zullen raken aan het decreet, omdat dat een grote rechtszekerheid geeft aan de sportsector en de sportfederaties. We willen die zekerheid behouden.
Ondertussen is echt wel gevraagd, door de audit maar ook door de sportfederaties, dat een aantal zaken zouden worden vereenvoudigd. Bij de algemene uitvoeringsbesluiten is er vandaag sprake van een stevige planlast, die we fors willen verlagen. Met betrekking tot het uitvoeringsbesluit betreffende de jeugdsport is slechts een bedrag van 300.000 euro aangevraagd. In grote mate ligt dat aan het ingewikkelde karakter van het uitvoeringsbesluit. Hetzelfde geldt voor de sportkampen en de prioriteiten. Het was inderdaad mijn bedoeling om die uitvoeringsbesluiten zo snel mogelijk klaar te hebben, zodat voor 1 september op basis van die nieuwe besluiten het nodige kon worden gedaan.
Ik wil me niet verschuilen: omwille van allerlei omstandigheden, gebeurt dit later dan ik zelf had gehoopt en gepland. Ik stel dat gewoon vast. Ik ga ter zake niemand met de vinger wijzen. Ik wil echter ook binnen de legaliteit blijven. Zelfs als ik een brief naar de federaties zend waarin ik stel te overwegen de uitvoeringsbesluiten te veranderen, ook al gebeurt dat op vraag van de federaties en zijn alle wijzigingen die we willen doorvoeren in het voordeel van die federaties, dan nog bevind ik me in een onwettige situatie. Mijn woord is niet voldoende. Het volstaat dat de regering dan oordeelt dat dit allemaal goed en wel is, maar dat ze het er niet mee eens is en dat die uitvoeringsbesluiten er niet zijn. Dan zijn we onwettig bezig, want er werd niet gehandeld op basis van een uitvoeringsbesluit.
Ik ga daar heel snel mee door. Ik verwacht dat een aantal van die uitvoeringsbesluiten nog voor de zomer principieel kunnen worden goedgekeurd door de regering. Na die principiële goedkeuring moet ik dan nog naar de Raad van State stappen, zodat in het beste geval begin september een deel van die uitvoeringsbesluiten definitief goedgekeurd zijn. Jammer genoeg is dat dan allemaal na 1 september. Ik ga ervan uit dat we op 5 september daadwerkelijk een aantal van die besluiten kunnen goedkeuren.
Dat is dus het probleem: ofwel is er sprake van slecht bestuur, ofwel is dit in het nadeel van de federaties. Ik denk dat ik daar maar één oplossing voor heb: ik moet een wettelijke basis hebben, ik moet een uitvoeringsbesluit hebben. Ik zal via een spoedprocedure aan de regering vragen dat de huidige uitvoeringsbesluiten zouden worden aangepast wat de indiendatum betreft. Ik zal de indiendatum van de huidige dossiers later maken en verschuiven naar 1 december 2008. In die periode moeten alle uitvoeringsbesluiten in orde zijn, zullen we goed hebben gecommuniceerd en zal men de tijd hebben om ook na de vakantie rustig die meerjarenkeuzes te maken. Daardoor kan bijvoorbeeld bij het uitvoeringsbesluit met betrekking tot de jeugdsport, waarbij 300.000 euro kan worden verdeeld, die som gemakkelijk worden verzesvoudigd, zodat we een forse bijdrage kunnen geven. We kunnen dan 1,8 miljoen euro investeren in jeugdsport. Ik geef maar een voorbeeld. Hetzelfde geldt voor de sportkampen en dergelijke meer.
Dat is de oplossing. Het is juridisch in orde. Intussen doen we een heel open informatieronde naar de sector, en gaan we versneld door met de uitvoeringsbesluiten, waarvan een deel door de adviesprocedure gegaan is en een deel nog in de molen van de Inspectie van Financiën en Begroting zit. Hiermee zijn ook de federaties gediend. Het is onzinnig hen nu heel ingewikkelde plannen te laten indienen en hen dan binnenkort te vragen om eenvoudige plannen te maken. Ze krijgen uitstel van indiening tot 1 december. Dat moet ons voldoende tijd bieden om hen op een gedegen manier aan te sporen om degelijke meerjarenplannen in te dienen.
Ik dank u voor uw antwoord, mijnheer de minister. Dit is voorlopig de beste oplossing. Ik had gehoopt dat er nog voor het reces uitvoeringsbesluiten zouden komen. U moet het ons niet kwalijk nemen, ik zeg dit zonder stemverheffing. U hebt regelmatig via alle mogelijke kanalen uw mening gezegd over het gemodder op federaal niveau. U zult binnenkort naar Peking gaan om onze atleten een hart onder de riem te steken. Dat zal zeker nodig zijn. Buiten de grote uitspraken en stappen vragen wij dat de logische stappen in goed bestuur in Vlaanderen tijdig kunnen worden gezet. Zowel de aanvragen voor de infrastructuurprojecten als deze uitvoeringsbesluiten komen gewoon te laat. Het is jammer dat u dat hier moet bekennen.
Het incident is gesloten.