Verslag plenaire vergadering
Verslag
Het antwoord wordt gegeven door minister-president Peeters.
De heer Van Aperen heeft het woord.
Mijnheer de minister-president, aangezien u het antwoord geeft, moet ik niet dieper ingaan op een aantal details.
U herinnert zich nog dat ik op 11 oktober 2006 een vraag heb gesteld over het ongeval in de Kennedytunnel van 4 oktober, waarbij twee personen om het leven waren gekomen. Onmiddellijk daarop hebt u een snelheidsbeperking van 70 kilometer per uur ingevoerd tussen 6 uur en 20 of 22 uur. Ik heb toen gezegd dat er toch ook een infrastructureel probleem is met die tunnel. U was het daarmee eens. U zou de zaak ook overmaken aan de administratie.
Naar aanleiding van de uitspraken van het gerecht en de veroordeling van de veroorzaker van het ongeval hebben we vorige maandag via de radio vernomen dat er, niettegenstaande de snelheidsbeperking, niet minder ongevallen zijn. Dat sterkt me in mijn mening dat er een infrastructureel probleem is.
U zou de snelheidsbeperking na zes maanden evalueren en een rapport maken. Ik had u gevraagd om me rapporten te bezorgen. U zou dat ook doen. We zijn nu 20 maanden verder en ik heb nog geen rapporten gezien.
Ik ben blij dat u het antwoord zult geven. Hoe staat het met de evaluatie van de snelheidsbeperking tot 70 kilometer per uur? Hoever staat het met andere manieren om de verkeersveiligheid rond dat vrij ingewikkelde Kennedycomplex te verbeteren? Welke maatregelen hebt u in petto? Wat zijn de voorstellen van de administratie?
Minister-president Peeters
Mevrouw de voorzitter, collega's, ik moet minister Crevits verontschuldigen. Ze zit in het buitenland. Ze heeft het volste vertrouwen in het antwoord van de minister-president om alle vragen te beantwoorden. Mijnheer Van Aperen, ik heb begrepen dat ook u blij bent dat ik het antwoord mag geven, dat hopelijk even goed is als dat van minister Crevits indien ze hier aanwezig zou zijn geweest, quod non.
Het masterplan voor Antwerpen, een dossier dat de afgelopen weken de kranten heeft gehaald, moet een definitief antwoord geven op het verkeersinfarct in en rond Antwerpen. We moeten dat probleem op een duurzame manier oplossen. U weet net zo goed als ik dat de Kennedytunnel, met de meer dan 135.000 voertuigen die erdoor rijden, een heel belangrijk probleem is. Die tunnel is niet geschikt om dat aantal voertuigen te slikken.
Er is een onderzoek gedaan naar die ongevallen. In oktober 2007, 1 jaar na het invoeren van de maatregel, heeft het verkeerscentrum een studie uitgevoerd. Minister Crevits is daar nu bevoegd voor. Ze zal u de nodige informatie kunnen bezorgen. U hebt terecht gesteld dat het aantal ongevallen in de periode 2006-2007 gestegen is ten opzichte van het jaar voordien. Het gaat om een stijging met 68 percent. Dat is vrij veel. Men heeft echter ook vastgesteld dat dit in beide richtingen is. De snelheidsbeperking is eigenlijk niet onmiddellijk de oorzaak van de stijging van het aantal ongevallen.
Nog belangrijker is dat uit de studie blijkt dat de ongevallen minder ernstig zijn. Er is dus een stijging. Het aantal slachtoffers per ongeval daalde van ongeveer 0,23 tot 0,16. Gemiddeld waren er nog 2,3 voertuigen betrokken bij de ongevallen. Voor de maatregel waren dat er 2,4. De totale afhandelingsduur van de incidenten daalde met ongeveer 30 percent.
Het is spijtig dat het aantal ongevallen is gestegen. De aard van de ongevallen is dan weer positief. Het gaat vooral om kleine aanrijdingen en om blikschade. Hoewel dit op zich problematisch is, betekent dit dat ernstige en dodelijke ongevallen ons bespaard zijn gebleven. Ik hoop dat dit in de toekomst zo zal blijven. De snelheidsbeperking tot 70 kilometer per uur is ingevoerd om ervoor te zorgen dat we hier niet mee zouden worden geconfronteerd. Het is belangrijk dat we hier alles aan doen.
De conclusie van de studie is dat de verkeersveiligheid, zeker in het licht van de zware ongevallen, ingevolge deze maatregel is verbeterd. Ik herhaal wat ik toen heb verklaard. Het gaat hier om een tijdelijke maatregel. We moeten zo snel mogelijk op een dynamische snelheidsbeperking overschakelen. Minister Crevits werkt hier hard aan.
Ik zal nu een overzicht geven van de maatregelen die reeds helemaal zijn voltooid of die praktisch zijn voltooid. Het gaat dan om reactieve aanpassingen van de snelheidsregimes in en rond de Kennedytunnel. De eerste maatregel betreft het installeren van automatische incidentdetectiecamera's (AID-camera's) rond de tunnel. Dat is voltooid. De tweede maatregel betreft de integratie van die camera's in de aansturing van de software van de aankondigingsborden. Dat is gebeurd. Wat nog moet gebeuren, is de koppeling tussen de aankondigingsborden, waarop de snelheidsbeperking kan worden getoond, en de digitale camera's aan de tunnel. Ik heb begrepen dat de functionele analyse is voltooid en dat de softwaremodules zijn besteld. Dit alles zal in de loop van het najaar van 2008 in werking treden.
Een tijdje geleden heeft de heer Van Aperen de toenmalige minister van Openbare Werken gevraagd een aantal infrastructurele aanpassingen door te voeren. Het ging er dan in de eerste plaats om de snelheid in functie van de drukte en de toestand van de verkeersstromen te wijzigen. Er waren ook andere elementen. We hebben het hier al eerder over het licht in de Kennedytunnel gehad. Daar wordt in elk geval aan voortgewerkt.
Wat het verkeer en de verkeersveiligheid betreft, is het dossier van de Kennedytunnel een zeer moeilijk dossier. We hebben het al eerder over de inweefbewegingen, over de tussenafstanden en over de linkerinvoegstroken gehad. Al deze elementen dragen bij tot de verkeersveiligheid of -onveiligheid.
Ik kom tot mijn conclusie. De cijfers zijn er. Ze moeten genuanceerd worden bekeken. De maatregel heeft zonder meer een positief effect op de verkeersveiligheid uitgeoefend. Dit geldt zeker voor de zware ongevallen. Minister Crevits heeft een aantal maatregelen getroffen. Ik heb die maatregelen overlopen. Ze zal hier aan voortwerken. De uiteindelijke oplossing maakt deel uit van het Masterplan Antwerpen. De tunnel zal voor het vrachtverkeer worden afgesloten. Dit zal tot een drastische verhoging van de verkeersveiligheid leiden.
Eigenlijk heeft de minister-president niet veel nieuws verteld. Haast al zijn antwoorden zijn in oktober 2006 al vermeld. Ik ga ervan uit dat de uitvoering van de maatregelen ondertussen een stap verder staat. Aangezien ondertussen bijna twintig maanden zijn voorbijgegaan, zou het tegendeel spijtig zijn.
Wat de infrastructuur betreft, heb ik toen al verklaard dat de op- en afritten vlakbij het tunnelcomplex een groot probleem vormen. Ten behoeve van de mensen die de situatie niet zo goed kennen, zal ik nog even uitleggen wat ik bedoel. Wie in de richting van Gent rijdt, moet minder dan 100 meter voor de ingang van de tunnel langs een oprit. Het gaat hier om auto's die uit het centrum van Antwerpen komen. Dit is zeer problematisch. Bij het verlaten van de tunnel volgen vlak na elkaar twee afritten. Aangezien de auto's tegen dan weer op snelheid zitten, valt dit nog mee. Wie uit de richting van Gent komt, moet eerst langs twee gevaarlijke linkse opritten, respectievelijk komende van de N49 en Linkeroever. Onmiddellijk na de tunnel is er een afrit naar de A12.
Ik kan u verzekeren dat ik er vaak versteld van sta dat er niet meer ongevallen gebeuren. Ik zie hoe personenwagens van het linkervak bij het binnenkomen van de tunnel moeten switchen naar het rechtervak op één kilometer afstand om dan na de tunnel onmiddellijk de afrit te nemen. Dat is een levensgevaarlijke situatie. Het zou goed zijn om na te denken of er infrastructurele maatregelen mogelijk zijn aan de op- en afritten. U had dit trouwens vermeld in uw antwoord in 2006. Ik zou voorstellen om te testen om bij het uitrijden van Antwerpen naar Gent de oprit juist voor de Kennedytunnel tijdelijk te sluiten. Als het aantal ongevallen in volume stijgt, niettegenstaande een vermindering van de snelheid, dan betekent dit dat er op infrastructureel vlak een groot probleem is. Met het sluiten van de oprit net voor de Kennedytunnel kan het verkeer gemakkelijk worden afgeleid via de oprit aan de Jan Van Rijswijcklaan. Dit project moet eens worden uitgeprobeerd om na te gaan of het aantal ongevallen niet zou dalen. Er blijft een groot probleem bestaan.
De heer Stassen heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, ik was mee vragende partij voor de snelheidsbeperkende maatregelen van 70 kilometer per uur. Ik woon vlakbij de E17. Ik stel vast dat er veel trager wordt gereden en dat er veel meer files zijn. Het gevolg is dat er sindsdien geen enkel dodelijk ongeval meer is gebeurd in de Kennedytunnel. Een mensenleven is ontzettend veel waard. De vertragende maatregelen zijn misschien niet zo plezant voor diegenen die er moeten staan, maar als er een ongeval gebeurt, is er meestal enkel blikschade en is het snel opgelost. Mijnheer Van Aperen, ik ben blij dat u zegt dat het links invoegen en het switchen naar andere trajecten een probleem is. Dat is daar een probleem. Als u goed kijkt naar het voorliggende plan met betrekking tot de herinrichting van de Ring en Lange Wapper, dan zult u op korte afstand veel gelijksoortige situaties creëren. Pas dan zult u iets meemaken!
Mijnheer Van Aperen, de problematiek van de afritten is onderzocht. Ik zal aan minister Crevits vragen om u daar de informatie over te bezorgen. U pleit voor een proefproject. Het is beter om kennis te nemen van de elementen die door de administratie zijn aangereikt over de gevolgen van het afsluiten van de afrit.
Mijnheer Stassen, we hebben die maatregel genomen en daar veel kritiek voor gekregen. Ik sluit me bij u aan dat wat langer in de file staan niet opweegt tegen een mensenleven. De mensen hebben daar begrip voor: de ene al wat meer dan de andere. Met de dynamische snelheidsbeperking zullen we daar op een intelligente wijze op kunnen inspelen.
Mijnheer de minister-president, u zegt dat het Masterplan Antwerpen een oplossing moet bieden. We kunnen niet meer wachten tot 2011 of 2012 op een volledige oplossing. Er zullen een aantal proefprojecten moeten worden onderzocht om een oplossing te bieden op de gevaarlijke punten.
Het incident is gesloten.