Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Dames en heren, de algemene bespreking is geopend.
De heer De Meyer, verslaggever, heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister-president, dames ministers, geachte collega's, dit ontwerp van decreet werd op 14 februari 2008 in de commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie besproken.
In Vlaanderen liggen er ongeveer 62.000 kilometer wegen waarlangs minstens 500.000 kilometer ondergrondse kabels en leidingen liggen. Dat betekent dat er per meter weg ongeveer 8 meter nutsleiding aanwezig is. Per werkdag doen er zich gemiddeld meer dan 90 schadegevallen voor door graafwerkzaamheden.
Deze behoefte aan correcte en volledige leidinginformatie werd door de gasramp in Gellingen trouwens - spijtig genoeg - prominent op de politieke agenda geplaatst. De belangrijkste oorzaak van schade aan kabels en leidingen is de omslachtige manier waarop aannemers alle relevante informatie over kabels en leidingen moeten verzamelen. Het Kabel en Leiding Informatie Portaal, afgekort KLIP, zal het mogelijk maken om via één elektronische aanvraag de plannen te verkrijgen van alle beheerders die op de plaats van de geplande werken ondergrondse kabels en leidingen hebben liggen.
Enerzijds spreekt het voor zich dat het enkel kan als alle kabel- en leidingbeheerders betrokken zijn. Anderzijds is het logisch dat de verplichting wordt opgelegd aan de uitvoerders van grondwerken om deze databank te raadplegen. Het voorliggende ontwerp van decreet zorgt voor de nodige regelingen hieromtrent.
De Raad van State stelde in zijn advies dat Vlaanderen mogelijk niet over alle nodige bevoegdheden beschikt. Voor gas en elektriciteit is slechts een fractie van de betreffende bevoegdheden niet Vlaams. Aanvullend beroept de minister zich op artikel 10 van de bijzondere wet. Dit artikel stelt dat de decreten rechtsbepalingen kunnen bevatten waarvoor ze niet bevoegd zijn voor zover deze bepalingen noodzakelijk zijn voor de uitoefening van hun bevoegdheid.
De toepassing van artikel 10 moet beantwoorden aan drie voorwaarden, die in dit geval geen problemen stellen. Een eerste voorwaarde is de strikte noodzakelijkheid, wat voor zich spreekt. Als het Informatieportaal niet alle kabels omvat, verdwijnt de kracht van het instrument. Een tweede voorwaarde is dat de weerslag op federale aangelegenheden beperkt moet zijn. Het is duidelijk dat het hier enkel gaat over informatievergaring en niet over normering of positionering van kabels. De derde voorwaarde is dat deze regelgeving een federale maatregel over dezelfde materie niet in de weg mag staan. Ook dit is geen probleem, een gedifferentieerde regeling blijft mogelijk. De artikelen en het ontwerp van decreet werden unaniem door de commissie aangenomen op 14 februari 2008.
Minister-president Peeters heeft het woord.
Ik dank de verslaggever. Het debat in de commissie was zeer interessant. Ik heb enkele verduidelijkingen gegeven. Ik hoop dat het parlement dit kan goedkeuren.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
De voorzitter: Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet. (Zie Parl. St. Vl. Parl. 2006-07, nr. 1487/1).
De artikelen 1 tot en met 21 worden zonder opmerkingen aangenomen.De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet houden.