Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Penris heeft het woord.
Mevrouw de minister, vorige weekend hebt u geprobeerd nieuws te brengen. Op de lokale Antwerpse tv-zender deelde u mee dat u een rondetafelconferentie van de transportsector bijeen zou roepen. Dat nieuws is jammer genoeg niet doorgesijpeld naar de rest van de media. Ik vond uw uitspraken toch belangrijk genoeg om er u hier over ter verantwoording te roepen.
U hebt gezegd dat u in de loop van deze maand een rondetafelconferentie van de transportsector bijeen roept om met de sector van gedachten te wisselen over maatregelen die u zou kunnen nemen om de verkeersveiligheid te bevorderen. Wat dat betreft, zijn we allemaal medestanders van u. U hebt gezegd dat u dat doet in het kader van de nieuwe bevoegdheden die mogelijks op u afkomen. Dat is nog geen verworven recht. We hopen dat we onder andere inzake controle meer bevoegdheden krijgen. U wilt met de sector overleggen over hoe u die nieuwe bevoegdheden ten goede kunt aanwenden. U concentreert zich daarbij vooral op de controles op het naleven van rust- en rijtijden, beladingsvoorwaarden enzovoort.
Da dag na uw uitspraken reageerde de transportsector op dezelfde zender met de mededeling dat ze u wel willen volgen en het goed vinden dat u de sector blijft controleren. Maar bijvoorbeeld voor de belading is de sector niet de enige verantwoordelijke. De sector vraagt of u ook eens kunt kijken naar wat de beladers zelf doen en mogelijks fout doen.
Het feit dat u een rondetafelconferentie plant, is politiek belangrijk genoeg om u vandaag te vragen naar uw bedoeling. Wie gaat u aan tafel uitnodigen? Vreest u niet dat uw uitspraken vorige zondag, die enkel de Vlaamse sector viseren, een smet werpen op de transportsector? Ik ben een beetje bezorgd. De vrachtwagenchauffeurs in Vlaanderen hebben bij sommige mensen geen al te beste naam. Voor sommigen zijn ze de cowboys van de weg: ze respecteren de wet niet en rijden er maar op los.
Ik heb een andere indruk. Ik weet dat heel wat Vlaamse transporteurs een heel groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben en de regels die in Vlaanderen gelden nauwgezet naleven. Mevrouw de minister, het zijn dikwijls buitenlandse vrachtvervoerders die de cowboys van de weg zijn. Vanochtend zijn we in Antwerpen getroffen door twee nogal ernstige incidenten. Ik weet niet wie de veroorzaker was. Ik hoop dat er niet te veel materiële en nog minder lichamelijke schade te betreuren valt.
Uit de verkeersongevallenanalyses moeten we lessen trekken. Het zijn niet de Vlaamse wegvervoerders die we op de vingers moeten tikken. Het zijn niet de Vlaamse truckers die we in rondetafelconferenties op hun plichten moeten wijzen. Als we controlebevoegdheden krijgen van de federale overheid, moeten we die ten volle benutten. Maar in de eerste plaats moeten we de echte cowboys van de weg aanpakken, en dat zijn volgens mij de buitenlanders. U hebt misschien een andere mening. Die zouden we graag kennen.
Minister Van Brempt heeft het woord.
Mijnheer Penris, net doordat het idee van cowboys op de weg leeft, is de sector vragende partij voor bijkomende maatregelen op het vlak van verkeersveiligheid.
De rondetafelconferentie is al maanden in voorbereiding en is een uitvoering van het Vlaams Verkeersveiligheidsplan. De beslissing over de regionalisering van een deel van de bevoegdheden ter zake fietst daar doorheen. Dat is vanmorgen ook besproken op de interministeriële conferentie (IMC). Het zou te gek zijn om een rondetafel te organiseren en geen rekening te houden met de bevoegdheden die al overkomen. Het gaat om de concretisering van de initiatieven van het Vlaams Verkeersveiligheidsplan. Ik verwijs naar de veiligheidscultuur, naar de dodehoekproblematiek en de handhaving. Vergeet niet dat we op dat laatste punt al heel wat zelf kunnen doen.
De recente cijfers van de verkeersbarometer tonen een spectaculaire stijging van het aantal doden door ongevallen met vrachtvervoer, namelijk 16 percent in één jaar tijd. Ik denk dat iedereen dit probleem aanvoelt. Die zware tol is een objectief en een subjectief gegeven. Viseer ik daarmee de sector? Nee, natuurlijk niet! Hij is mee vragende partij voor bijkomende controles. Denk aan de overlading. Vrachtwagens die zich aan de regels willen houden - en het overgrote deel doet dat - rijden met een correcte belading. Wie dat niet doet, zorgt voor concurrentievervalsing, schade aan de weg en een negatieve invloed op de verkeersveiligheid. Voor een sector die voor het overgrote deel de regels wil respecteren, is de handhaving van groot belang. Dat is wat we met de sector willen afspreken.
Er komt dus een rondetafel met de werkgevers en werknemers in uitvoering van het Vlaams Verkeersveiligheidsplan. We zullen ook spreken over onze toekomstige bevoegdheden. De afspraak is dat er initiatieven komen die het verkeersveiligheidsbeleid verstevigen, specifiek voor het vrachtvervoer. Ik heb daarvoor in middelen voorzien.
Mevrouw de minister, aan welke concrete bijkomende maatregelen denkt u? U gaat toch niet met een lege agenda naar de conferentie? U hebt toch al ideeën? U gaat met een gewillige, enthousiaste sector spreken, wat zal uw inbreng zijn?
De heer Koninckx heeft het woord.
Mijnheer Penris, ik ben blij met uw vraag. Deze middag werden de cijfers van de verkeersbarometer van december 2007 bekendgemaakt. Ze geven ons een overzicht van wat er op de weg aan de hand is. Ik trek daar belangrijke conclusies uit. Een eerste is dat we niet meer stagneren, maar in het afgelopen jaar stijgende cijfers hebben. Het is een zwakke stijging, maar we halen onze vooropgestelde doelstelling niet. Het is nu de derde keer dat ik aan de alarmbel trek. Binnen 30 dagen zullen we met de gecorrigeerde cijfers uitkomen op ongeveer 1080 doden, terwijl we onder de 1000 zouden moeten zitten.
Er staat in de resultaten van de verkeersbarometer een stukje over vrachtvervoer. Zoals de minister zei, stijgen de ongevallen waar vrachtwagens bij betrokken zijn en slachtoffers vallen met bijna 17 percent. Nog veel opvallender is dat de stijging helemaal te wijten is aan ongevallen die in Vlaanderen gebeuren. Dat moeten we in het achterhoofd houden bij de nieuwe overdracht van bevoegdheden.
In Wallonië daalt het aantal ongevallen met vrachtwagens. We moeten in Vlaanderen, nu we misschien en hopelijk meer bevoegdheden krijgen, wat doen aan de pakkans. We mogen de Vlaamse transporteurs niet viseren. Het gros van die mensen leeft de regels na, maar zomaar stellen dat de buitenlanders de cowboys zijn, is ook niet waar. We moeten iedereen over dezelfde kam scheren en de mogelijkheden aangrijpen om buitenlanders evengoed te controleren en te sanctioneren als Vlamingen.
Mevrouw de minister, ik feliciteer u met het initiatief van de rondetafel. Als je maatregelen wilt nemen, moet je dat samen met de transportsector doen. Als we maatregelen kunnen voorstellen die gelden voor de hele transportsector en niet alleen voor de Vlaamse, maar wel in overleg met de Vlaamse transportsector, dan zal dat van alle kanten worden toegejuicht.
De heer Van Aperen heeft het woord.
Ik wil enkele zaken nuanceren. Cijfers zijn cijfers. In de commissie hebben we daar al heel lang om gevraagd. Ongevallen gebeuren, maar er is geen enkele statistiek die de oorzaak van een ongeval kan achterhalen. Voor we een sector zouden stigmatiseren, moeten we een ongevallenanalyse doen. Het is heel belangrijk om dat op te starten. Op dit moment hebben we dat nog niet. Daarmee kunnen we de verschillende oorzaken achterhalen.
Mevrouw de minister, ik ben blij dat u met de sector gaat praten. In het verleden werden dikwijls initiatieven genomen zonder de sector te contacteren. Daarna reageerde de sector, en dan was het te laat.
Inzake de handhaving wil ik toch vragen om extra aandacht te besteden aan de buitenlandse vervoerders. Vroeger vroeg men zich af waarom zoveel Vlamingen werden gecontroleerd en zo weinig buitenlanders. Dan kwam het antwoord dat men hen niet begreep, of dat ze geen geld bij zich hadden. Daar moeten we vanaf. De Belgische en de Vlaamse sector zijn zeker geneigd om zich te houden aan de regels. Maar we moeten ook buitenlandse vervoerders controleren, die veelvuldig gebruik maken van ons wegennet.
Ik ben het grotendeels eens met wat de sprekers hier ten berde brengen. Ik wil geen sector viseren. De sector is vragende partij om initiatieven te nemen. De aanzet daartoe is ook te vinden in het verkeersveiligheidsplan. Ik verwijs naar het dodehoekprobleem. Dat is nog steeds belangrijk. Ik verwijs naar initiatieven die te maken hebben met een echte verkeersveiligheidscultuur in de ondernemingen. Heel wat ondernemingen zijn daar al mee bezig. Ik zal nagaan welke aanzet wij kunnen geven om dat te ondersteunen. In elk geval zullen we initiatieven ontplooien die te maken hebben met handhaving. Dat kunnen we vandaag al doen, los van de nieuwe bevoegdheden. Daar zullen we een aantal afspraken over maken.
De vraag naar de oorzaken is heel terecht. Vandaag stellen we een toename vast. Dat moeten we niet onder stoelen of banken steken. Deze morgen was er het IMC over verkeersveiligheid met alle ministers van de gewesten en gemeenschappen en van het federale niveau. We zijn volop bezig met het ontwikkelen van een kadernota. Een van de onderwerpen is onderzoek naar de oorzaken. Ons voorstel is om dat samen te doen met het BIVV en het Steunpunt Verkeersveiligheid.
Naast de naakte statistieken is er nood aan grondig onderzoek naar de effectieve oorzaken. Ook dat kan een insteek zijn. Een rondetafel is geen momentopname. We moeten daar de komende maanden en jaren voortdurend aan werken, maar het is nodig om iedereen uit de sector eens samen te brengen en er samen de schouders onder te zetten.
Mevrouw de minister, ik ben blij dat u proactief denkt in het regionaliseringsdossier. U bent een van de eersten die stelt dat we maar beter constructief kunnen omgaan met de nieuwe bevoegdheden die op ons afkomen. Ik hoop dat uw houding exemplarisch is voor de rest van dit huis. Ik neem me in elk geval voor om in de commissie voor Wonen de nieuwe huurbevoegdheden in dat perspectief te plaatsen.
Ik stel vast dat u de Vlaamse transportsector niet in negatieve zin viseert. Dat staat enigszins haaks op de mogelijke interpretatie van uw uitspraken in 'Wakker op Zondag'. Ik heb vandaag de bevestiging gekregen dat u de Vlaamse transportsector min of meer toegenegen blijft en dat u alvast een open debat wilt aangaan met de sector.
Ik hoop dat we van dat open debat ook een verslag kunnen krijgen in de commissie voor Openbare Werken en Vervoer. Het mag immers geen debat achter gesloten deuren blijven. (Applaus bij het Vlaams Belang)
Het incident is gesloten.