Verslag plenaire vergadering
Verslag
Hoofdelijke stemming
Dames en heren, aan de orde is de hoofdelijke stemming over de met redenen omklede motie.
De heer Stassen heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, ik weet dat de meerderheid deze motie niet zal goedkeuren. Ik wil er evenwel voor waarschuwen dat dit dossier sowieso opnieuw ter sprake zal komen.
De voorliggende motie en mijn interpellatie zijn op zeer objectieve cijfers gebaseerd. We hebben die cijfers over de containerafwikkeling in de haven van de bedrijven zelf, van een erkend studiebureau, dat overigens ook de prognoses in verband met het Deurganckdok heeft gemaakt, en van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen gekregen. Dat zijn geen bondgenoten van Groen!.
Op basis van deze onderbouwde cijfergegevens hebben we aangetoond dat Antwerpen op zeer korte termijn met een verkeersinfarct zal worden geconfronteerd en dat er geen economische noodzaak is om een nieuw dok in de haven te bouwen. Ik daag iedereen uit om deze cijfers, die niet van onszelf afkomstig zijn, onderuit te halen.
De motie zal waarschijnlijk niet worden goedgekeurd. Dit dossier zal echter terugkomen. Uiteindelijk zal de derde aanbeveling moeten worden gevolgd. Gezien de mobiliteits- en andere effecten is er in feite geen plaats voor het Saeftinghedok. Iedereen mag mijn voorspelling noteren. (Applaus bij Groen!)
De heer Penris heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, het is de verdienste van de heer Stassen dat hij zijn interpellatie op basis van objectieve cijfers heeft gehouden. Die cijfers zijn niet slecht. De prognoses gingen van een bepaald volume uit; We stellen vast dat de werkelijkheid driemaal beter zal zijn dan de optimisten destijds hadden kunnen en durven voorspellen. We moeten bijgevolg blij zijn. Hoewel we slechts over een beperkte ruimte beschikken, kunnen we Vlaanderen een logistieke dienst bewijzen.
Het is de verdienste van de heer Stassen dat hij niet enkel het goede aspect van de cijfers naar voren heeft gebracht. Hij heeft ook terecht gewezen op de problemen die het Waasland momenteel ingevolge het succes van de haven ondervindt. We hebben hier alle begrip voor. Om die reden hebben we een constructievere motie dan de motie van de heer Stassen ingediend. We gaan ervan uit dat we de groeikansen van de Waaslandhaven niet mogen afremmen. We moeten de economische troeven waarover we beschikken, verder blijven uitbouwen. We moeten er evenwel ook voor zorgen dat het Waasland de lasten van dit verhaal niet alleen moet dragen.
We reiken een vijftal oplossingen aan die allemaal betrekking hebben op multimodaliteit. Onze oplossingen betreffen een concreet gebruik van de binnenwateren en een verbetering van het gebruik van het spoor en van de weg. We helpen het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen om de beschikbare ruimte optimaal te benutten. We besteden tevens aandacht aan de loodsproblematiek. We weten dat heel wat vrachtverkeer met zeeschepen van linkeroever naar rechteroever moet worden gebracht. Aangezien we hiervoor bevoegd zijn, willen we hiervoor een alternatief bieden. De minister-president heeft dit alternatief overigens niet volledig afgeschoten.
Onze oplossingen zijn constructief. We zijn geen verzuurde mensen. Wanneer we vaststellen dat Vlaanderen over troeven beschikt, willen we die maximaal uitspelen. We reiken hiervoor een instrument aan. (Applaus bij het Vlaams Belang)
De heer De Meyer heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, dames en heren, ik wil er toch even op wijzen dat de motie die voorligt, deels zonder voorwerp is. Een motie is een aanbeveling voor een huidige regering en niet voor een toekomstige regering. Bij mijn weten heeft de minister-president heel duidelijk gesteld dat er in deze regering niet wordt beslist over Saeftinghedok.
Begin van de stemming.
Stemming nr. 14
Ziehier het resultaat:
103 leden hebben aan de stemming deelgenomen; 4 leden hebben ja geantwoord; 99 leden hebben neen geantwoord.
Dientengevolge neemt het Vlaams Parlement de met redenen omklede motie niet aan.