Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Dames en heren, aan de orde is de algemene bespreking.
Mevrouw Hoebeke, verslaggever, heeft het woord voor een mondeling verslag.
Dames en heren, in de Commissie voor Buitenlands Beleid, Europese Aangelegenheden, Internationale Samenwerking en Toerisme werd op dinsdag 9 oktober 2007 - gisteren dus - de wijziging van de partnerschapsovereenkomst tussen de leden van de ACS-groep en de EU-lidstaten, evenals de daarbijhorende slotakte, besproken en goedgekeurd. De commissie heeft, conform artikel 36.2 , tweede lid van het Reglement, eenparig beslist over deze kwestie mondeling verslag uit te brengen aan de plenaire vergadering. We wilden hiermee het ontwerp van instemmingsdecreet nog op de vergaderagenda van vandaag krijgen.
De reden voor deze hoogdringendheid is het feit dat de ratificatiedeadline gesteld is op datum van 31 oktober eerstkomend. Hiervoor is na goedkeuring door de plenaire vergadering nog bekrachtiging en afkondiging door de Vlaamse Regering en afronding van de Vlaamse ratificatieprocedure door de federale overheid vereist. Als verklaring voor deze korte behandelingstermijn haalde minister Bourgeois aan dat het verdrag in kwestie pas op 21 maart 2006 gemengd werd verklaard door de werkgroep Gemengde Verdragen. Dit advies werd later bekrachtigd door de interministeriële conferentie voor Buitenlands Beleid op 12 december 2006. Vanaf de jaarwisseling 2006-2007 doorliep dit dossier de nodige stappen in de Vlaamse procedure. De Vlaamse Regering heeft in tweede lezing haar definitieve goedkeuring gegeven op 22 juni 2007. Na het reces werd dit dossier dan ook prioritair op de agenda van de commissie voor Buitenlands Beleid geplaatst.
Op Europees vlak is de deadline voor de ratificatie vastgelegd op 31 oktober. Dat is de uiterste datum voor de vastlegging van de financiële middelen van het Europees Ontwikkelingsfonds. Dit Europees Ontwikkelingsfonds vormt, via subsidies en investeringen, het voornaamste flexibele instrument van steunverlening van de EU aan de ACS-staten. Ook de Europese Investeringsbank (EIB) speelt daar overigens een rol in.
Het akkoord is een 'dubbelgemengd' akkoord, wat inhoudt dat naast de Europese Unie ook de individuele lidstaten bevoegd zijn, waarbij binnen de lidstaat België zowel het federale niveau als de gemeenschappen en de gewesten gehoord moeten worden.
Inhoudelijk gezien vormt het voorliggende akkoord een relatief beperkte aanpassing van de basisovereenkomst van Cotonou, die loopt van 2000 tot 2020, maar die vijfjaarlijks herzienbaar is. Dit Cotonou-akkoord is de opvolger van de akkoorden van Yaoundé en Lomé. De samenwerking tussen de EG en de ACS-staten heeft een lange geschiedenis achter de rug. Het eerste akkoord van Yaoundé dateert al van 1963. De samenwerking die eertijds voornamelijk bestond inzake Economie, Handel en Ontwikkelingshulp evolueerde naar politieke dialoog en respect voor de mensenrechten, de democratie, de positie van de vrouw, milieubescherming enzovoort. In de basisovereenkomst van Cotonou werd ook een geheel nieuwe aanpak voor de samenwerking op het gebied van de handel geïntroduceerd. Het voornaamste kenmerk van de oude overeenkomsten was immers de eenzijdige handelspreferenties in het voordeel van de ACS-staten, en dat leverde slechts een beperkt succes op. Daarom werd de handelsregeling in 2000 in overeenstemming gebracht met de regels van de Wereldhandelsorganisatie, zodat de ACS-staten volwaardig aan het internationale handelsverkeer konden deelnemen.
Over de nu gewijzigde overeenkomst van Cotonou werd onderhandeld tussen februari 2004 en februari 2005. Deze herzieningsprocedure is verlopen conform artikel 95 van de overeenkomst van Cotonou. Dat maakt een herziening om de vijf jaar mogelijk.
De wijzigingen zijn beperkt gehouden. De kern van de partnerschapsovereenkomst tussen ACS en EG wordt niet in vraag gesteld. De doelstellingen inzake mensenrechten, democratische beginselen, de rechtsstaat en behoorlijk bestuur blijven integraal behouden. De overeenkomst moest echter nodig worden aangepast aan de geglobaliseerde wereld, aan de nieuwe technologische ontwikkelingen, aan nieuwe wereldwijde bedreigingen - in casu de verspreiding van massavernietigingswapens en de toegenomen terreurdreiging - en aan de ingrijpende maatschappelijke veranderingen in de ACS-staten zelf.
De wijzigingen doen zich voor op drie gebieden: het streven naar meer doeltreffendheid, het afbakenen van nieuwe noden op het vlak van politiek en veiligheid en het vernieuwen van de instrumenten voor financiële samenwerking.
De gewijzigde overeenkomst omvat ook bepalingen over een versterking en structurering van de politieke dialoog met elk land, over de strijd tegen het terrorisme en over de samenwerking in de strijd tegen massavernietigingswapens. Er is eveneens een principiële verwijzing opgenomen naar het Internationaal Strafhof.
Andere, meer specifieke punten in de gewijzigde overeenkomst bevatten een verwijzing naar de millenniumdoelstellingen die in een aantal welbepaalde punten werden genoemd, evenals een twintigtal verklaringen die zijn toegevoegd en die heel diverse onderwerpen behandelen.
De minister benadrukte dat doorheen al deze ontwikkelingsstrategieën drie horizontale beleidsopties steeds terugkomen. Het gaat dan over de gelijkheid van mannen en vrouwen, het duurzaam beheer van het milieu en de natuurlijke hulpbronnen evenals de institutionele ontwikkeling en capaciteitsopbouw. Het belang van dit verdrag voor Vlaanderen ligt volgens de minister voor de hand, aangezien er nog steeds een zeer belangrijke ontwikkelingssamenwerkingsdimensie, een materie waarvoor Vlaanderen bevoegd is, aanwezig is in deze gewijzigde overeenkomst. Ook de landen in zuidelijk Afrika die prioritaire partners zijn van de Vlaamse ontwikkelingssamenwerking, maken deel uit van de ACS-groep.
Tijdens de bespreking van het akkoord in de commissie schaarden alle sprekers zich achter de visie dat het hier in wezen gaat over een legitieme aanpassing van een reeds degelijke basisovereenkomst aan de gewijzigde noden van de tijd.
Tot slot is nog een taalcorrectie doorgevoerd. In artikel 2 is het woord 'met' weggelaten. Het aldus gecorrigeerde ontwerp van decreet werd eenparig goedgekeurd. (Applaus)
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
De voorzitter: Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet. (Zie Parl. St. Vl. Parl. 2006-07, nr. 1297/1).
Artikel 1 wordt zonder opmerkingen aangenomen.Op artikel 2 stelt de commissie een taalcorrectie voor. (Instemming)
Het aldus gecorrigeerde artikel 2 wordt zonder verdere opmerkingen aangenomen.De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet houden.