Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Dames en heren, de algemene bespreking is geopend.
De heer Decaluwe, verslaggever, heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, de commissie voor Cultuur, Sport en Media heeft op 29 maart en 19 april 2007 het zogenaamde hersteldecreet besproken en uiteindelijk goedgekeurd. Belangrijk is dat het ontwerp een hersteldecreet is dat een aantal bepalingen uit de gecoördineerde omroepdecreten opnieuw invoert. De commissieleden weten dat sommige bepalingen door het Arbitragehof op 13 juli 2005 werden vernietigd. Die bepalingen werden opnieuw ingevoerd na in overeenstemming te zijn gebracht met de opmerkingen van het Arbitragehof. De vernietigde bepalingen werden dus opnieuw ingevoerd. De minister heeft er zware inspanningen voor geleverd en ook de koppeling gemaakt naar de problematiek van de lokale radio's en de frequenties. Dit gebeurde in gemeenschappelijk overleg met en na akkoord van het Overlegcomité.
De artikelen over de marktdefinitie en -analyse en over het opleggen van verplichtingen aan ondernemingen met marktmacht, treden pas in werking na de inwerkingtreding van het samenwerkingsakkoord van 17 november 2006.
Het huidige hersteldecreet gaat dus over elektronische communicatienetwerken, meer bepaald over het afbakenen en analyseren van markten, over het opleggen van verplichtingen aan ondernemingen met een aanmerkelijke macht, over de voorwaarden om kabelnetwerken of digitale ethernetwerken uit te baten, over de voorwaarden van omroepen om programma's door te geven over andere netwerken en over het gebruik van zogenaamde uitzendnormen voor televisiesignalen.
Er zijn diverse adviezen geweest, alsook een aantal opmerkingen van de Raad van State. Bij de artikelsgewijze bespreking werd in de commissie voor Media geen enkele opmerking gemaakt over het voorliggende ontwerp van decreet. Ik denk dat dat een primeur is. De enige bekommernis van de commissie was om het zo snel mogelijk goedgekeurd te krijgen in de plenaire vergadering. De reflectietijd en andere elementen werden weggestemd, om het alsnog zo snel mogelijk in de plenaire vergadering te kunnen goedkeuren.
De artikelen en het globale decreet werden in de commissie voor Media unaniem aangenomen. (Applaus)
De heer Marginet heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, collega's, zoals uit het verslag blijkt, gaat het hier over een hersteldecreet. Een hersteldecreet waarover iedereen het eens is, zo blijkt uit de zeer snelle en korte bespreking in commissie. Het ging zelfs zo snel dat ikzelf, wegens een treinvertraging, en zelfs de verslaggever niet op tijd in de commissie aanwezig waren om deel te nemen aan de bespreking.
Over het inhoudelijke is er dan ook zeer weinig discussie, maar als u me toestaat, had ik toch graag enkele opmerkingen gemaakt over het grote geheel waarvan dit decreet deel uitmaakt. Ook dit hersteldecreet maakt deel uit van de afspraken die door de minister werden gemaakt in het Overlegcomité van 17 november 2006. Andere delen zijn de afspraken over de zogenaamde etherpolitie en de recente in dit gremium goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst. In de toelichting van het decreet tot instemming met de samenwerkingsovereenkomst konden we trouwens lezen dat toen akte genomen is van het akkoord van de federale regering met dit zogenaamde hersteldecreet en dat dit een voorwaarde is van de federale overheid na bekrachtiging van het samenwerkingsakkoord door het Vlaams Parlement.
De federale regering heeft dan ook afstand gedaan van haar beroep tegen het VRM-decreet na bekrachtiging van het samenwerkingsakkoord. Een bekrachtiging die trouwens - als ik me niet vergis - nog niet gebeurd is in het parlement van de Franse Gemeenschap, noch in het parlement van de Duitstalige gemeenschap. Doch dit geheel ter zijde.
Wat ik vooral wil aantonen, is dat dit hersteldecreet deel uitmaakt van zeer moeizame onderhandelingen tussen de verschillende beleidsniveaus. Het beroep tegen de artikels die nu hersteld moeten worden, werd trouwens ingesteld vanuit het federale niveau, meer bepaald door het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie. Het Arbitragehof vond immers dat wij, als decreetgever, de bevoegdheidsverdelende regels geschonden hadden. Dit is met andere woorden een schoolvoorbeeld van de slechte verdeling van bevoegdheden. Een schoolvoorbeeld van hoe beleid te lijden heeft onder een gebrek aan homogene bevoegdheidspakketten. Terecht staat er dan ook in het regeerakkoord en in de beleidsnota van de minister van Media dat de Vlaamse Regering gaat voor de volledige Vlaamse bevoegdheid voor telecommunicatie.
Nu is blijkbaar het moment aangebroken om hier iets aan te doen. De verkiezingen van 10 juni staan voor de deur en na de verkiezingen zou er een grote communautaire onderhandelingsronde losbreken om aan het euvel van een tekort aan bevoegdheden iets te doen, toch als we de minister-president mogen geloven. Hij laat in de media weten dat zijn overstap niet ingegeven is uit persoonlijke ambitie en dat hij zijn overstap naar "la baraque d'en face" enkel maakt in het belang van Vlaanderen en het enkel doet om meer bevoegdheden voor Vlaanderen uit de brand te slepen.
Sta me toe enkele vragen te stellen bij de geloofwaardigheid van de Vlaamse Regering wat betreft haar belofte om "voluit voor Vlaanderen te gaan". De Vlaamse Regering heeft die kans reeds gehad bij het dossier van de splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde. Maar de Vlaamse Regering faalde. De regering schreef uitdrukkelijk in het regeerakkoord dat er tegen 1 januari een oplossing moest komen voor de problematiek van de pedagogische- en taalinspectie in het Franstalige faciliteitenonderwijs en dat de Vlaamse Regering anders eenzijdig maatregelen zou treffen. Maar de regering faalde.
Er is geen oplossing, en op een vraag van de heer Van Nieuwenhuysen of er nu eenzijdige maatregelen komen, wilde de minister voor de Vlaamse Rand niet eens antwoorden. Het antwoord bleef beperkt tot de stelling dat men aan de andere kant van de taalgrens niet mee wil.
De heer Decaluwe heeft het woord.
Mijnheer Marginet, u was goed gestart. U had het over media maar ik heb de indruk dat u het nu over totaal andere thema's hebt. Ik begrijp dat u in opvolging van de heer Verstrepen nog wat moet roderen, maar ik stel toch voor dat u zich bij het thema houdt. Deze namiddag is er nog genoeg gelegenheid om daarover te praten.
Ik heb niet de pretentie een groot mediaspecialist te zijn maar ik doe mijn best om dat misschien ooit te worden. Ik plaats mijn betoog in een homogeen bevoegdheidspakket dat door de wisselende regeringen een beetje om zeep wordt geholpen.
Ik stel me de vraag waarom men na de federale verkiezingen aan de andere kant van de taalgrens plots wel zou mee willen. Dat de mentaliteit daar allesbehalve constructief is, konden we een paar weken geleden al vernemen. Iedereen weet hoe moeizaam het was om tot een akkoord te komen over de ether- en frequentieproblematiek. Er is een akkoord waar dit hersteldecreet deel van uitmaakt. En er is nu al het dreigement van de minister van Media van de Franse Gemeenschap, mevrouw Lanaan, om naar de Raad van State te trekken tegen het frequentiebesluit van de Vlaamse Regering van 9 maart. Ik zal de minister van Media over deze kwestie nog ondervragen tijdens een volgende commissievergadering.
Het is duidelijk dat zonder een homogeen bevoegdheidspakket inzake telecommunicatie dergelijke problemen in de toekomst zullen blijven bestaan. De Vlaamse Regering noch de figuren die er nog even deel van uitmaken, beschikken over de daadkracht om daar iets aan te veranderen. (Applaus bij het Vlaams Belang)
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
De voorzitter: Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet. (Zie Parl. St. Vl. Parl. 2006-07, nr. 1147/1).
De artikelen 1 tot en met 7 worden zonder opmerkingen aangenomen.De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen om 16 uur de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet houden.