Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Dames en heren, de algemene bespreking is geopend.
Mevrouw Poleyn, verslaggever, heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, talrijk aanwezige collega's, we hebben in de Commissie voor Buitenlands Beleid, Europese Aangelegenheden, Internationale Samenwerking en Toerisme overleg gepleegd over de oprichting van de strategische adviesraad voor deze beleidsdomeinen op 27 maart en 17 april 2007.
De minister verwees naar de algemene herstructurering van de Vlaamse administratie, beter bekend als Beter Bestuurlijk Beleid, of BBB, en de daaraan verbonden omvorming van het bestaande adviesstelsel. Hij verwees naar de bestaande algemene kaderregeling en naar het feit dat er per beleidsdomein één grote adviesraad wordt opgericht. De krachtlijnen van het adviesstelsel zijn: de primordialiteit van de politiek, de erkenning van de rol en de waarde van het maatschappelijke middenveld en, last but not least, de inbreng van onafhankelijke deskundigen.
Met de nu ter oprichting voorliggende strategische adviesraad wil de Vlaamse Regering zich bij de totstandkoming van haar toerismebeleid, haar buitenlands beleid - breed geïnterpreteerd - en haar beleid inzake internationale samenwerking, laten adviseren door enerzijds een deskundig klankbord van allerlei actoren en door anderzijds experts.
Voor het hele beleidsdomein 'internationaal Vlaanderen' wordt er één enkele strategische adviesraad opgericht, zo vertelde de minister. Het voordeel daarvan is dat bepaalde synergieën kunnen ontstaan tussen de verschillende beleidsvelden. Tevens wordt hierdoor uiting gegeven aan de geïntegreerde benadering die de Vlaamse Regering wil hanteren in haar buitenlands optreden.
De minister lichtte toe dat de strategische adviesraad zal bestaan uit twintig leden die aangeduid worden door de Vlaamse Regering voor vier jaar. De vertegenwoordigers van het middenveld zijn onder andere Coprogram, 11.11.11, de Federatie van de Toeristische Industrie en de organisaties van werknemers en werkgevers. Ook zullen deskundigen worden opgeroepen om zich kandidaat te stellen.
De taken van de strategische adviesraad zijn conform het algemene decreet. Ik verwijs daarvoor naar het schriftelijke verslag.
Na de toelichting door de minister, werd de bespreking geopend. Alle aanwezige meerderheidspartijen en oppositiepartijen waren tevreden met de tekst en hebben die uiteindelijk ook unaniem goedgekeurd. Toch werden bedenkingen gemaakt die resulteerden in twee amendementen.
De eerste tussenkomst deed ik zelf. Ik maakte de bedenking dat het heel interessant is dat er een adviesorgaan komt, zeker omdat er voor een aantal van de beleidsdomeinen tot op vandaag geen adviesorgaan bestond. We verwachten veel van de transparante adviesraad en van de advisering van het huidige beleid.
Ik merkte ook op, en dat vormde de basis voor een amendement, dat er tegenspraak bestond tussen enerzijds een overkoepelende adviesraad en anderzijds de noodzaak om deskundige adviezen te leveren die typisch zijn voor een specifiek beleidsdomein zoals Toerisme, Internationaal Ondernemen of Internationale Samenwerking. Het was dus aangewezen om het oprichtingsdecreet te laten voorzien in een structurele inbedding van de werkcommissies die per domein kunnen worden opgericht.
De heer Van Nieuwenhuysen, spreker voor het Vlaams Belang, had vragen bij de verhouding tussen de werkcommissies en de overkoepelende adviesraad. Hij had een tweede vraag over het optrekken van het aantal leden, op vraag van de SERV, van 16 naar 20.
De vier bijkomende leden waren specifiek ook vertegenwoordigers voor de SERV.
Mevrouw Smet vond het vreemd dat het Europese beleid niet specifiek genoemd werd als een apart beleidsdomein en vroeg een duidelijk engagement van de minister om er voldoende aandacht voor te vragen bij de samenstelling van de raad.
De heer De Meulemeester erkende dat de verschillende beleidsdomeinen in de strategische adviesraad zeer disparaat en divers zijn, maar dat het toch goed is dat er een raad is. Hij deelde de bekommernis van mevrouw Smet en pleitte eveneens voor meer Europese inbreng in de adviesraad. Hij drukte de hoop uit dat de oprichting van de diverse strategische adviesraden in alle beleidsdomeinen zou leiden tot een zekere rationalisatie van het advieslandschap in Vlaanderen.
Ten slotte had de voorzitter, de heer Van Overmeire, nog een specifieke vraag over de reflectie die als taak was opgenomen. Het was niet zeer duidelijk wat daarmee werd bedoeld. In zijn antwoord zei de minister dat hij een voorstander was van de oprichting van één overkoepelende strategische adviesraad. Hij ging er tevens mee akkoord toe te staan en zelfs in te schrijven in het decreet dat er verschillende werkcommissies per beleidsdomein zouden worden opgericht. Vandaar dat er een amendement vanuit de meerderheid werd ingediend dat vervolgens unaniem door de commissie werd goedgekeurd.
In antwoord op de vraag over de uitbreiding van het aantal leden van 16 naar 20, verwees hij naar de bekommernis van de SERV voor een evenwicht tussen het aantal vertegenwoordigers van de werknemersorganisaties en de werkgeversorganisaties. Vandaar de uitbreiding met vier leden.
In antwoord op de bekommernis van mevrouw Smet voor een Europese dimensie binnen de strategische adviesraad, beklemtoonde de minister dat hij er zeker rekening mee zou houden bij de oproep tot kandidaatstelling voor deskundigen. Om dit punt veilig te stellen, heeft mevrouw Smet samen met de meerderheid een amendement ingediend. Het werd unaniem goedgekeurd. Ook het decreet samen met de amendementen werd unaniem goedgekeurd door de aanwezige 9 leden. (Applaus bij de meerderheid)
Minister Bourgeois heeft het woord.
Ik dank de rapporteur en de commissieleden. Het was een goede bespreking en het ontwerp is ook op nuttige wijze geamendeerd. Zo werden werkgroepen geïntroduceerd en is de aandacht voor Europa verankerd dankzij de niet-aflatende verwijzingen van collega Smet.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
De voorzitter: Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet.
De door de commissie aangenomen tekst wordt als basis voor de bespreking genomen. (Zie Parl. St. Vl. Parl. 2006-07, nr. 1034/3).
- De artikelen 1 tot en met 10 worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen om 16 uur de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet houden.