Verslag plenaire vergadering
Verslag
Mevrouw Poleyn heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, geachte leden, mijnheer de minister, het is 24 januari. De gemeenteraden zijn in alle gemeenten geïnstalleerd. Straks is het ook aan de adviesraden om zich te installeren.
Een van die adviesraden in elke gemeente is de jeugdraad. Het is echter niet zomaar een adviesraad, enerzijds omdat het jongeren zijn die erin zetelen, maar ook omdat het eigen aan die raad is dat de leden ervan elkaar snel afwisselen. Het gaat niet over een ploeg die gedurende zes jaar of langer dezelfde blijft. Ook eigen aan de jeugdraad is dat hij advies kan geven wat het hele beleid betreft, dus niet enkel over het jeugdbeleid. Hij heeft dus een brede adviesbevoegdheid. Dat is eigenlijk een zware taak die de jeugdraden straks zullen moeten uitvoeren. We hopen dat ze dit goed zullen doen. Daarom zijn we ervan overtuigd dat een goede ondersteuning belangrijk is.
De eerste ondersteunende instantie is natuurlijk het lokale gemeentelijke niveau. De jeugddiensten en -consulenten hebben ter zake een belangrijke taak. Ze doen dat ook vaak goed. Ondersteuning door een hogere overheid is echter ook onontbeerlijk. De Vlaamse overheid moet ondersteuning geven met betrekking tot het doorgeven van informatie en het aanbieden van vorming voor die vrijwilligers in de jeugdraden. Ze moet uitwisseling tussen verscheidene jeugdraden organiseren. Dat is heel belangrijk, mijnheer de minister. Ik ben ervan overtuigd dat u dat ook vindt.
Vorig jaar heeft de vzw Jemp, die dit tot nu toe deed, een negatief advies gekregen. De taak van Jemp zou worden overgenomen door het Steunpunt Jeugd, althans toch voor twee jaar. Dat is een goede beslissing geweest. Er moest duidelijkheid komen. Tijdens de jongste begrotingsbesprekingen zou u hebben beloofd dat tegen 8 januari zeker twee personeelsleden zouden aangeworven zijn bij dat steunpunt, precies om die begeleiding te verzorgen.
Die datum was belangrijk omdat in de maand januari de nieuwe legislaturen zijn begonnen en omdat men tegelijkertijd overal hard werkt aan de planningsprocessen voor het jeugdbeleidsplan. Begeleiding is momenteel heel erg nodig. Nu blijkt echter dat de twee personeelsleden nog steeds niet werden aangenomen. Ik hoop dat de zaak zo snel mogelijk in orde komt.
Mijnheer de minister, klopt het dat de personeelsleden nog niet werden aangeworven, of is mijn informatie gedateerd? Zo ja, wat is de reden voor de vertraging? Wat moet ik erachter zoeken? Zijn er misschien vragen gerezen over het feit dat het Steunpunt Jeugd de taak overneemt? Hebt u ondertussen misschien andere ideeën?
Op welke manier zullen de positieve ervaringen van Jemp vzw worden meegenomen? Komt er een oplossing voor de tekorten waarmee Jemp vzw kampte, omdat de vzw niet voldoende werd gedragen?
Hoe zult u communiceren met de achterban? Het is voor de jeugdraden nog steeds onduidelijk waar ze terechtkunnen. De sites bieden evenmin afdoende antwoord. Een duidelijke communicatie is heel belangrijk.
Mijn fundamentele vraag is de volgende. Zullen op termijn de twee personeelsleden op de dienst binnen het Steunpunt Jeugd het wel beter doen dan Jemp vzw? De personeelskracht is immers ongeveer even groot: twee à drie mensen. En dat zijn niet veel mensen om 308 jeugdraden in heel Vlaanderen te ondersteunen.
Ik pleit niet zozeer voor een heel sterke bovenbouw, maar anderzijds is de VVJ als koepel, de ondersteunende instantie voor de jeugdconsulenten, een goed uitgebouwde dienst waar tientallen personeelsleden werken. De jeugdconsulenten zijn professionelen terwijl de jeugdraden volledig draaien op vrijwilligers. Die laatsten zouden in feite nog meer ondersteuning nodig hebben. Hebt u al een zicht op de toekomstige invulling van de ondersteuning? Wilt u een verbreding van de ondersteuning? Bent u van plan om de VVJ te hervormen?
Minister Anciaux heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, mevrouw Poleyn, voor alle duidelijkheid geef ik u eerst de reden waarom we met een probleem zitten. Vorig jaar heeft de beoordelingscommissie een erg negatief advies aan mij afgeleverd over de subsidiëring van Jemp. Er was een consensus om het advies te volgen en bijgevolg moest een andere oplossing worden gezocht voor de ondersteuning van de lokale jeugdraden. We hebben deze beslissing samen genomen en we hebben die ook in de commissie besproken. We hebben de beslissing genomen in overleg met alle belangrijke partners: het Steunpunt Jeugd, de afdeling Jeugd, de Jeugdraad, de VVP, de VVSG en de VVJ.
Natuurlijk was er een oplossing nodig vanaf 1 januari. Ook dat hebben we samen besproken. We hebben gezegd dat gedurende 2 jaar het Steunpunt Jeugd de verantwoordelijkheid op zich zal nemen. Daarvoor hebben we in 150.000 euro extra voorzien voor de ondersteuning van het steunpunt. Dat is een stukje meer dan wat vroeger de ondersteuning was van Jemp.
De aanwervingsprocedures werden door het Steunpunt Jeugd gestart in november. Een van de twee medewerkers is reeds aangeworven. De procedure voor coördinator werd opnieuw opgestart, omdat de twee geselecteerde kandidaten hebben beslist om hun huidige job te blijven doen. Men is dus opnieuw op zoek naar een coördinator.
Ondertussen is er helemaal geen sprake van een vacuüm. Er zijn ook helemaal geen klachten, behalve dan van Jemp zelf. Alle jeugdraden krijgen een perfecte ondersteuning vanuit de cel Jeugdwerkbeleid binnen het steunpunt. Heel de cel werkt op dit ogenblik aan de ondersteuning. Op het moment dat de coördinator erbij komt, zal er binnen het Steunpunt Jeugd worden bekeken of het volstaat om te werken met de twee nieuw aangeworven medewerkers of dat de cel Jeugdwerkbeleid verdere ondersteuning moet bieden.
Er is hoe dan ook geen vacuüm. Enkel inzake de coördinator zelf heeft men geoordeeld dat men de zaak opnieuw moest bekijken, omdat de twee geselecteerde kandidaten die in aanmerking kwamen, niet hebben toegehapt. Ondertussen is er wel continuïteit.
Het is de bedoeling geweest om op basis van de positieve en negatieve ervaringen uit het verleden met de verschillende actoren na te gaan hoe we een structurele oplossing konden vinden in een verzelfstandigde ondersteuning van de lokale jeugdraden. Dat proces is bezig. Het zal enige tijd vragen.
We hadden een akkoord om die rol in 2007 en 2008 te laten vervullen door het steunpunt, maar we gaan rekening houden met de positieve en negatieve kanten. We mogen niet vergeten dat er een heel negatieve beoordeling was van Jemp. Nu doet Jemp alsof hij de koepelorganisatie wordt van die jeugdraden. Voor mij niet gelaten. Het belangrijkste is dat een goede ondersteuning gewaarborgd blijft, en dat ze nog beter wordt dan in de voorbije jaren. Anders was er een geen negatieve beoordeling geweest. Ik zie dus niet zoveel commotie of problemen en ik hoop dat ze ook niet ontstaan.
Mijnheer de minister, u zegt dat er geen vacuüm is. De cel die nu al ander werk heeft in de ondersteuning van het jeugdwerk, zal een helpdesk kunnen zijn. Dat is ook het belangrijkste op dit overgangsmoment, maar het is onvoldoende om de methodiek van de jeugdraad volwaardig te ondersteunen. Het moet beter zijn dan vroeger, zoals u zelf zegt. Misschien bespreken we dat later verder in de commissie. Maar kunt u nu al zeggen of u met dezelfde middelen een betere ondersteuning kunt garanderen? Het is niet omdat iemand anders de begeleiding doet, dat dit ook zal lukken.
De middelen zijn hoger.
De heer Stassen heeft het woord.
Mijnheer de minister, we hebben die discussie al gevoerd in oktober. Toen hebt u beloftes gedaan, die u niet gehaald hebt. We waren het erover eens dat een vacuüm niet kon omdat er op 1 januari nieuwe gemeenteraden waren, en er een nieuwe bovenlokale ondersteuning nodig is voor jeugdraden. De VVJ, het steunpunt en de VVSG kunnen dat niet doen, maar er moest iets komen. Ik heb toen niet met u gediscussieerd of Jemp al of niet goed heeft gewerkt. U moet daar als administratieve overheid over oordelen.
Ik vind het erg dat u die belofte niet hebt gehaald. Toen ik dit aankaartte in oktober, had u nog drie maanden tijd om dat op te lossen. Ik vrees dat u de mensen die iets wilden organiseren via het Steunpunt Jeugd, in de kou hebt gezet. Dat is slecht werk.
Dat is absoluut niet juist. Die belofte heb ik wel gehaald. Er is een ondersteuning. Het Steunpunt Jeugd neemt sinds 1 januari 2007 die taak op zich. Het vervult die opdracht perfect. Er zijn meer aanvragen dan vroeger en ze worden allemaal behandeld. De enigen die niet tevreden zijn, zijn de mensen die de opdracht niet meer uitvoeren. Het is de Jemp zelf die vindt dat hij nu ineens weer alles kan en mag. De vzw kreeg een negatieve beoordeling. Daar kan ik ook niet aan doen. Jemp maakt als enige commotie, voor de rest is iedereen tevreden.
We hebben meer middelen ter beschikking gesteld van de ondersteuning. Het steunpunt heeft de verantwoordelijkheid om, als het nodig is, extra mensen aan te werven. De 150.000 euro die het steunpunt heeft ontvangen, moet ruimschoots voldoende zijn. De communicatie daarover is de jongste maanden uitvoerig gebeurd. Er waren brochures, tijdschriften, en een folder die op de provinciale dagen werd verspreid waar 1500 lokale jeugdwerkers aanwezig waren.
Ik heb een brief verspreid naar alle jeugdraden, die begin vorige week is aangekomen. Iedereen is er dus heus wel van op de hoogte dat het Steunpunt Jeugd die verantwoordelijkheid op zich neemt.
Het is inderdaad beter dat de coördinator zo snel mogelijk aangeworven wordt, maar dat ontslaat het Steunpunt Jeugd helemaal niet van zijn verantwoordelijkheid om sinds 1 januari 2007 die taak met veel enthousiasme over te nemen. (Applaus bij sp.a-spirit)
Mijnheer de minister, ik dank u voor uw antwoord. We moeten dus afwachten tot de nieuwe aanstelling en bekijken hoe we tegen 2008 tot een betere ondersteuning van de jeugdraden kunnen komen. U vindt daarvoor zeker een partner in CD&V.
Het incident is gesloten.