Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Decaluwe heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, ik heb een wat eigenaardig verhaal over de renovatiepremie. Wie vandaag renoveert of bouwt in Vlaanderen, kan van geen enkele vorm van ondersteuning genieten. Daarom is in het regeerakkoord ingeschreven dat er op een of andere manier een ondersteuning zal komen. Naar aanleiding van de besprekingen over de begroting 2007 is er al gecommuniceerd dat er een nieuwe renovatiepremie zou komen, zelfs met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2006. Er zijn een aantal voorwaarden aan verbonden die ik niet ken. Ik hoor wel vertellen dat men werken kan indienen die voor 30 percent kunnen worden gesubsidieerd, met een maximum van 10.000 euro. Dat is goed nieuws.
Mijnheer de minister, kort voor de kerstvakantie is er duidelijk gecommuniceerd dat er een beslissing is over de renovatiepremie, die in voege zou treden met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2006. Als dat in de krant komt, is het vanzelfsprekend dat mensen die aan het renoveren zijn, mij op een zitdag komen vragen wat ze moeten doen om een dergelijke renovatiepremie te krijgen en aan welke voorwaarden ze moeten voldoen. Als goed geïnformeerd parlementair, vraag ik me dan af of me iets ontgaan is. Ik heb niets zien passeren op de Vlaamse Regering. Nu blijkt dat er vandaag nog altijd geen beslissing is genomen door de Vlaamse Regering. Er is geen besluit. Er wordt gezegd dat dat nog een aantal maanden kan duren.
Mijnheer de minister, als de premie wordt ingevoerd met terugwerkende kracht, willen kandidaat-bouwers de voorwaarden kennen. Wij zouden ze eventueel kunnen kennen door politiek overleg. Men heeft vragen over de geldende inkomensgrenzen. Werken zijn tevens bijzonder gevoelig in verband met zwartwerk. Daarom willen mensen weten of de aannemer geregistreerd moet zijn of niet. Ze willen het type van facturen kennen, en het type van werken. Persoonlijk heb ik ook een veranda verbouwd, ik kan er misschien ook nog van genieten, maar ik weet dat niet.
Dit is alleszins een vreemd verhaal. U hebt een aantal elementen naar voren gebracht, onder andere over types van werken, en over het al dan niet cumuleren met sociale leningen. U hebt het volgende gezegd: "De voorwaarden staan vast. De renovatiepremie zal hoe dan ook gelden voor werkzaamheden vanaf 1 januari 2006." Hoe kan een kandidaat-bouwer weet hebben van een bepaalde voorwaarde die blijkbaar al vaststaat, als de Vlaamse Regering nog geen beslissing heeft genomen?
Mijnheer de minister, hoe zit de vork in de steel? Ik weet ook dat we daarvoor 50 miljoen euro hebben gereserveerd in de begroting. Wat zijn nu de voorwaarden voor mensen die verbouwingen hebben gedaan of gaan verbouwen? Hoe kunnen die mensen dat weten? Wanneer wordt dit daadwerkelijk van kracht?
Minister Keulen heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, ik ben blij met deze vraag. Ik stel vast dat er heel veel belangstelling is voor die premie. Ik krijg daar ook heel veel brieven en e-mails over. Ik word er ook officieus over aangesproken door parlementsleden.
We hebben hier het nodige geld voor uitgetrokken, namelijk 50 miljoen euro. Dat is een recurrent bedrag, gedurende deze regeerperiode. Facturen gelden al vanaf 1 januari 2006. Voor dat retroactieve aspect heb ik de begrotingsgoedkeuring gekregen van minister Van Mechelen. Dat is erg belangrijk. Ik ben hem daar erg erkentelijk voor.
De eerste die heeft gecommuniceerd over die renovatiepremie, was minister-president Leterme, op de jaarvergadering van de VCB, in de eerste helft van september van vorig jaar. Hij had het toen over een bedrag van 28 miljoen euro dat daarvoor zou worden gereserveerd. Ik ben begonnen met mijn communicatie na de begrotingsonderhandelingen. Toen was het bedrag 50 miljoen euro geworden. Ik heb altijd gezegd dat dit begin 2007 in werking zou treden, maar dat het niet januari 2007 zou zijn. Ik heb dat altijd laten rechtzetten, zelfs via Belgaberichten, om geen enkel misverstand te creëren.
We gaan nu op heel korte termijn een besluit voorleggen aan de Vlaamse Regering waarin de voorwaarden en de criteria van de renovatiepremie worden vastgelegd. Dat kan al volgende week zijn, maar waarschijnlijker gebeurt het de week nadien. Vervolgens moet het besluit worden voorgelegd aan de Raad van State. Meteen nadien zullen de mensen een aanvraag kunnen indienen.
Ondertussen hebben we niet stilgezeten. De administratie heeft zich voorbereid. Er zijn mensen aangeworven, zowel ambtenaren als technische inspecteurs. Er wordt een informatieprogramma vervolmaakt om die premie te kunnen berekenen die aan de mensen zal worden uitgekeerd. Ondertussen is er op de website van www.bouwenenwonen.be informatie over de renovatiepremie, waarbij verwezen wordt naar het adres wonenvlaanderen@rwo.vlaanderen.be.
Ik heb altijd gezegd dat het voor het voorjaar van 2007 zou zijn, en niet voor januari 2007. Ik heb dat vaak gecorrigeerd. We liggen ter zake helemaal op schema. Dat is steeds in de communicatie van september opgenomen. Het besluit gaat nu naar de Vlaamse Regering, en vervolgens naar de Raad van State. Dan kunnen de mensen hun aanvraag doen. Ondertussen heeft de administratie zich voorbereid met het oog op het toekennen van een renovatiepremie. Dat is een uiting van goed bestuur. Er is sprake van een informaticaprogramma. Er komen extra krachten om die dossiers te behandelen en de mensen het geld te geven waarop ze aanspraak kunnen maken. Er is ook een website.
Vanuit het oogpunt van goed bestuur hebben we alles gedaan wat hoort te gebeuren. We zijn daar op geen enkele manier in de fout gegaan. We hebben daar geen probleem.
Mijnheer de minister, ik vind dat geen uiting van goed bestuur. Nu doet men uitschijnen dat de voorwaarden vastliggen. Het informaticaprogramma ligt vast, net als de berekeningswijze. Het enige dat nog niet vastligt, is de beslissing van de Vlaamse Regering en het advies van de Raad van State. De goede werkwijze is dat de regering een besluit neemt, dat vervolgens wordt meegedeeld. Ik heb er geen probleem mee dat er mededelingen gebeuren naar aanleiding van de begroting. U hebt echter gezegd dat de voorwaarden vaststaan en dat het geen enkel probleem vormt dit retroactief toe te kennen. Dat is de omgekeerde wereld. Mensen hebben nu al vragen over hoe ze moeten factureren, wat op die facturen moet staan, en over welk type werken het gaat. Dit is blijkbaar nu al opgenomen in informaticaprogramma's van de administratie, die daarover al mededelingen doet. Dan vraag ik me af wat nog de waarde is van de Vlaamse Regering of van een besluit van die regering.
Vanuit het oogpunt van de rechtsgeldigheid bent u dan niet goed bezig. Ik heb er geen enkel probleem mee dat uw ambtenaren dit goed voorbereiden, maar er ontbreekt nog één belangrijk element, namelijk de regeringsbeslissing en het advies van de Raad van State. Pas dan kunnen er dossiers worden ingediend.
Ik vind de werkwijze enorm voorbarig en bijzonder gevaarlijk. Mensen die al hun hoop hebben gesteld op het verkrijgen van de middelen, zullen die misschien niet ontvangen omdat ze niet aan de voorwaarden blijken te voldoen. Nu staan er al voorwaarden op de website, maar die kunnen tijdens het politieke overleg nog worden gewijzigd. Ik vind dit eerlijk gezegd geen goede aanpak.
De heer Peumans heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, op 18 september 2006 deed u een persmededeling waarin stond dat u een nieuwe renovatiepremie uitwerkte. Als reactie daarop rinkelden in alle gemeentehuizen de telefoons. De ambtenaren op de stedenbouwkundige diensten konden mij als toenmalige burgemeester alleen maar zeggen dat ze van niets wisten.
Het aankondigingsbeleid hoort niet bij deze regering. U moet de zaken eerst goed uitwerken en vervolgens moet u daarover een mededeling doen aan de mensheid in Vlaanderen. Pas als alles is uitgewerkt, mag u meedelen dat er een renovatiepremie is en de gemeenten moeten al weten welke formulieren nodig zijn. Nu krijgen de gemeenten opnieuw vragen, want in september werd aan de burgers geantwoord dat de formulieren begin 2007 afgehaald konden worden. Nu moeten we aan de burgers zeggen dat de Raad van State moet worden afgewacht en dat de premie nog niet werd goedgekeurd. Welke elementen ontbreken er volgens u voor een behoorlijk en geloofwaardig bestuur? Dit is geen goede zaak voor de lokale besturen.
We zijn het er allemaal over eens dat het goed is dat de renovatiepremie er komt. De premie is goed voor de woonkwaliteit en voor de portemonnee van de mensen. Soms krijg ik het gevoel dat hier het tegenovergestelde idee leeft.
Ik noch mijn kabinet hebben ooit meegedeeld dat de voorwaarden vast liggen. Ook de geruchten over de datum heb ik altijd meteen laten corrigeren door mijn medewerkers. Ik word immers meer dan u bevraagd over de datum. Ik pak graag de verantwoordelijkheid op me voor de daden die ik stel, maar ik wijs de verantwoordelijkheid af voor de daden die ik niet heb gesteld.
Alle voorbereidingen die nodig zijn en die al konden worden getroffen inzake het extra equiperen van de administratie, het proberen op punt zetten van de informatica en van de informatiekanalen zoals de website, werden getroffen. Dat is een toonbeeld van goed bestuur.
We hebben altijd laten weten dat de renovatiepremie er komt in het voorjaar van 2007. Dat zal ook het geval zijn, want de fondsen zijn er en de administratie werd uitgerust en staat klaar. We geven aan de mensen wat ze voordien niet kregen: een nieuwe renovatiepremie.
Mijnheer de minister, u bent een uitstekende communicator, maar wat er nu gebeurt, is geen voorbeeld van goed bestuur. Voor de mensen is er geen enkele transparantie.
Ik noteer ook dat de voorwaarden voor de renovatiepremie nog niet vastliggen en dat het opnieuw de media zijn die zich vergist hebben. (Applaus bij CD&V)
Het incident is gesloten.