Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Dames en heren, de algemene bespreking is geopend.
De heer Wymeersch, verslaggever, heeft het woord.
Ik verwijs naar het schriftelijke verslag.
De heer Matthijs, verslaggever, heeft het woord.
Ik ben geen verslaggever van dit voorstel van decreet.
Ik dacht dat de verslaggevers voor dit voorstel de heer Van Aperen en mevrouw Dua zijn.
Mevrouw Dua en de heer Van Aperen waren de verslaggevers namens de subcommissie van de commissie. De verslaggevers namens de commissie zijn de heren Wymeersch en Matthijs.
De heer Wymeersch heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, tot mijn grote spijt moet ik vaststellen dat de minister van Landbouw niet aanwezig is bij de bespreking van dit voorstel, dat toch over landbouw gaat. Ik neem aan dat de minister van Leefmilieu in het vooruitzicht van zijn toekomstige functie de honneurs zal waarnemen. (Gelach)
Collega's, het is voor onze fractie duidelijk dat dit voorstel van decreet houdende inrichting van een gemeenschappelijke identificatie van landbouwers, exploitaties en landbouwgrond in het kader van het meststoffenbeleid en van het landbouwbeleid onlosmakelijk verbonden is met het nieuwe Mestdecreet. Wij hebben in het verleden herhaaldelijk gesteld dat de landbouwer in de eerste plaats landbouwer moet zijn en geen administratief medewerker gehinderd door een administratieve en vaak kafkaiaanse rompslomp. Zoals ik het in het verleden al meermaals heb gezegd: laat de boer boeren!
Op het eerste zicht lijkt het inderdaad een goede zaak dat de landbouwers de mogelijkheid krijgen om hun percelen in één operatie zowel voor de Mestbank als voor de administratie Landbouw en Visserij te laten registreren in het kader van de eenmalige perceelsregistratie. Daarbij is rekening gehouden met de nieuwe definities ingevoerd door enkele Europese richtlijnen.
Niettegenstaande iedereen vragende partij was voor deze administratieve vereenvoudiging, waren er op het terrein en bij de landbouworganisaties toch enkele kritische bemerkingen. Het behoud van opgebouwde rechten, de goede samenwerkingsverbanden tussen de landbouwers en de zogenaamde ruilingen zijn enkele terechte bekommernissen vanuit de sector. Sommigen vrezen zelfs dat de papierberg van de landbouwer nog groter zal worden. Elke kleine vergissing of verkeerde interpretatie zal leiden tot afroming en verlies van Europese premies. De landbouwer kan de administratie enkel van haar ongelijk overtuigen door middel van een gemotiveerd en tijdig ingediend bezwaarschrift.
Wat er ook van zij, beide landbouworganisaties vroegen alsnog om bijkomende garanties en correcties. Zelfs mevrouw Rombouts gaf toe dat er zich in bepaalde gevallen problemen kunnen stellen. Ze was echter van oordeel dat het voorstel van decreet geen wijzigingen meer behoefde, maar dat dit moet worden geregeld bij de praktische uitvoering ervan. Net zoals bij het nieuwe MAP rekent de meerderheid op goede uitvoeringsbesluiten van de Vlaamse Regering, waarmee de meerderheid eigenlijk carte blanche aan de regering geeft. Zover wil onze fractie niet gaan en daarom zullen we ons bij de stemming onthouden. (Applaus bij het Vlaams Belang)
Mevrouw Rombouts heeft het woord.
Mijnheer de minister, de grootste verdienste van dit voorstel van decreet is dat het regeerakkoord weer een stukje meer wordt uitgevoerd. Al jarenlang pleit de landbouwsector en onze fractie voor administratieve vereenvoudiging door te werken met een eenmalige perceelsregistratie.
Tot dit jaar waren landbouwers verplicht om hun percelen landbouwgrond minstens tweemaal administratief en cartografiseh aan te geven bij verschillende overheden van de Vlaamse administratie: een eerste keer bij de VLM in het kader van de aangifteplicht van het Mestdecreet en een tweede keer bij het ALV, het Agentschap voor Landbouw en Visserij, in het kader van de perceelsgebonden steunmaatregelen. Dankzij dit decreet wordt de éénmalige perceelsregistratie mogelijk.
Het voorstel van decreet is kort en technisch, maar de praktische uitvoering zal nog heel wat werk en papier vergen. Vandaar dat er binnen de landbouwsector nog enige ongerustheid bestaat. Het is absoluut de bedoeling van de indieners dat de administratieve vereenvoudiging voor de landbouwers of de vertaling van hun concrete bedrijfssituatie naar de nieuwe definities, geen enkel nadeel mag opleveren. Tijdens de bespreking in de commissie heb ik enkele praktijkvoorbeelden gegeven van mogelijke problemen. Deze problemen hebben niets te maken met het voorstel van decreet zelf, maar met de praktische uitvoering ervan. De minister heeft ermee ingestemd om aan maatwerk te doen om problemen te vermijden. De uitvoeringsbesluiten zullen rekening houden met deze bezorgdheden en in nauw overleg met de sector worden opgesteld. (Applaus)
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
De voorzitter: Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het voorstel van decreet. (Zie Parl. St. Vl. Parl. 2006-2007, nr. 953/1).
De artikelen 1 tot en met 7 worden zonder opmerkingen aangenomen.De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het voorstel van decreet houden.