Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Van Aperen heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, op 3 oktober is er een zeer spijtig en tragisch ongeval gebeurd in de Kennedytunnel. Spijtig genoeg is het niet het eerste ongeval op die plaats. Mijnheer de minister, u hebt vrij snel aangekondigd dat er maatregelen zouden worden genomen. De eerste maatregel was natuurlijk de beperking van de snelheid in de tunnel tot 70 kilometer per uur.
U hebt gisteren ook aangekondigd dat u zeer graag flitspalen of camera's zou installeren. Hopelijk werken die dan. U speelt de bal echter heel snel door naar de federale overheid. U stelt dat die camera's zeker en vast digitale beelden moeten opleveren. Voor de homologatie ervan is echter de federale regering bevoegd. Daarop moeten we dan weer wachten. Dat is ook enigszins wat minister Van Brempt daarnet heeft verteld.
Net als u ken ik die streek vrij goed. Het probleem is deels ook te wijten aan de infrastructuur. Voor de collega's die de toestand niet zo goed kennen, wil ik een en ander wel even verduidelijken. Als men van Gent naar Nederland rijdt, zijn er net voor de Kennedytunnel twee linkse opritten. Op zich is dat al zeer gevaarlijk. Juist na de Kennedytunnel is er een uitrit naar de A12 en het centrum van Antwerpen. Dat betekent dat de voertuigen die van links komen nauwelijks 1 kilometer de tijd hebben om in te voegen op het rechterrijvak. Door de verschillen in snelheden wordt de toestand op die plaats aartsgevaarlijk.
Dezelfde situatie doet zich voor richting Gent. Juist voor de tunnel komt de oprit van Antwerpen Centrum op de Ring. Bij het uitrijden van de tunnel volgen op minder dan 2 kilometer twee uitritten, respectievelijk naar Antwerpen Linkeroever en naar de expresweg N49.
Mijnheer de minister, wat was de oorzaak van het ongeval? Het is belangrijk dat we precies weten en correct analyseren wat er is gebeurd. Bent u het ermee eens dat de infrastructuur op die plaats niet optimaal is? Indien ja, aan welke oplossingen denkt u op korte en op langere termijn? U zou kunnen wachten tot de Oosterweelverbinding is afgewerkt. Het klopt dat de toestand dan zal verbeteren. Dat duurt echter nog 5 à 6 jaar. We kunnen het ons niet permitteren die onveilige toestand nog zo lang te laten aanslepen.
Het is niet de eerste keer dat daar een ongeval gebeurt. Waarom heeft het zo lang geduurd vooraleer er effectief maatregelen werden genomen? Aan welke maatregelen denkt u om de verkeersveiligheid daar in de toekomst te verhogen?
Minister Peeters heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, collega's, mijnheer Van Aperen, de eerste vraag gaat over de oorzaak van het ongeval van begin oktober. U weet net als ik dat de Kennedytunnel op dit moment 135.000 voertuigen per dag moet verwerken. Hij is daar niet voor gemaakt. Mijnheer Van Aperen, het ongeval waar u naar verwijst, werd veroorzaakt door de te hoge snelheid van de betrokken voertuigen, en zeker van het voertuig dat verantwoordelijk is voor het accident. De snelheid was onaangepast, gelet op de situatie en de intensiteit van het verkeer in de tunnel.
Daarom heb ik als eerste maatregel beslist om de snelheid te verlagen. De snelheid wordt verlaagd van 6 uur tot 20 uur omdat de tunnel dan intensief wordt gebruikt. Er is een periode van heel hoge intensiteit die file veroorzaakt, een periode van minder hoge intensiteit waarbij een bepaalde snelheid kan worden gehaald en de nacht waarin de situatie volledig anders is. De 70 kilometer-per-uurmaatregel wordt permanent opgevolgd. Het Verkeerscentrum maakt me dagelijks de resultaten over omdat doorstroming heel belangrijk is. De rapporten die ik nu al heb gekregen, wijzen erop dat de files als gevolg van de maatregel niet extra langer zijn. Met hulp van de politie wordt de maatregel ook gehandhaafd. Als er geen handhaving is, dan hebben dergelijke maatregelen weinig effect.
Uw vraag met betrekking tot de infrastructuur is pertinent. Dat moet de oplossing zijn naast de digitale camera's die zo snel mogelijk geplaatst moeten kunnen worden. Ik vind het erg - maar dat is niet nieuw - dat mijn administratie nog steeds werkt met filmrolletjes die in de camera moeten worden gestopt en nadien er weer moeten worden uitgehaald. Dat is een archaïsche toestand in een tijdperk waarin iedereen constant met een digitale camera in zijn gsm rondloopt. Minster Van Brempt heeft daarnet al gezegd dat bevoegd minister Verwilghen daarmee bezig is en hopelijk is het juridische kader tegen eind dit jaar klaar.
Ik kom terug op de infrastructuur. Over vijf jaar moet de Oosterweelverbinding klaar zijn en zal de situatie in de Kennedytunnel volledig anders zijn omdat er dan geen enkele vrachtwagen meer door mag rijden. De vraag is natuurlijk wat er in de tussentijd zal gebeuren. Ik lees trouwens in de ogen van sommigen hier dat ze er niet in geloven dat over vijf jaar de Oosterweelverbinding af zal zijn. We doen er echter alles aan om de verbinding in die tijdspanne te realiseren.
Er zijn een aantal voorstellen die nu verder worden bekeken. Maatregelen moeten met de nodige kennis en expertise worden getroffen. U hebt gelijk dat de Kennedytunnel erg specifiek is omdat er een aantal afritten zich kort na de tunnel situeren, zoals die naar de A12 naar Boom. Het is niet evident om in de tunnel van helemaal links naar rechts te moeten rijden om de afrit te kunnen nemen. Er moet eerst en vooral bijkomende signalisatie komen omdat die zeker voor verbetering vatbaar is. Ten tweede wordt de mogelijkheid onderzocht van volle witte lijnen. Uit een eerste analyse blijkt dit echter problematisch te zijn omdat er dan niet meer kan worden ingevoegd en geweefd.
De 70 kilometer-per-uurmaatregel is ingevoerd voor zes maanden. Daarna zullen we beslissen of die wordt aangehouden. Er komt daarnaast dus bijkomende signalisatie en er wordt ook nagegaan of de verlichting kan worden verbeterd.
We zijn daar dus volop mee bezig.
Het is natuurlijk spijtig dat zo'n ongeval zich heeft voorgedaan. We betreuren dat. In elk geval dringen er zich met de alsmaar toenemende verkeersintensiteit maatregelen op. Samen met u wil ik ervoor zorgen dat we in de mate van het mogelijke dat soort ongevallen met dodelijke afloop voorkomen.
Ik dank de minister voor zijn antwoord. Mijns inziens ontbreken er evenwel een aantal elementen. Ten eerste: ik veronderstel dat de minister wacht op de antwoorden van de administratie vooraleer hij probeert een inzicht te verwerven in het globale plaatje. Ik kan dat begrijpen. Men weet echter nu al dat de capaciteit van de Kennedytunnel te klein is. Men weet ook dat het Deurganckdok binnenkort volop zal worden benut, wat betekent dat er nog meer vervoer van Linkeroever zal komen. We weten ook dat de opritten aan de Linkeroever niet zomaar kunnen worden veranderd of weggenomen: ze moeten blijven.
Ik zou daarom willen suggereren om de administratie te vragen een onderzoek in te stellen of men, ten eerste, de afrit van de A12 zou kunnen sluiten en de afrit ter hoogte van het Crest Hotel eventueel uit te breiden, en ten tweede, of men de oprit ter hoogte van Antwerpen-Zuid zou kunnen sluiten. Die oprit is een zeer gevaarlijke verkeersplek, want daar daalt het zwaardere verkeer af, in de richting van de tunnel, maar tezelfdertijd komen er wagens langs rechts aangereden. Zowel voor de capaciteit als voor de veiligheid zou zo'n onderzoek voor verbeteringen kunnen zorgen. Wie van Linkeroever komt en langs links invoegt, maar binnen de afstand van één kilometer, na 500 of 600 meter, langs rechts moet uitvoegen, creëert onvermijdelijk levensgevaarlijke toestanden. Zonder de sluiting van de afrit is dat mijns inziens niet te verhelpen.
Ik zal de suggesties van de heer Van Aperen door de administratie laten onderzoeken. Bijkomende maatregelen zullen worden genomen na grondig onderzoek.
Kunt u me op de hoogte houden van de rapporten die de administratie zal opstellen en me informeren over de genomen maatregelen?
Als ik dat niet zou doen, dan zult u daar zeker naar vragen.
Het incident is gesloten.