Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Stassen heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, mevrouw de minister, leden van de regering, collega's, de politiek heeft de laatste tijd een reactief karakter. Denk aan de verstrenging van de wapenwet na een spijtige gebeurtenis in Antwerpen, denk aan de aanpassing van het jeugdsanctierecht eveneens als reactie op een gebeurtenis. Zo ook is de aanleiding van de twee laatste actuele vragen van vandaag een spijtige gebeurtenis van vorige week, het zware ongeval met dodelijke afloop in de Kennedytunnel te Antwerpen. Toen werd meteen gereageerd met twee maatregelen. De eerste maatregel is de beperking van de snelheid. Daarover wordt straks een vraag gesteld aan de minister van Openbare Werken. De andere maatregel betreft de flitspalen.
Het totstandkomen van de flitspalen kent een pijnlijke geschiedenis. Jaren geleden heeft ex-collega Malcorps daarover vragen gesteld. Toen waren er maar een paar flitspalen die werkten. Ondertussen zijn er veel flitspalen bijgekomen, van het soort dat de snelheid meet, en het soort dat aan kruispunten staat. Er blijven nog veel technische problemen, en ook wettelijke problemen inzake homologatie, die blijven hangen tussen gewesten en de federale overheid.
Mevrouw de minister, het gevolg is dat er nog maar een beperkt deel van de flitspalen werkt. De deadline die telkens wordt gesteld, wordt niet gehaald. De heer Peumans heeft daarover een vraag gesteld in de commissie. U hebt geantwoord dat het uw ambitie is om dat tegen juni 2006 in orde te brengen. Uit de discussies tussen minister Peeters en federaal minister Verwilghen begrijp ik dat de homologatie dit jaar misschien in orde komt.
Ondertussen blijft de verkeersveiligheid een groot probleem. Het is een van de belangrijkste zaken waar mensen van wakker liggen. Alle onderzoeken naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen hebben aangetoond dat daarover veel verwachtingen bestaan. Nu zijn twee maatregelen aangekondigd waarvan de één maar kan werken als de andere ook werkt. Snelheidsverlagende maatregelen werken alleen maar als de pakkans wordt verhoogd. De pakkans wordt verhoogd door betere controles en door de geroemde flitspalen. Maar dan moeten ze werken, ook officieel en geregistreerd, zodat de boetes die ze teweegbrengen, kunnen worden opgelegd.
Mevrouw de minister, wat is de stand van zaken? Wanneer zullen de flitspalen werken? Ze moeten niet beboeten om te beboeten. Het is een van de beste manieren om de verkeersveiligheid te verhogen en het aantal doden en zwaargewonden te verminderen. Bepaal vlug een deadline en zorg ervoor dat die wordt gehaald.
Mijnheer Stassen, ik wil het scepticisme in uw vraag nuanceren. Het verhaal van de flitspalen is er een van vele successen en van enkele problemen die ons allemaal frustreren. Er zijn veel flitspalen geplaatst. Die werken preventief en hebben de voorbije jaren de situatie op het terrein verbeterd. We zijn nog lang niet waar we moeten zijn. Dat heeft vooral te maken met technische problemen.
Vandaag hebben we twee soorten flitspalen. Eerst is er de roodlichtcamera-installatie die werkt met lussen op de grond. Met die camera's zijn er weinig of geen problemen. De problemen hebben vooral te maken met infrastructuurwerken of met aangereden flitspalen of met vervanging.
De problemen die we kennen, hebben te maken met de snelheidscamera's die met het zogenaamde doppler-radareffect werken. We hebben heel wat problemen gehad met de homologatie daarvan.
Wat is de stand van zaken vandaag? De FOD Economie heeft meegedeeld dat het vanaf 3 juli mogelijk is om alle bestaande flitscamera's opnieuw in dienst te nemen eens de dubbele fototechnologie geïnstalleerd is. We zijn daar volop mee bezig. Van de 165 camera's van die soort werken er vandaag 40 opnieuw, 125 niet. Alle andere moeten tijdens de komende maanden worden onderworpen aan infrastructurele maatregelen. Dat heeft te maken met de werking en de homologatie zelf van de camera's en het effect van de weerspiegeling. Die maatregelen kunnen bestaan uit het afbakenen van parkeerplaatsen, het wegnemen van een verkeersbord omwille van weerspiegeling enzovoort. Het probleem heeft immers te maken met metaal in de nabijheid van de flitscamera's. Daar wordt op het terrein aan gewerkt. Ruim 10 percent zal moeten worden verplaatst.
Wat de digitale camera's betreft, heeft de federale minister van Economie aangekondigd dat het KB is voorgelegd aan de Raad van State. Tegen eind oktober wordt het terug verwacht. Er is ook een andere oplossing waar ik sterk voor pleit en die te maken heeft met de volgende federale verkiezingen. Er wordt veel gefocust op de regionalisering van sociaal-economische dossiers maar het verkeersveiligheidsdossier blijft voor mij een topprioriteit. We moeten er dan ook voor zorgen dat de homologatie en alles wat daarmee te maken heeft, een Vlaamse bevoegdheid wordt.
Zodra de digitale camera's kunnen worden geplaatst, moet dat massaal gebeuren. Daarvoor is een investeringsprogramma nodig. Een digitale camera kan immers naast het beter registeren van snelheidsovertredingen nog heel wat andere zaken die ongelofelijk belangrijk zijn in het kader van de verkeersveiligheid. Zo kan worden nagegaan of er op de pechstrook wordt gereden, kunnen inhaalverboden worden gecontroleerd, kan een onderscheid worden gemaakt tussen de verschillende verkeerdsmodi enzovoort. Dat biedt heel wat perspectief voor de handhaving. De Vlaamse Regering heeft de ambitie om die handhaving in Vlaamse handen te krijgen.
Mevrouw de minister, misschien moet u eens een van de verhalen van Dario Fo lezen. Een van die verhalen komt erop neer dat drie keer wordt gewaarschuwd voor een tijger die niet afkomt. Een vierde keer komt de tijger wel en wordt heel het dorp opgegeten. Hier gebeurt net hetzelfde. Als mensen weten dat er camera's staan, gaan ze trager rijden. Zodra men echter weet dat die flitspalen niet werken, verliezen ze hun effect. Daardoor daalt de verkeersveiligheid, en dat is mijn bezorgdheid. Er is veel goede wil om de verkeersveiligheid te verhogen maar blijkbaar gaat dat om technische redenen niet. Als dat zo blijft doorgaan, zal de tijger binnenkort wel toeslaan.
Mijnheer Stassen, ik ben het daar helemaal mee eens. Ik vrees ook dat als dit niet snel wordt rechtgetrokken en als Vlaanderen niet opnieuw sterk de nadruk legt op handhaving, de verkeerssituatie op de Vlaamse wegen, en zeker op de autosnelwegen, zal verslechteren. Vanuit menselijke, maar ook andere, overwegingen hebben we er alle baat bij ervoor te zorgen dat de verkeersveiligheid verder toeneemt.
De eerst klippen werden de afgelopen jaren genomen. Misschien waren dat de gemakkelijke klippen. Nu komen de moeilijkere. We hebben een sterk handhavingsbeleid nodig om ze te nemen. Ik kan dat alleen maar beamen. Ik engageer me om daar verder aan te werken.
Wij engageren ons om dit verder op te volgen zodat de zaak snel wordt opgelost, het liefst nog dit jaar.
Het incident is gesloten.