Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Van den Heuvel heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, 2005 was een heel belangrijk jaar. In de loop van dat jaar hebben we het Vlaams beleidsinstrumentarium inzake steunmaatregelen voor Vlaamse ondernemingen vereenvoudigd. De voorgaande jaren waren heel wat systemen met cheques, zoals de starterscheques of de opleidingscheques, in het leven geroepen. Heel wat ondernemers zagen door het bos de bomen niet meer. Gelukkig heeft de Vlaamse Regering ingegrepen en tegen het einde van het jaar de ondernemerschapsportefeuille tot stand gebracht.
Eigenlijk hebben we 2005 heel goed afgesloten. Het budget voor de ondernemerschapsportefeuille is verhoogd. Momenteel ligt een budgettaire enveloppe van bijna 50 miljoen euro klaar om aan de ondernemerschapsportefeuille te besteden.
De ondernemerschapsportefeuille gaat van start op 1 januari 2006. Als we naar de website www.ondernemen.vlaanderen.be surfen, stellen we met verbazing vast dat op de portaalsite, die informatie verstrekt over de steunmaatregelen van het Vlaamse Gewest, nog altijd de vier oude steunmaatregelen staan en met geen woord wordt gerept over de nieuwe ondernemerschapsportefeuille.
Ik denk dat de ondernemingen, die niet veel tijd hebben om zich te informeren, recht hebben op degelijke informatie. Ook een goed communicatiebeleid is een onderdeel van behoorlijk bestuur. De gebruikers hebben recht op goede en snelle communicatie. Gelukkig zijn er in Vlaanderen een aantal kwaliteitskranten waarin ondernemers de grote lijnen van de maatregelen kunnen lezen, maar ook de overheid is verplicht om, onder meer via websites, goed te communiceren. Zeker als maatregelen worden hervormd, moet dat tijdig worden gemeld. De opleidings- en adviescheques waren succesvol. Nu vragen heel wat ondernemers zich af hoe het staat met de nieuwe formule van de ondernemerschapsportefeuille.
Mevrouw de minister, wat is de huidige status van de ondernemerschapsportefeuille? Hoe staat het met de voorbereiding van de operationalisering? Wanneer zullen ondernemingen zich kunnen inschrijven voor de verschillende facetten van de ondernemerschapsportefeuille? Op welke manier zult u met de ondernemingen communiceren, zodat ze tijdig weten wanneer de ondernemerschapsportefeuille operationeel is?
Mevrouw de minister, vorige week hebt u, als antwoord op mijn actuele vraag over het fiscaal statuut van de ondernemerschapsportefeuille, gezegd dat u dat verder zou onderzoeken. In welke mate hebt u al vooruitgang geboekt? (Applaus bij CD&V)
Minister Moerman heeft het woord.
Mijnheer Van den Heuvel, we zijn het dikwijls met elkaar eens, maar deze week zijn we het niet eens over de feiten.
Wat u zegt, is niet juist. U moet geen beroep doen op de kranten om informatie te hebben. Op elke site die toegang geeft tot de oude chequeinstrumenten staat dat de maatregelen uitdovend zijn, dat de Vlaamse Regering een nieuw instrument heeft goedgekeurd en dat het bestaande instrument wordt stopgezet. Er wordt ook gezegd dat te gelegener tijd meer informatie over de concrete modaliteiten van de ondernemerschapsportefeuille zal worden meegedeeld. Deze informatie staat op alle sites van de instrumenten die worden stopgezet en opgaan in de ondernemerschapsportefeuille. Mijnheer Van den Heuvel, wat u zegt, klopt dus niet.
U vraagt zich ook af waarom die oude rommel nog op de site staat. Dat moet, want hoewel er geen nieuwe toekenningen gebeuren, moeten de gebruikers die nog cheques gereserveerd hebben in 2005 in staat zijn om kennis te nemen van de voorwaarden om die op te vragen. Dat moet dus blijvend worden aangekondigd op de website van de Vlaamse overheid. We maken er gebruik van om ook het nieuwe instrument aan te kondigen.
De Vlaamse Regering heeft de ondernemerschapsportefeuille op 16 december 2005 goedgekeurd. Er zijn nu nog twee uitvoeringsbesluiten nodig. Het eerste moet de erkenningsvoorwaarden vastleggen voor degenen die de diensten verstrekken en de overgangsregeling bepalen, het tweede moet de eigenlijke procedure bepalen.
Daarnaast hebben we er reeds bij de vorige instrumenten voor gekozen - administratieve vereenvoudiging, weet u wel, zeker in een businessomgeving - om louter via elektronische weg te communiceren met de bedrijven. Met andere woorden: voor dit nieuwe instrument van de ondernemerschapsportefeuille moet er ook een nieuwe tool worden uitgeschreven. De programmering daarvan is gebeurd.
In het verleden heb ik enige ervaring opgedaan, zoals uw federale collega mevrouw Pieters vandaag nog herinnert, met mensen die instrumenten in gang steken die ze nooit hebben uitgetest. Ik mocht daar dan de vodden van opkuisen. Ik had geen zin om die ervaring nog eens over te doen. We gaan nu dus eerst een testfase doen.
Ik heb al gezegd, in mijn antwoorden op vragen die hierover zijn gesteld in de commissie, dat het nieuwe instrument tegen het einde van het trimester operationeel zal zijn. Het verandert niet veel omdat het budget is bepaald voor het jaar. Het is een gesloten enveloppe, en die is ondertussen wat groter geworden, namelijk bijna 50 miljoen euro. Ik kon geen aanbesteding uitschrijven zolang de regering geen beslissing had genomen. Als we iets later operationeel worden, wat vorig jaar al was aangekondigd, staat in 2006 toch dezelfde pot ter beschikking voor de bedrijven.
Mevrouw de minister, ik dank u voor uw antwoord. Uit de mailtjes met vragen naar informatie concludeer ik dat de website wat duidelijker zou kunnen zijn over de nieuwe formule van de ondernemerschapsportefeuille, vooral het blijkbaar nog 2 tot 3 maanden zal duren voor die operationeel is en de ondernemers zich kunnen inschrijven in de formule.
Mijn bijkomende vraag over het fiscale statuut hebt u wat uit het oog verloren.
Mijnheer Van den Heuvel, ik heb u vorige week de instrumenten opgesomd die nu al gedefiscaliseerd zijn. De ondernemerschapsportefeuille hoort daar niet bij. De keuze van de regio's voor instrumenten om invloed uit te oefenen op het economische beleid en op het tewerkstellingsbeleid mag niet worden bepaald door het al dan niet gedefiscaliseerd zijn van een maatregel, maar op basis van wat het beste aansluit bij de realiteit van de arbeidsmarkt en van de economie van die regio. Daarom pleit ik ervoor dat al die instrumenten zouden worden gedefiscaliseerd, wat bij ons ook de ondernemerschapsportefeuille inhoudt en de steunregelingen inzake onderzoek en ontwikkeling, die er trouwens ook zijn in andere regio's.
Ik kom terug op uw repliek over de duidelijkheid. Ik kan niet meer vragen dan dat de mensen lezen wat er op de website staat. Op de website van de opleidingscheque staat: 'Op 16 december 2005 keurde de Vlaamse Regering namelijk de ondernemerschapsportefeuille goed. Dit wordt een nieuw geïntegreerd instrument waarbij kleine en middelgrote ondernemingen via het internet opleiding, advies, kennis en mentorschap voor talentvolle ondernemers zullen kunnen aankopen. De invoering van dit nieuwe steuninstrument komt in de plaats van de opleidings- en adviescheques voor ondernemingen. Op deze website houden we u op de hoogte van de lancering van de ondernemerschapsportefeuille.'
Ik kan toch niet duidelijker zijn dan dat.
Mevrouw de minister, over het fiscaal statuut van de ondernemerschapsportefeuille is er dus nog geen duidelijkheid?
Het huidige statuut is niet gedefiscaliseerd. Inzake het toekomstige statuut is Vlaanderen duidelijk vragende partij om het te defiscaliseren. Dat betekent dat we willen dat de steun aan de ondernemingen vanuit de ondernemerschapsportefeuille niet meer fiscaal wordt belast bijvoorbeeld in het kader van de vennootschapsbelasting. Dit is nu al het geval voor de ecologiesteun.
Het incident is gesloten.