Verslag plenaire vergadering
Verslag
Mevrouw Hermans heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, gisteren zijn de 28 kandidaten geselecteerd voor Eurosong, de voorronde van het Eurovisiesongfestival in mei. De VRT wil daar een bijzonder ambitieuze show van te maken, en terecht want het is een echt kijkcijferkanon.
Tijdens de voorronde wordt een goede kandidaat geselecteerd die ons land - dit keer Vlaanderen - moet gaan vertegenwoordigen in Athene. Het kiezen van de kandidaten gebeurt wel met een zeker gevoel voor democratie en met het nodige enthousiasme. De laatste jaren merken we toch dat ze, hoewel ze niet slecht presteren, wel ondermaats scoren. Veel mensen vragen zich af hoe dat komt. Wat loopt er verkeerd?
Het Eurovisiesongfestival evolueert meer en meer van een liedjeswedstrijd naar een wedstrijd waarin elk land probeert zich te profileren. Vooral de nieuw deelnemende landen hebben dat begrepen, en maken er dan ook echt werk van. Weken van tevoren gaan ze aan de slag om hun kandidaat internationaal bekend te maken. Wij doen dat niet. Litouwen, Oekraïne en Griekenland, gaan zelfs verder en maken van de kandidaten bijna toeristische ambassadeurs. Daarom stel ik de vraag aan u als minister van Toerisme, en niet als minister van Media.
We laten een heel grote kans liggen. We kunnen Vlaanderen hiermee immers op de kaart zetten op een heel degelijke manier. Uiteraard moeten we dat combineren met de ondersteuning van onze eigen kandidaten. Die mensen hebben weken gewerkt. Dat is geen dankbare opdracht als ze dan ook nog aan de staart eindigen.
Op een schriftelijke vraag antwoordde de minister dat er geen afspraken over waren en dat er geen vraag naar was. Nochtans denk ik dat men ook bij het Eurovisiesongfestival en bij de VRT een betere ondersteuning van de kandidaat zelf zou verwelkomen. Er zou een groepje met de kandidaat kunnen meegaan om Vlaanderen te promoten, en eventueel ook het liedje, zodat we daar met enige sérieux aanwezig zijn.
Mijnheer de minister, is het mogelijk de kandidaat te steunen met budgetten voor het toerismebeleid? Is het mogelijk op dat gebied samen te werken met de VRT? Kunnen niet ook wij die kandidaat zien als een soort toeristische ambassadeur en het geheel iets meer waarde geven dan gewoon een liedjeswedstrijd, wat het eigenlijk is? De financiële behoeften zijn ook erg groot. Kunt u ook steun geven voor andere aspecten, zoals voor de tickets en het team dat de zanger omringt?
Minister Bourgeois heeft het woord.
Mevrouw Hermans, ik dank u voor deze vraag. Door uw fractieleidster werd inderdaad al een schriftelijke vraag gesteld over een mogelijke toeristische promotie van het Eurosongfestival. U repte in uw schriftelijke aankondiging van deze vraag echter met geen woord over toerisme. U had het zelfs over een exportproduct waaruit ik zou kunnen afleiden dat u het had over buitenlandse handel en productpromotie, maar in de veronderstelling dat u me de vraag stelde in mijn hoedanigheid van minister van Media, heb ik uw vraag doorgespeeld aan de VRT, want die staat autonoom in voor de organisatie.
Het Eurosongfestival is een organisatie van de Unie van Openbare Omroepen, of EBU, waar de VRT lid van is. EBU organiseert volgend jaar voor de 51e keer het Eurovisiesongfestival. Telkens als Vlaanderen aan de beurt is, organiseert de VRT autonoom de selectie en het gebeuren. Ik ga ervan uit dat u niet betwijfelt dat de organisatie behoort tot de operationele bevoegdheid van het management. In het decreet, noch in de beheersovereenkomst staat er een woord over in. De VRT zal zelfstandig beslissen.
Gisteren maakte de VRT bekend hoe de selectie zal verlopen. De finale zal plaatsvinden op 29 februari. Op dat moment zijn er nog drie maanden om aan promotie te doen. Ik heb op uw vraag aan de VRT gevraagd welke promotieplannen er zijn.
Ik citeer uit het antwoord dat ik per e-mail ontving: 'De VRT wil de geselecteerde kandidaat zo goed mogelijk ondersteunen. Eén, met de optimalisering van de winnende song. Het is de bedoeling om de winnende artiest te begeleiden inzake stemcoaching, choreografie, styling, enzovoort. Twee, met een promotieplan: een plan op maat van de winnende artiest met de bedoeling om positieve publiciteit te genereren in andere EBU-landen. Dit is inclusief de distributie van een videoclip en het bekijken van mogelijkheden om de cd uit te brengen in het buitenland. Drie, met een promotoer. De VRT onderzoekt momenteel of zij de Vlaamse kandidaat kan helpen promoten in de periode voorafgaand aan het Eurosongfestival door middel van een promotour. De omroep onderzoekt daarbij alle mogelijkheden. Belangrijk hierbij is de kostprijs van een eventuele promotour. Mogelijke partners zullen de komende tijd worden aangesproken om te weten of ze interesse hebben om met de VRT hiervoor samen te werken.'
De VRT zal dus uitkijken naar andere partners. De promotie van het Eurovisiesongfestival behoort niet tot de taken van Toerisme Vlaanderen. Toerisme Vlaanderen kan logistieke en andere ondersteuning geven, maar dit betreft geen toeristisch gebeuren, maar de promotie van een lied. Ik weet dat vaak wordt gezegd dat het stemmen bij het Eurovisiesongfestival wordt ingegeven door nabuurschap, maar toch gaat het in essentie om een liedjesfestival dat de VRT zelfstandig organiseert, inclusief de promotie.
Mijnheer de minister, ik begrijp dat Toerisme Vlaanderen de muzikale promotie niet wil ondersteunen, maar de zanger zou Toerisme Vlaanderen kunnen ondersteunen. Het gaat dus om de omgekeerde situatie. Wij maken veel te weinig gebruik van onze diplomatieke situatie. Ik merk dat de nieuwe landen die wel ongelooflijk uitbaten - zelfs bijna uitbuiten. Bijna niemand had ooit van Oekraïne gehoord, maar nu staat het land voor de West-Europeanen op de kaart. Vlaanderen laat een serieuze kans liggen.
Als klopt wat u denkt dat de VRT geen vragende partij is, waarom laat men ons dan weten dat ze de zaak liever ondersteund zouden zien door een overheidsorgaan? Ik begrijp het niet goed, maar ik dank u voor het antwoord.
Mevrouw Hermans, ik heb niet gezegd dat de VRT geen vragende partij zou zijn, ik heb verteld wat de plannen van de VRT zijn. De VRT zal een promotieplan maken en overweegt een promotour. Die tour is afhankelijk van middelen en contacten. Toerisme Vlaanderen kan desgevallend ondersteuning of expertise inbrengen, maar het blijft een organisatie van de VRT als publieke omroep en lid van de EBU.
Ik heb u voorgelezen wat de VRT wil, tot en met de videoclip. Dat biedt mogelijkheden. Wij gaan niet dicteren wat erin moet staan. Het behoort tot de operationele bevoegdheden van het management. Dat uitgangspunt wordt trouwens door het parlement gesteund. Wij gaan ons daarmee niet inlaten. We gaan ons niet bemoeien met de aanpak van programma's en het soort activiteiten dat de VRT moet organiseren.
Het incident is gesloten.