Verslag plenaire vergadering
Verslag
Bespreking
De bespreking is geopend.
Mevrouw Temsamani, verslaggever, heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, geachte leden, dit voorstel van resolutie betreft de gekende problematiek van onze scholeninfrastructuur. De investeringsnood met betrekking tot werken aan schoolgebouwen wordt geraamd op ongeveer 1,9 miljard euro, wat overeenkomt met een subsidiëringsnood van 1,4 miljard euro. Dat is niet verbazingwekkend: ongeveer de helft van onze schoolgebouwen is immers meer dan 40 jaar oud. Bovendien liggen de investeringen in schoolgebouwen in Vlaanderen ver onder het OESO-gemiddelde. De Vlaamse Regering voorziet in een grootschalige inhaaloperatie, zowel met reguliere financiering als PPS.
Recent nog lichtte de minister van Onderwijs uitgebreid toe hoe de regering hierbij te werk wil gaan. Naast deze grootschalige operatie kunnen ook kleinere instrumenten worden gecreëerd om de schoolinfrastructuur op een modern niveau te krijgen. Tijdens de besprekingen in de commissie was dat ook de betekenis die de indieners gaven aan hun voorstel van resolutie.
In dit voorstel van resolutie wordt de Vlaamse Regering gevraagd te onderzoeken of bij een verkoop van schoolgebouwen die met overheidsmiddelen werden gefinancierd, een vorm van voorkooprecht mogelijk is voor andere inrichtende machten. Dat zou een aantal problemen op een efficiënte manier kunnen oplossen en zou onduidelijkheden opheffen. Er is wel verder onderzoek nodig alvorens deze maatregel te implementeren.
Het voorstel werd unaniem door de commissieleden goedgekeurd. Toch werden enkele belangrijke bemerkingen gemaakt. Zo moet worden onderzocht of een voorkooprecht in sommige gevallen in strijd is met het globale patrimoniumbeheer op het lokale vlak. Een lokale herschikking en de daarmee verbonden investeringen in schoolgebouwen mogen niet onmogelijk worden gemaakt door een voorkooprecht. Ook moet worden nagegaan hoe deze maatregel kan sporen met het idee om via relatief eenvoudige ruiloperaties concentratie en campusvorming te bevorderen.
Een aantal juridische mogelijkheden moeten zeker verder onderzocht worden. Dat is net de bedoeling van de indieners van het voorstel.
De heer De Meyer heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, ik dank de collega's die het voorstel van resolutie mee hebben ondertekend en in de commissie reeds hebben goedgekeurd. De essentie van deze resolutie is de formele vraag aan de Vlaamse Regering dat ze zou laten onderzoeken of bij de verkoop van schoolgebouwen die gefinancierd zijn met overheidsmiddelen, een vorm van voorkooprecht mogelijk is voor andere scholen en inrichtende machten. Hiermee kunnen inderdaad een aantal lokale problemen snel en efficiënt worden opgelost, en kan eventuele naijver tussen de netten worden voorkomen.
Uiteraard zijn we bijzonder verheugd door de recente zeer belangrijke beslissing van de Vlaamse Regering tot bijkomende alternatieve investeringen voor schoolgebouwen. In een werkgroep onder de vleugels van de Commissie voor Onderwijs zullen deze plannen en de implementatie ervan van nabij worden gevolgd.
De bespreking is gesloten. We zullen om 16 uur de hoofdelijke stemming over dit voorstel van resolutie houden.