Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Glorieux heeft het woord.
Ik was ontgoocheld toen in de commissie bij de bespreking van de interpellaties die aanleiding hebben gegeven tot deze motie bleek dat minister Van Brempt een modulering van het wegenvignet op basis van milieuvriendelijkheid en verkeersveiligheid geen prioritaire doelstelling vindt. Daarom vragen we in onze tekst om een modulering van het wegenvignet op basis van milieuvriendelijkheid en verkeersveiligheid niet als een secundair doel op te vatten, maar als een echte prioriteit daadwerkelijk door te voeren.
Ik betreur dat in de moties van het Vlaams Belang en van de meerderheid geen enkele inhoudelijke aanbeveling staat. In de ene staat enkel dat tegen 1 januari een beslissing aan het parlement moet worden voorgelegd; in de andere staat enkel dat het regeerakkoord moet worden uitgevoerd. Men legt zich dus neer bij wat minister Van Brempt zei. Volgens haar mogen we de wagen niet overladen door ook een modulering op basis van milieuvriendelijkheid en verkeersveiligheid in te voeren. Ik vraag dus uitdrukkelijk dat iedereen die bij de invoering van een wegenvignet of een kilometerheffing zo'n modulering belangrijk vindt, onze motie goedkeurt. (Applaus bij Groen!)
De heer Penris heeft het woord.
In de commissie is een interessant en ook alomvattend debat over dit onderwerp gevoerd. De minister heeft ons toen een reeks antwoorden gegeven die ons ten dele hebben bevredigd. Dat resulteerde in onze motie waarover straks zal worden gestemd. De minister heeft gezegd dat ze eind december haar consultatieronde zal hebben afgerond. In de loop van januari moeten de regering en het parlement in staat zijn om knopen door te hakken. Dat is de essentie van onze boodschap. Groen! wil het dossier nodeloos rekken. De minister heeft ons elementen aangereikt die ons sterken in de overtuiging het groene denkspoor niet te volgen. We houden bijgevolg vast aan ons voorstel. Het voorstel van de meerderheid is te vaag. Het houdt vast aan de regeringsverklaring, en daarin is geen sprake van een timing. Wij vinden dat laatste nodig. Daarom zullen we ons onthouden bij de stemming over het voorstel van de meerderheid. Ook bij de stemming over het voorstel van Groen! zullen we ons onthouden. We hebben nood aan een snelle beslissing. Ik reken erop dat we dat in januari ook kunnen doen.
Mevrouw De Ridder heeft het woord.
Deze motie herneemt de motie die al voor het reces door de meerderheid is goedgekeurd en bouwt erop verder.
Het is vooral de bedoeling om een snelle implementatie mogelijk te maken en ook om de conclusies van het maatschappelijke debat dat in oktober-november met het middenveld zal worden gevoerd, zo spoedig mogelijk aan het parlement mee te delen. Daarom vraag ik nadrukkelijk nogmaals de herbevestiging van dat principe, zoals enkele maanden geleden ook al is gebeurd met de vorige motie.
De heer Glorieux heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, collega's, ik stel vast dat gisteren met heel veel bravoure de resultaten van de Vlaamse klimaatconferentie werden voorgesteld met 365 concrete aanbevelingen. Een van die aanbevelingen was om een wegenvignet of een ecologisch gemoduleerde kilometerheffing in te voeren. Ik stel vast dat we dus al één van die 365 aanbevelingen mogen schrappen. U bent goed bezig!
Minister Van Brempt heeft het woord.
Mijnheer Glorieux, ik word niet graag verkeerd geciteerd. In dit geval doet u dat toch. Zoals u weet, vind ik milieudoelstellingen bijzonder belangrijk, en zeker in het mobiliteitsdebat. Wat heb ik gezegd in de commissie? Ik heb gezegd dat we voor de invoering van het wegenvignet in de meest brede betekenis van het woord het best in een aantal fases te werk gaan en dat we in een eerste fase een aantal zaken niet met elkaar moeten vermengen. Wat we vooral niet moeten doen, is het debat over de wegenbelasting en de modulering daarvan - iets dat we van Europa zullen moeten doorvoeren, en wat we ook met heel veel enthousiasme zullen doen - vermengen met de eerste fase van de invoering van een wegenvignet.
Ik herhaal nogmaals dat we naar mijn mening in Vlaanderen in verschillende fases moeten werken, zowel wat personenvervoer als wat vrachtvervoer betreft, evenals wat werken met heel hoge en goede technologieën betreft, wat eventueel op lange termijn een slimme kilometerheffing kan inhouden. Dat is wat ik heb gezegd en ik hoor niet graag dat ik milieudoelstellingen niet belangrijk zou vinden.
U hebt gezegd dat het voor u geen prioriteit is en dat we de wagen niet mogen overladen. Lees het schriftelijk verslag er maar op na, dat heb ik ook gedaan voor ik mijn moties indiende.
Dames en heren, aan de orde is de hoofdelijke stemming over de met redenen omklede motie.
Ziehier het resultaat:
104 leden hebben aan de stemming deelgenomen;
71 leden hebben ja geantwoord;
6 leden hebben neen geantwoord;
27 leden hebben zich onthouden.
Dientengevolge neemt het Vlaams Parlement de motie aan. Ze zal aan de Vlaamse Regering worden overgezonden.