Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Penris tot de heer Keulen, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering, over de tussentijdse evaluatie van het inburgeringsbeleid door de minister.
Het stelt me enigszins teleur dat u de evaluatie van uw inburgeringsbeleid eerst in de pers hebt gedaan, en niet in het Parlement. Uit de evaluatie bleek dat er in de referteperiode ongeveer 28.000 nieuwkomers waren in Vlaanderen. Slechts een kleine duizend van hen is uiteindelijk aan een job geraakt, ik twijfel dus aan de efficiëntie van uw inburgeringsbeleid.
U onderzoekt momenteel of het mogelijk is om ook de navolgmigranten te verplichten de inburgeringscursussen te volgen, maar volgens de linkerzijde is dat om internationaalrechtelijke redenen niet mogelijk. In uw evaluatie zei u bovendien niets over de oudkomers.
Het inburgeringstraject kost gemiddeld 2500 euro per geslaagde cursist, de taalcursussen niet inbegrepen. U zoekt middelen om die kost te verlagen en wij willen u een oplossing aanreiken: in vele liberale democratieën worden van de kandidaten die het inburgeringstraject volgen eigen initiatieven en inspanningen gevraagd. Op welke manier zal u de knelpunten op korte termijn oplossen?
Onze specialisten hebben een juridische weg gevonden om de gezinsvormers en gezinsherenigers onder te brengen in de categorie van verplicht in te burgeren personen. Belangrijk is echter dat het op vrijwillige basis gebeurt. Dat is ook zo, het wordt wel degelijk gedragen door het doelpubliek.
We zullen de doelgroep van verplicht in te burgeren personen uitbreiden. De juridische aanpak daarvoor zal ik in het najaar in het Parlement toelichten.
De kostprijs is inderdaad hoog, maar die mensen in de werkloosheid laten kost ons een heel pak meer.
De verklaring voor de 2500 euro is vooral te wijten aan de individuele trajecten. We moeten zuinig zijn met de middelen die we hebben. Ik wijs er ook op dat we pas sinds 1 april zijn begonnen. Het is logisch dat nog niet alles 100 procent op punt staat, maar er zijn op korte termijn al heel wat stappen in de goede richting gezet.
We stellen vast dat de belangstelling heel groot is. Tijdens het eerste semester bedroeg de gemiddelde opkomst 279 personen en momenteel is dat 609 personen van wie er 42 procent verplicht en 58 procent vrijwillig aanwezig zijn. In het decreet zijn er momenteel alleen nieuwkomers opgenomen. We willen de doelgroep uitbreiden met twee categorieën oudkomers: degenen die hier langer dan 1 jaar zijn, geen Nederlands spreken en geen werk hebben, en mensen met schoolgaande kinderen die hier geen onderwijs hebben gevolgd, de taal niet kennen en geen werk hebben.
Er is 53 miljoen euro nodig om de verplichte en rechthebbende een inburgeringscontract aan te bieden. Tijdens de regeringsonderhandelingen is afgesproken om in de loop van de regeerperiode de middelen voor inburgering te verdubbelen. Van de 28.000 nieuwkomers die vorig jaar in Vlaanderen zijn binnengekomen, zijn er 11.000 afkomstig van de Europese Economische Ruimte (EER) en dus rechthebbende. De vraag is evenwel of iedereen van die groep een inburgeringscursus gaat volgen. Samen met de rationalisering van de sector en de extra middelen kunnen we aan iedereen een inburgeringscontract aanbieden.
De minister heeft bevestigd dat een verplichte inburgeringscursus voor gezinsherenigers geen juridische problemen oplevert dat er een bestraffingsysteem komt voor degenen die bewust weigeren om een inburgeringstraject te volgen. Ik neem aan dat hij daarover voor 1 januari uitsluitstel zal geven. Verder geeft de minister toe dat er een tekort aan financiële middelen is. Er is in 2009 53,6 miljoen euro nodig, terwijl er maar 36 miljoen beschikbaar is. Ik kan uit het antwoord niet afleiden of ook in dat bedrag ook rekening is gehouden met de niet-ingeburgerde oudkomers. Ten slotte hebben slechts 1800 van de 17.000 nieuwkomers een inburgeringscursus beëindigd. Dat is bijzonder weinig.
Ik ben het daarmee niet eens. We zijn amper uit de startblokken. Het draagvlak is het grootst bij het doelpubliek, omdat dat de grootste winnaar is van inburgering. Volgens de specialisten is er een juridische vorm gevonden om de gezinsherenigers onder te brengen in de categorie van de verplichte inburgering. Het systeem van de administratieve straffen is opgenomen in de aanpassing van het inburgeringsdecreet. Momenteel kunnen we ons uit de slag trekken met de middelen. Als de doelgroep wordt uitgebreid, zijn er extra middelen nodig. Dat is in het regeerakkoord opgenomen.
Het incident is gesloten.