Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over maatregelen om de Vlaamse automobielsector competitief te houden
Verslag
Aan de orde zijn de samengevoegde actuele vragen van de heer Peumans en van mevrouw Eeckhout tot mevrouw Moerman, vice-minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Economie, Ondernemen, Wetenschap, Innovatie en Buitenlandse Handel, over maatregelen om de Vlaamse automobielsector competitief te houden.
Ik vind het jammer dat eerst de pers wordt geïnformeerd en dan pas het parlement, ook al zijn er verschillende vragen om uitleg gesteld. Het is goed dat er een plan van aanpak komt. Vooral de federale overheid moet een aantal maatregelen nemen. De premier heeft beloofd een lastenverlaging van 2,5 procent door te voeren op ploegenarbeid en vanaf 2006 de loonkost met 8 procent te verlagen. Dat is heel belangrijk. Ik heb in de kranten gelezen dat er twaalf actiepunten zijn. Hoe worden die uitgevoerd en opgevolgd? Is er een plan van aanpak over de wijze waarop de resultaten van de automobielconferentie worden uitgevoerd?
Het deed mij wel plezier om in de krant te vernemen dat Vlaanderen inspanningen zal leveren voor de automobielsector. Naast de federale inspanningen, denkt Vlaanderen aan een accijnsverlaging voor de groene stroom, aan opleidingen voor laaggeschoolden, aan een accountmanager per bedrijf en aan innovatieve maatregelen. Welke innovatieve maatregelen overweegt minister Moerman te nemen?
Op 18 oktober 2004 heb ik beslist alle vertegenwoordigers van de automobielsector samen te brengen. Vier werkgroepen hebben gedurende enkele maanden werk geleverd. Gisteren werd de eerste ronde in de rondetafelconferentie over de automobielsector afgesloten. Alle betrokkenen uit de automobielindustrie waren aanwezig. Na afloop werd een persconferentie gegeven omdat we een signaal dringend nodig vonden. De automobielsector is goed voor ongeveer 100.000 arbeidsplaatsen. Van zodra een merk beslist een nieuw model in België te laten bouwen, is de werkgelegenheid voor de levensduur van dat model gegarandeerd. Vlaanderen moet zich profileren als een aantrekkelijke regio voor de assemblage van nieuwe modellen.
De afgelopen weken en maanden hebben zich enkele cruciale ontwikkelingen voorgedaan. Tot voor kort werden de hoogste lonen betaald in de Duitse automobielsector. Door de nieuwe Duitse cao's zullen de loonkosten in Vlaanderen vanaf volgend jaar echter hoger zijn. Maatregelen zijn dringend nodig omdat de beslissingscentra vooral in Duitsland liggen. Bovendien wordt vooral binnen Europa geherlokaliseerd.
Omdat loonkosten en flexibiliteit onze grootste handicap vormen, hebben we ons daar in de eerste plaats op geconcentreerd. Om ploegenarbeid goedkoper te maken is al beslist dat één procent van de ingehouden bedrijfsvoorheffing niet doorgestort hoeft te worden. Op 1 juli wordt dat 2,5 procent. Vanaf 2006 doet de federale regering daar nog eens 4,14 procent bovenop. Deze horizontale maatregel geldt voor alle sectoren die met ploegenarbeid werken.
De permanente monitoring van de loonkosten wordt voorgezet. De werkgroep loonkosten en flexibiliteit doet voor het einde van dit jaar voorstellen om tijdspaarrekening in te voeren. In het kader van toekomstverkennende project voertuig en industrieel bedrijf van de toekomst zullen de bedrijven samen een project indienen. De Vlaamse overheid zal dat project subsidiëren.
De proactieve bewustmaking van procesinnovatie nemen IWT en Flanders Drive nu al voor hun rekening. De verruiming van het concept innovatie werd al vermeld in mijn beleidsnota. Het innovatief uitbesteden bij overheidsopdrachten betekent dat de opdracht wordt gegeven om een probleem op te lossen waarvoor nog geen oplossing bestaat. Overheid en potentiële oplossers zullen de krijtlijnen vastleggen alvorens een tender wordt uitgeschreven. Er is al 1 offerte uitgeschreven, namelijk voor hybride voertuigen.
De accountmanagers worden op 1 januari 2006 aangesteld. Vraag naar en aanbod van arbeidskrachten op elkaar afstemmen is een permanente opdracht. VDAB en onderwijsinstellingen plegen daarover overleg in de werkgroep loonkosten en flexibiliteit. De sector en het Vlaams Instituut voor de Logistiek werken nu al samen op het logistieke vlak. Door de herziening van het groenestroombeleid wordt de energie betaalbaar gehouden. Minister Peeters zal dat binnenkort aankondigen. De federale uitvoeringsbesluiten over de accijnsvrijstelling voor energieproducten verschijnen eerstdaags in het Staatsblad.
Ik heb alle vertrouwen in de Vlaamse maatregelen. De loonhandicap wegwerken zal om en bij de 300 miljoen euro kosten: een fors bedrag gezien de moeilijke budgettaire toestand op federaal niveau.
Ik ben ervan overtuigd dat Vlaanderen een flinke inspanning zal leveren om de automobielsector hier te houden.
Werkgevers, werknemers en overheid blijven permanent overleg plegen.
Het incident is gesloten.