Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is het ontwerp van decreet houdende diverse bepalingen inzake wonen, inburgering en stedelijk beleid.
De algemene bespreking is geopend.
(verslaggever)
Dit ontwerp van decreet bepaalt dat de Huizen van het Nederlands vzw's worden omwille van de rechtszekerheid voor het personeel. Het bevat voorts enkele technische aanpassingen. Ten slotte worden de Huizen van het Nederlands in het Vlaamse inburgeringbeleid gepast.
De enige belangrijke bepaling in dit ontwerp van decreet is de vzw-structuur van de Huizen van het Nederlands. Waarom de huizen een vzw moeten worden en geen VOI is ons niet duidelijk.
Een VOI is onderworpen aan decretaal bepaalde regels en controlemechanismen. Voor vzw's gelden deze bepalingen niet. De controle erop is minimaal. Wij zijn van mening dat de Huizen van het Nederlands overheidsdiensten moeten zijjn. Wij zullen dit ontwerp van decreet daarom niet goedkeuren.
Toen deze Vlaamse Regering een jaar geleden aantrad, werd het inburgeringsbeleid als een van de belangrijkste beleidsdomeinen naar voren geschoven. Het ontbrak al die tijd niet aan stoere verklaringen. Desondanks is de vraag of de Huizen van het Nederlands VZW's dan wel VOI's moeten worden de belangrijkste zaak.
Wij zien dringender problemen. Ik roep minister Keulen op ernstige ontwerpen van decreet in te dienen. Dat Nederlands kennen een voorwaarde wordt om een sociale woning te krijgen, is dringender dan de structuur van de Huizen van het Nederlands. (Applaus bij VB)
CD&V zal dit ontwerp van decreet wel goedkeuren, ook al vinden wij dat dergelijke vuilnisbakdecreten vermeden moeten worden.
Het ontwerp van decreet biedt de Huizen van het Nederlands rechtszekerheid en een werkbare rechtsvorm. Wij hebben wel argumenten om voor de vzw-rechtsvorm te kiezen. Er zijn 8 huizen van het Nederlands over heel Vlaanderen. Eén centraal huis kan onmogelijk klantvriendelijk werken. Een VOI is te log voor deze beperkte overheidstaak. De vzw-structuur maakt samenwerking met andere cruciale partners mogelijk. Het risico op ondoorzichtigheid en corruptie is zo goed als uitgesloten door de strakke decretale bepalingen. Wij hebben vertrouwen in de geëngageerde mensen die actief zijn in deze sector. Vzw's opgericht en gesubsidieerd door een overheid die voorzien in niet-commerciële behoeften van algemeen belang vallen bovendien wel onder de wet op de overheidsopdrachten.
CD&V is tevreden met de regeling dat de Huizen van het Nederlands in de toekomst zullen worden gefinancierd in functie van de reële taaklast, wat zal blijken uit de gegevens van het elektronisch registratiesysteem.
Dit systeem is cruciaal, niet alleen voor een juiste financiering, maar ook voor een goede monitoring van het inburgeringsbeleid. Daarom rekent de CD&V dat dit systeem zo snel mogelijk operationeel zal worden.
CD&V zal het ontwerp van decreet steunen. (Applaus bij CD&V, VLD-Vivant, sp·a-spirit en N-VA)
Dit ontwerp van decreet is op het eerste gezicht vrij onbelangrijk. Het heeft immers betrekking op een aantal regelingen voor het personeel en op de omvorming van de Huizen van het Nederlands tot vzw's. In tegenstelling tot Vlaams Belang meent mijn fractie dat een vzw-structuur wat meer soepelheid biedt en dat de controle-instrumenten zeker niet wegvallen. Het verbaast me dat Vlaams Belang geen enkel amendement heeft ingediend.
Het politieke belang van dit ontwerp van decreet heeft er in de eerste plaats mee te maken dat de ondersteuning van het Vlaamse inburgeringsbeleid nu expliciet vermeld wordt in het mission statement van de Huizen van het Nederlands. Verder zal de intake, de testing en de doorverwijzing van mensen die taallessen willen volgen, gebeuren met meetinstrumenten die door de Vlaamse overheid worden aangereikt.
Wegens het belang dat mijn fractie hecht aan een performant inburgeringsbeleid, zal ze dit ontwerp van decreet met overtuiging goedkeuren. (Applaus bij CD&V, VLD-Vivant, sp·a-spirit en N-VA)
Dit ontwerp van decreet regelt diverse kleine aangelegenheden. Dit is een van de eerste ontwerpen van decreet waarover we in de plenaire vergadering stemmen. Dat alleen al zou een reden kunnen zijn voor een goedkeuring.
We kunnen dit voorstel van decreet echter ook ten gronde steunen. Voor een goed beleid was het nodig de Huizen van het Nederlands om te vormen van VOI's naar vzw's. Dit zal leiden tot een grotere flexibiliteit en tot meer rechtszekerheid bij het personeel.
We hadden wel problemen met een eventuele schrapping van de onverenigbaarheid tussen een antenne van het Nederlands en een aanbieder van een cursus Nederlands. Een schrapping zou betekenen dat een kandidaat-cursist Nederlands tweede taal naar eender welke aanbieder kan stappen voor een test en dat de centrale test zou worden afgeschaft. Wij meenden dat dit zou leiden tot een aanbodgestuurde uitbouw van de cursussen in plaats van een vraaggestuurde. Deze werkwijze garandeerde niet dat de juiste cursist in de juiste cursus terecht zou komen.
De meerderheid stond open voor onze argumenten tijdens de bespreking in de commissie. Daarom werd de onverenigbaarheid opnieuw ingeschreven in het decreet. We hebben dan ook alle redenen om het ontwerp van decreet mee goed te keuren. (Applaus bij sp·a-spirit en Groen!)
Dit ontwerp van decreet is een stap in de goede richting. We steunen de aanpassingen aan het decreet van 7 mei 2004 betreffende de Huizen van het Nederlands.
Ze zijn nodig om de implementatie van het decreet, waarvan de experimentele fase verlengd werd tot 31 maart, mogelijk te maken. Er zijn enkele technische aanpassingen op het vlak van bestuurlijke organisatie en personeelsstatuut. Het is goed dat de overheid de structuren die ze opzet in vraag durft te stellen. Men moet steeds het oorspronkelijk doel voor ogen houden. Specialisten vertellen ons dat een vzw-structuur het best werkbaar is. Misbruiken en ondoorzichtigheid worden nagenoeg uitgesloten door strenge controles. Vermits de aanbodverstrekkers in de raad van bestuur zitten, heb ik hier het volste vertrouwen in.
De Huizen van het Nederlands mogen geen bureaucratisch tussenschot of een drempel worden. Het zijn instrumenten van het inburgeringsbeleid. De minister heeft me beloofd dat het aanbod voor iedereen gelijk beschikbaar zal zijn. de oudkomers mogen niet weer naast het net vissen.
Ieder initiatief dat een verbetering van het samenleven tot doel heeft, ondersteunen we ten volle. We zullen dit ontwerp van decreet dan ook steunen. (Applaus bij CD&V, VLD-Vivant en sp·a-spirit)
Ik dank iedereen voor zijn constructieve bijdrage.
We veranderen niets aan de doelstellingen, de inhoud en de werking van het oorspronkelijke decreet. We willen dat het personeel contracten van onbepaalde duur kan krijgen. Zo hopen we de continuïteit te verzekeren.
In de commissie werd een uitgebreid debat gevoerd, maar de heer Verreycken blijft herhalen wat hij eerst heeft gezegd, ook al is dat duidelijk weerlegd in de commissie. Er werd gekozen voor een vzw-structuur om flexibel te kunnen werken met een kleine groep van mensen. Deze vzw zal strak gecontroleerd worden. Indien de werking niet verloopt zoals afgesproken, kan ze de erkenning verliezen.
Het uitbreiden van de doelgroepen voor de verplichte inburgering zal in het parlement besproken worden in het najaar. De verplichte inburgering voor buitenlandse bedienaren van de eredienst en voor imams zal besproken worden op het einde van dit jaar of begin volgend jaar. Het nieuw uniform sociaal huurbesluit waarin de taalvereiste vervat zit voor het huren van een sociale woning voor degenen die geen lessen hebben gevolgd in België moet begin volgend jaar in voege treden.
De elektronische registratie blijft een pijnpunt. Ik heb een specialist met deze opdracht belast.
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
Aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet houdende diverse bepalingen inzake wonen, inburgering en stedelijk beleid.
De artikelen worden zonder opmerkingen aangenomen.De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet houden.