Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van mevrouw De Ridder tot de heer Peeters, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, over het al dan niet rooien van bomen in Borsbeek voor de luchthaven van Deurne na de uitspraak van het Antwerpse Hof van Beroep.
Iedereen kent de voorgeschiedenis van de luchthaven van Deurne. Op 23 maart antwoordde de minister op een actuele vraag dat we het arrest van het Hof van Beroep van 12 april moesten afwachten. Dit arrest zou uitmaken of het KB van 24 januari 2004 van toepassing is. Dit KB is eigenlijk een vertaling van het verdrag van Chicago over de luchtvaarthindernissen en bepaalt of de toepassing van dit verdrag aan de uitvoerende dan wel aan de rechterlijke macht toekomt.
Met zijn uitspraak gisteren legde het Hof van Beroep de verantwoordelijkheid over de veiligheid van de luchthaven bij het Vlaamse Gewest.
Persoonlijk kaartte ik deze materie op 29 oktober 2004 ook al met een schriftelijke vraag aan. U antwoordde me toen dat het probleem opgelost was, dat de werken uitgevoerd waren en dat de luchthaven weer voldeed aan de geldende internationale veiligheidsnormen. Dit is echter niet het geval.
Zal u maatregelen nemen zodat de luchthaven van Deurne weer beantwoordt aan de vigerende internationale en nationale veiligheidsnormen? Op 23 maart verklaarde u immers dat het voor u van primordiaal belang was dat de luchthaven van Deurne zijn rol als internationale zakenluchthaven kon blijven vervullen en dat de noodzakelijke veiligheidsvoorwaarden moesten vervuld blijven.
Zal u een beslissing nemen? Wanneer gaat u die beslissing nemen? Zal u een wettige kapmachtiging afleveren aan het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap? Blijft u de luchthaven van Deurne als internationale zakenluchthaven beschouwen? Zal er binnen afzienbare tijd een nieuwe AIP-kaart aan de luchthaven afgeleverd worden? Normaalgezien moet dit immers vijfjaarlijks gebeuren.
Mevrouw de Ridder heeft me steeds correct geciteerd. Ik kan me dus beperken tot een beknopt antwoord.
Gisteren heeft het Hof van Beroep een uitspraak gedaan waarbij de uitspraak van de Rechtbank van Eerste Aanleg vernietigd werd. Het Vlaams Gewest moet er dus voor zorgen dat de veiligheid van de luchthaven gegarandeerd wordt.
Het KB van 27 januari is inderdaad ook van toepassing. In het kader van het Verdrag van Chicago werden een aantal snoeiwerken uitgevoerd. Deze snoeiwerken bleken echter onvoldoende te zijn.
Het regeerakkoord stipuleert duidelijk dat de luchthaven van Deurne een zakenluchthaven is en moet blijven. Ik wens mij aan het regeerakkoord te houden. De Vlaamse Gemeenschap zal dus proberen om met de gemeente Borsbeek tot een vergelijk te komen over zowel de toekomst en de veiligheid van de luchthaven als over het ecologische aspect van deze zaak. Indien we er echter niet in slagen om een akkoord te bereiken, zal de procedure verder gezet worden.
Voor mij is duidelijk dat Deurne een internationale zakenluchthaven is en blijft.Vanuit deze filosofie zal ik het regeerakkoord nakomen. (Applaus bij CD&V)
Indien men dus geen akkoord bereikt met de gemeente Borsbeek zal het Vlaamse Gewest verder procederen zodat de geldende veiligheidsnormen kunnen gevrijwaard worden.
Het regeerakkoord is zeer duidelijkheid. De veiligheid van de luchthaven is van primordiaal belang. De regering zoekt echter een oplossing die alle betrokkenen tevreden kan stemmen.
Het incident is gesloten.