Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Peumans tot de heer Van Mechelen, Vlaams minister van Financiën, Begroting en Ruimtelijke Ordening, over de gevolgen van de nieuwe economische begrotingscijfers van het Planbureau voor de Vlaamse begroting.
Het Instituut voor de Nationale Rekeningen en het Planbureau hebben geactualiseerde cijfers met betrekking tot het jaar 2004 en 2005 bekendgemaakt. Dit heeft zeker repercussies op de begrotingscontrole 2005: de twee belangrijkste criteria, het bruto nationaal inkomen en de inflatie, werden in een ongunstige zin aangepast. Voor het bruto nationaal product was een stijging van 2,4 procent verwacht; die werd verhoogd tot 2,7. Anderzijds daalde het BNI van 2,2 naar 1,5 procent.
Wat zijn de gevolgen van deze parameters op de inkomsten 2004-2005? Wat betekent dit voor de begrotingscontrole? Hoe moet het met de aangelegde conjunctuurprovisie, die nu zal moeten aangewend worden om de zaak rond te krijgen?
Er is inderdaad een enorme volatiliteit tussen BBP en BNI. Het eerste wordt met 0,3 procent bijgesteld tot 2,7; het BNI met 0,7procent tot 1,5. Er is dus een discrepantie van 1,2 procent tussen het BBP en het BNI.
Gelukkig hebben we zowel vorig als dit jaar heel voorzichtig geraamd. In de begrotingscontrole 2004 legden we een conjunctuurprovisie van ongeveer 90 miljoen euro aan. De 0,7 procent negatieve correctie in 2004 en de impact op 2005 creëert een dubbele opstap. Voor 2004 betekent het 58 miljoen euro; 2005 moet normaal met ditzelfde bedrag gecorrigeerd worden. Het gaat dus over een klap van 116 miljoen euro. Maar 2005 was een scharnierjaar met betrekking tot de afrekening in de Bijzondere Financieringswet: door dat we onder de tweeprocentnorm komen, krijgen we voor 2005 een afrekening "aanpassing parameters" over 10 jaar, zodat de 58 miljoen correctie voor 2005 slechts 20 miljoen euro bedraagt. Dit betekent dat de cumulatie van de impact van 2004 en 2005 "aanpassing parameters" 78 miljoen euro bedraagt. De ingeschreven conjunctuurprovisie voor 2004 bedroeg 90 miljoen euro. De afrekening gebeurt in september 2005: de provisie zal dus niet 90 miljoen, maar 12 miljoen euro bedragen.
Dit heeft geen gevolgen voor de begroting 2005. Ook daar werd een conjunctuurprovisie ingeschreven ten bedrage van ongeveer 70 miljoen euro. De prognoses van het economisch budget worden gehandhaafd op een economische groei BNI van 2,4 procent en een inflatie van 2 procent.
De inflatieparameter van 2004, die voor de Vlaamse begroting erg belangrijk is, is op 2,1 procent gebleven. Daardoor hebben we daar geen negatieve correctie.
We zullen dus minder terugkrijgen. Wat in de conjunctuurprovisie stak, hadden we niet besteed en kunnen we niet besteden. Gemeenschappen en gewesten moeten dringend af van het werken met een BNI-factor: de volatiliteit wordt veel te groot.
Het economische budget van februari 2005 heeft de afrekening gemaakt van het BNI in 2002. Daar wordt het BNI van 1,83 herzien naar 2,3 procent. Als men dat extrapoleert over vier jaar, is er een meerinkomst van 185 miljoen euro. Als men het BNI van 2002 zou corrigeren naar vandaag, zou dat gelet op de negatieve correctie van 2004, 185 min 76 miljoen euro bedragen. Dat is dus een positieve correctie. In het kader van het nieuwe stabiliteitsakkkoord dat we met de federale regering moeten bespreken, dient zich dus een interessant bijkomend gespreksonderwerp aan. Gewesten en gemeenschappen moeten af van het BNI en zich richten op het BBP.
Inmiddels zal de conjunctuurprovisie dienen waarvoor ze gecreëerd is: het opvangen van correcties in de conjunctuur zonder dat we in het beleid moeten snijden.
Wanneer gaat de aanpassing van BNI naar BBP gebeuren? In de beleidsnota staat dat, omdat het gekoppeld wordt aan de conjunctuurprovisie, Vlaanderen dat maar zal aanvaarden als het kan beschikken over een rechtvaardig automatisch correctiemechanisme. Dat is er momenteel niet.
Het rechtvaardig correctiemechanisme heeft niets te maken met het BPP en BNI. Dat mes snijdt aan twee kanten. In 2003 was dat voor ons positief; in 2004 negatief. De correctie van 2002 doet ons nu pijn. In het belang van rechtszekerheid en van een ordentelijke begroting is het beter om af te stappen van dit mechanisme. Dat vraagt een aanpassing met een tweederde meerderheid van de bijzondere wet.
Het incident is gesloten.