Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de hoofdelijke stemming over de met redenen omklede motie van de heren Bart Martens en Dehaene, mevrouw De Ridder en de heren Peumans en Lauwers tot besluit van de op 26 oktober 2004 door de heer Penris in commissie gehouden interpellatie tot mevrouw Van Brempt, Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen, over de mogelijke invoering van een zogenaamde snelwegtol.
Door de heren Glorieux en Daems werd hierop een amendement ingediend.
Groen! is het eens met de geest van de motie maar wil het wollig taalgebruik ervan wegwerken. We willen de mogelijkheid van een groen wegenvignet laten onderzoeken, waardoor zuiniger en minder vervuilende voertuigen een lager tarief moeten betalen. We denken dat de indieners van de motie het hiermee eens zijn.
Ik wil de oorspronkelijke motie toelichten. In de geest van het regeerakkoord vraagt ze de invoering van een wegenvignet, om de buitenlandse automobilist mee te laten betalen voor onze wegeninfrastructuur. We dringen aan op overleg met de andere gewesten, om een versnippering te vermijden. We willen ook duidelijkheid over de manier waarop dit wordt geïmplementeerd. Daarom vragen we de Vlaamse regering een studie uit te voeren over de haalbaarheid van de verschillende betalingssystemen, met inbegrip van de mogelijkheid tot controle en handhaving. Het wegenvignet mag niet leiden tot een belastingverhoging. Verschillende ons omringende landen hebben al een dergelijk betalingssysteem ingevoerd. Ook dat moet mee afgewogen worden. Dit alles past in een meer duurzame mobiliteit.
Op 26 oktober hebben we een interessant debat gevoerd. Dat was overigens nodig omdat de regering over het principe van snelwegtol onduidelijk communiceert. We waren het erover eens dat er meer middelen voor het Vlaamse wegennet nodig zijn en dat die kunnen worden gevonden door een belastingssysteem dat ook voor buitenlandse gebruikers van onze wegen geldt. Vlaanderen kan hierover slechts maatregelen nemen in overleg met de andere gewesten. Vooral Wallonië is voorstander van een snelwegtol naar Latijns voorbeeld. De Vlaamse Regering blijft daarentegen vasthouden aan een vignettensysteem, waarbij het begrip vignet ruim geïnterpreteerd mag worden. Dit alles mag geen bijkomende belastingdruk voor de eigen inwoners betekenen. Men moet de eigen autogebruikers dus verminderingen kunnen toestaan. In die zin lijkt het voorstel van Groen! ons niet onbespreekbaar. We zullen het amendement steunen. De met redenen omklede motie zullen we evenwel niet goedkeuren omdat het niet ver genoeg gaat: de meerderheid wil eventuele Europese initiatieven afwachten. Dat is niet nodig.
Ook wij hebben sympathie voor het amendement van Groen! Maar wij willen vooral het wegenvignet snel laten invoeren, omdat de buitenlanders daardoor mee zullen moeten betalen voor het gebruik van onze autosnelwegen. Pas in een volgende fase kunnen we discussiëren over eventuele kortingen.
Ook wij hebben sympathie voor het amendement van Groen! maar volgens ons is het overbodig. In onze motie vragen wij duidelijk dat aspecten van een meer duurzame mobiliteit moeten worden meegenomen in het onderzoek naar verschillende mogelijke betaalsystemen. Daar moet ook een positieve discriminatie ten aanzien van meer milieuvriendelijke wagens in zitten. Anderzijds kunnen de verschillende betaalsystemen waarnaar wij een onderzoek vragen, ook alternatieven voor een wegenvignet inhouden. Het amendement van Groen! beperkt zich tot één instrument dat de bestaande vaste taksen kan vervangen. Onze motie neemt dus de bezorgdheid van Groen! mee en is tegelijkertijd veel breder.
Ondanks alle sympathie zal ons amendement dus niet gesteund worden.
- Het amendement wordt niet aangenomen.
- De met redenen omklede motie wordt met 67 stemmen tegen 1 bij 33 onthoudingen aangenomen.