Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over maatregelen om de milieuhinder rond Zaventem te beperken
Verslag
Aan de orde zijn de samengevoegde actuele vragen van de heren Van Rompuy en Bex tot mevrouw Dua, Vlaams minister van Leefmilieu en Landbouw, over het overleg met de federale regering over de lawaaihinder rond de luchthaven van Zaventem en over maatregelen om de milieuhinder rond Zaventem te beperken.
Vrijdag zal de federale regering een beslissing nemen over de lawaai-overlast rond de luchthaven van Zaventem. Volgens de eerste minister zal er daarna overleg plaatsvinden met de gewesten. Daartegen heeft de Brusselse minister van Leefmilieu, de heer Gosuin, minister voor Leefmilieu van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, al sterk geprotesteerd. Minister Dua is voorstander van een verbod op nachtvluchten en van het overnemen van de strengere Brusselse normen door het Vlaamse gewest. Dat is echter nog niet gebeurd. Dat leidt ertoe dat de vluchtroutes verlegd worden en de mensen in Sterrebeek en Wezembeek nog meer lawaai te verduren krijgen. Is er al formeel overleg geweest tussen de Vlaamse en de federale regering? Heeft de Vlaamse regering al een standpunt ingenomen? Beschikt de minister over een wetenschappelijke studie over de mogelijke gevolgen van het overnemen van de normen van het Brussels gewest voor de lawaaihinder en voor de economie? De luchthaven, de provincie Vlaams-Brabant en de andere partijen hebben al een standpunt ingenomen en ook minister Dua heeft hierover in januari al verklaringen afgelegd in de kranten. Nu vrijdag zal er een beslissing genomen worden. Zal de Vlaamse regering voor voldongen feiten worden geplaatst? Is ze van plan om formeel overleg met de federale regering te vragen?
Ik kan alle begrip opbrengen voor het feit dat de minister nog geen geluidsnormen voor het luchtverkeer heeft afgekondigd. Het is beter om de beslissing van de federale overheid af te wachten. Indien premier Verhofstadt pas vrijdag een beslissing wil nemen, dan is dat omdat het zijn bedoeling is overleg te plegen met de gewesten.
Als dat overleg met de gewesten plaats vindt en er komt geen totaal verbod op nachtvluchten, is de Vlaamse regering dan bereid verregaande eisen te stellen voor subsidies van de federale regering voor de isolatie van woningen in de getroffen zones, en voor onteigeningen van woningen? Zal ze aandringen dat vluchtcorridors worden vastgelegd om rechtszekerheid te bieden aan mensen die in de buurt van de luchthavens wonen?
Er is nog geen definitieve beslissing van de federale regering. De federale premier heeft de gewesten uitgenodigd voor overleg. Dat overleg vindt deze namiddag plaats. Inzake het beperken van de geluidshinder verdedig ik nog altijd hetzelfde standpunt als vroeger. We zullen nagaan in hoeverre we in Vlaanderen geluidsnormen kunnen opleggen. Daarbij willen we de Brusselse normen als uitgangspunt nemen. We moeten immers vermijden dat de vliegroutes verschuiven en dat er daardoor meer hinder komt in Vlaanderen. Ik ben voorstander van een maximale rust voor de bevolking. Dit is een echter zeer technisch dossier dat ik op een rustige en wetenschappelijk onderbouwde manier wil uitwerken. Wanneer er resultaten zijn van de metingen, zullen we dit snel doorgeven aan het parlement.
Ik ben ontgoocheld over dit antwoord. De Vlaamse regering heeft blijkbaar nog geen standpunt en heeft niet onderzoek laten uitvoeren. De Brusselse normen werden opgelegd in mei 1999. Nu wil premier Verhofstadt enkel nog drie kleine punten bespreken. Agalev laat het verbod op nachtvluchten blijkbaar vallen. Ik dring erop aan dat de minister de federale premier zou vragen geen beslissing te treffen zonder dat de normen op het Brusselse en het Vlaamse grondgebied met elkaar in overeenstemming zijn, want anders zal de verschuiving naar Vlaams-Brabant een feit zijn. De leden van de Vlaamse regering nemen in de pers standpunten in, maar er is geen coherente besluitvorming. Ik meen zelfs dat er binnen de Vlaamse regering hierover nog niet gesproken is.
De federale regering is nu eenmaal bevoegd voor de exploitatie van de luchthaven, maar niet voor de aangegelegenheden ruimtelijke ordening en leefmilieu. De beslissing van vrijdag moet dan ook tot het eerste punt beperkt blijven. In elk geval zal een redelijke oplossing voor de omwonenden veel geld kosten.
Het incident is gesloten.