Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de Denys tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de kandidatuur van de stad Gent voor deelname aan een proefproject met zogenaamde slimme auto's
De problemen inzake mobiliteit inspireren tot vele experimenten, waarvan heel wat vooral blijk geven van creativiteit en minder van effectiviteit. Dat geldt echter niet voor het zogenaamde ISA-experiment : een experiment met intelligente snelheidsaanpassing. In dergelijke projecten zorgen signalen van een GPS-sateliet dat een verklikkerlichtje gaat branden als men te snel rijdt. In een bepaalde versie doen die signalen de auto zelfs vertragen zonder dat de chauffeur zich daartegen kan verzetten. Proefprojecten lopen al in Zweden, Nederland en Engeland. Nu zou ook Gent kandidaat zijn om in de stad een proefproject te organiseren dat onder meer wordt voorbereid door de Vlaamse Automobilistenbond en een verzekerings-maatschappij.
Hoewel ik als liberaal wel bezwaren heb als de overheid de vrijheid van de automobilist wil beperken, vind ik dat systeem wel aantrekkelijk. Het kan een alternatief zijn voor dure en vervelende verkeersdrempels. Ook de federale minister van Verkeer en haar Vlaamse ambtsgenoot hebben zich beide gunstig uitgelaten. Wat zijn de concrete plannen van de Vlaamse minister? Welke effectieve hulp wil hij Gent bieden bij de organisatie van dat project?
Zolang de automobilisten niet slim genoeg zijn, moeten we de auto's proberen slimmer te maken. De Vlaamse overheid geeft geen geld aan de steden en gemeenten om dergelijke projecten op te zetten. Wel geven we geld aan verenigingen zoals Langzaam Verkeer die dergelijke experimenten begeleiden. Zij moeten daarvoor ook de locatie aanduiden. Dat komt de Vlaamse overheid niet toe. Wel is het onloochenbaar dat Gent voor een dergelijk pilootproject uiterst geschikt is. Dergelijke systemen zou inderdaad een alternatief bieden voor de verkeersdrempels. Toch betreur ik dat dergelijke systemen nodig zijn en dat de correcte mentaliteit of desnoods een correct toegepaste regelement nog niet tot de realiteit behoren.
Het incident is gesloten.