Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Penris tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de bescherming van het personeel van De Lijn tegen geweldplegingen.
Vorig weekend is in het Antwerpse opnieuw een chauffeur van De Lijn het slachtoffer geworden van geweld. Gelukkig heeft dat feit mediabelangstelling gekregen. Van alle geweldplegingen haalt nog geen tiende het nieuws. Het personeel van De Lijn heeft beleefd gereageerd : een aantal collega's heeft het werk gedurende enkele uren stilgelegd op de betrokken lijn. Het is onze taak om ervoor te zorgen dat de chauffeurs niet naar dergelijke wapens moeten grijpen en dat ze in veilige omstandigheden kunnen werken.
Er zijn al een aantal maatregelen naar voor geschoven, met name het inzetten van lijnspotters in Antwerpen, het voorstel om de chauffeurs GSM's mee te geven en het veralgemenen van het gratis openbaar vervoer. Daarbij wordt één maatregel, die in Nederland effectief werkt, over het hoofd gezien : het installeren van videobewaking in trams en bussen. Uit een enquête is gebleken dat mensen daar niet afkerig tegenover staan. Niet alleen vergroot het veiligheidsgevoel maar ook de effectieve veiligheid stijgt, zowel bij de passagiers als de chauffeurs. Welke concrete maatregelen gaat u treffen om de veiligheid van de chauffeurs en de passagiers te bevorderen?
Ik weet niet of het klopt dat slechts een tiende van de feiten de media haalt. Er gebeuren inderdaad incidenten en we moeten alles doen wat binnen onze mogelijkheden ligt om die te verhinderen. De vorige regering heeft daarvoor in 1999 100 miljoen frank ter beschikking gesteld en we hebben dat herhaald in de begroting 2000. Een eerste initiatief is het aanstellen van de lijnspotters. Dat is een project dat in de toekomst geëvalueerd moet worden. Andere mogelijke maatregelen zijn het afsluiten van de stuurcabine, het beperken van het cash-geld door verkoopautomaten voor lijntickets, het installeren van camera's in bussen en trams evenals op bepaalde wachtplaatsen, het aanbrengen van voldoende verlichting, het systeem van het stil alarm, het meegeven van GSM's, een degelijke opleiding van de chauffeurs, preventieve acties zoals overleg met de doelgroep enzovoort. Aan al deze maatregelen wordt in overleg met De Lijn en de chauffeurs gewerkt. Er zijn daarvoor middelen op de begroting uitgetrokken. Uiteraard is het onmogelijk om elke vorm van agressie uit te sluiten. In de beeldvorming mag evenwel niet naar voren komen dat reizen met de bus of tram onveilig is. Het bus- of tramgebruik is nog altijd heel wat veiliger dan het autogebruik.
Ik ben blij dat u ook de piste bewandelt van de videocamera's zowel op de bussen als op de wachtplaatsen. Ik hoop dat u daarvoor voldoende ruimte op het budget zal krijgen.
Het incident is gesloten.