Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Keulen tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over het voorstel om De Lijn het regionaal spoorvervoer van de NMBS te laten overnemen
Uit een persverklaring blijkt dat De Lijn erover denkt haar aanbod uit te breiden door gebruik te maken van de NMBS, om op die manier de vervoersarmoede te bestrijden. Dit is een revolutionnair voorstel omdat het ingaat tegen het NMBS-monopolie en tegelijkertijd verder gaat dan de huidige bevoegdheidsverdeling. Hoe staat de Vlaamse regering hier tegenover
Ik ben geen voorstander van een splitsing van de infrastructuur, maar wel van regionalisering van de exploitatie, te meer omdat alle Europese ontwikkelingen in die richting gaan. Bijgevolg is het een goede zaak dat De Lijn zich daar nu al op voorbereidt.
Eigenlijk werkt De Lijn op twee niveaus. Enerzijds gaat ze na hoe ongebruikte infrastructuur ingeschakeld kan worden, anderzijds kijkt ze hoe bepaalde verboden materialen wel toegelaten kunnen worden. Decretaal is het de Vlaamse Vervoersmaatschappij nog niet toegelaten verdere stappen te zetten. Toch zullen de regio's meer zeggenschap moeten krijgen in de NMBS.
Het zou evenwel onverantwoord zijn mocht enkel Vlaanderen initiatieven in die zin nemen. Vlaanderen zou dan mee financieren, terwijl men in Wallonië nog zou werken met een federaal aanbod. We moeten duidelijke afspraken maken zodat de situatie voor alle niveaus gelijk is
Zou het niet interessant zijn dit thema op de agenda van het gewestelijk overleg te plaatsen?
Het incident is gesloten