Verslag plenaire vergadering
Verslag
Het drinkwaterbeleid
De voorzitter : Aan de orde is de actuele vraag van de heer Matthijs tot de heer Tavernier, Vlaams minister van Leefmilieu, Landbouw en Ontwikkelingssamenwerking, over het drinkwaterbeleid en de verkoop van aandelen van de Vlaamse maatschappij voor Drinkwatervoorziening.
Naar aanleiding van de begrotingscontrole 2003 van de Vlaamse regering, ongeveer een jaar geleden, werd beslist de aandelen van de Vlaamse Gemeenschap te gelde te maken. Door de goedkeuring van het Drinkwaterdecreet ontstond immers het gevaar dat de Vlaamse regering rechter en partij werd. Om dat te vermijden zou men een instantie oprichten voor de regulering van de drinkwatersector. Het was ook de bedoeling voldoende middelen te verzamelen voor de subsidiëring van de gemeentelijke rioleringswerken.
Mijn fractie heeft toen gezegd dat dit een moeilijke operatie zou worden, rekening houdend met de complexe structuur van de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening (VMW). De opbrengst werd geschat op 75 miljoen euro, waarvan 50 miljoen euro zou worden gebruikt voor de subsidiëring van gemeentelijke rioleringswerken en 25 miljoen euro voor Aquafin.
Tijdens de ministerraad van 22 juli 2003 werd PMV aangesteld om het dossier te begeleiden. Men wilde de verkoop rond krijgen tegen november 2003. Uiteindelijk werd 17 februari de nieuwe einddatum maar ook die werd niet gehaald. Blijkbaar zijn er nu toch twee bieders.
Een ervan is een consortium van drie intercommunales die ervaring hebben met de distributie van nutsvoorzieningen. Als dit bod gehonoreerd wordt, zal de VMW opgesplitst worden in provinciale entiteiten, waardoor het drinkwaterlandschap nog ondoorzichtiger zal worden dan voorheen. Nochtans moest het Drinkwaterdecreet van mei 2002 precies leiden tot meer doorzichtigheid.
De VMW zelf heeft ook een voorstel gedaan, namelijk om haar aandelen te verkopen aan de Vlaamse Gemeenschap. De bedoeling van dit voorstel was dat men de knowhow inzake waterproductie niet zou laten verloren gaan. Het consortium heeft namelijk alleen ervaring met de distributie en niet met de productie.
Wij horen nu dat de verkoop nog niet zou doorgaan, omdat er nog problemen zijn. Die zijn nauw verbonden met de waterzuivering. Nadat de gemeenten het gebruiksrecht van de riolering hebben overgedragen, wil het consortium de aangesloten leden immers een rioolrecht van om en bij 100 euro vragen. Daarom heerst ook bij de steden en de gemeenten heel wat onduidelijkheid.
Binnen een tijdspanne van 1 jaar krijgt nu de derde minister dit moeilijke dossier in handen. Gaat de verkoop van de aandelen van de Vlaamse Gemeenschap in de VMW door? Daarvoor is een wijziging van het decreet nodig. Komt die er nog voor het reces? Het personeel maakt zich inmiddels ongerust. Wat is de stand van zaken? Wat zijn de voornemens van de minister en van de regering?
De heer Matthijs heeft de historiek van het dossier goed geschetst.
Het bod van de kandidaten is binnen. PMV analyseert de voorstellen en houdt daarbij niet alleen rekening met de prijs, maar ook met alle andere aspecten. Die laatste zijn even belangrijk.
Wat betreft de rioolrechten moeten we ons geen illusies maken. Beide bieders denken in die richting.
Het is de bedoeling van de Vlaamse regering om dit dossier nog voor het reces af te werken. Ik denk niet dat daarvoor een nieuw ontwerp van decreet nodig is.
Nochtans beweerden de voorgangers van de minister dat een wijziging van het decreet nodig was.
Het incident is gesloten.