Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over de uitbreidingsplannen van de firma DHL en de toekomst van de luchthaven van Zaventem
Actuele vraag over de uitbreidingsplannen van de firma DHL en het maximum aantal nachtvluchten op Zaventem
Actuele vraag over de uitbreidingsplannen van de firma DHL en de toekomst van de luchthaven van Zaventem
Actuele vraag over de uitbreidingsplannen van de firma DHL en de problematiek van het nachtlawaai
Verslag
Uitbreidingsplannen en mogelijke delokalisatie van de firma DHL
De voorzitter : Aan de orde zijn de samengevoegde actuele vragen van de heer Van Goethem tot de heer Somers, minister-president van de Vlaamse regering, over de mogelijke delokalisatie van DHL naar Wallonië, van de heer Vermeiren tot de heer Somers over de uitbreidingsplannen van de firma DHL en de toekomst van de luchthaven van Zaventem, van de heer Bex tot de heer Sannen, Vlaams minister van Leefmilieu, Landbouw en Ontwikkelingssamenwerking, over de uitbreidingsplannen van de firma DHL en het maximum aantal nachtvluchten op Zaventem,van de heer Van Rompuy tot de heer Somers, minister-president van de Vlaamse regering, over de uitbreidingsplannen van de firma DHL en de toekomst van de luchthaven van Zaventem, en van de heer Glorieux tot de heer Somers, over de uitbreidingsplannen van de firma DHL en de problematiek van het nachtlawaai.
Enkele weken geleden kondigde DHL aan - weliswaar op een ongelukkig moment vermits de discussie over de nachtvluchten nog volop bezig was - dat het zijn bedrijf in Zaventem wilde uitbreiden. Dat zou in een eerste fase leiden tot een bijkomend werk voor 1.500 mensen bij DHL zelf en nog eens dubbel zoveel aan randwerkgelegenheid.
Minister Anciaux zegde onmiddellijk dat dit niet kon. Aan Waalse kant werd Bierset naar voren geschoven als alternatief. Op Vlaams niveau heerste evenwel een volstrekt stilzwijgen. In antwoord op mijn interpellatie gaf minister Ceysens vorige week toe dat ze niets had ondernomen. Die houding begrijp ik niet.
Er wordt een Belgisch-Waalse strategie ontwikkeld die erop is gericht om DHL naar Bierset te krijgen. De minister-president gaat daarmee akkoord. Voor Wallonië is dat een godsgeschenk : 10 procent van de werkloosheid wordt opgelost ten koste van de Vlamingen. Als klap op de vuurpijl zijn er de uitspraken van de heer Coene, vice-gouverneur van de Nationale Bank en een van de actievoerders van Wakker Tervuren. Volgens hem is de uitbouw van een tweede luchthaven de enige oplossing en heeft het nog weinig zin om in Zaventem te investeren. Het gaat niet meer alleen over het vertrek van DHL maar over het opdoeken van de volledige luchthaven. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de heer Coene dergelijke geruchten zomaar de wereld instuurt zonder dat Verhofstadt daarvan op de hoogte is. De mededeling van de uitbaters van de Parijse luchthaven, die 25 procent van de aandelen van de luchthaven van Bierset bezit, maakt me nog ongeruster.
Zaventem is de tweede grootste groeipool van Vlaanderen en goed voor 60.000 jobs. Ik beschuldig de minister-president van schuldig verzuim en medeplichtigheid aan het huidige scenario. Wat is het standpunt van de meerderheidspartijen? Hoe verantwoordt de minister-president dat de voornaamste luchtkoerier uit Zaventem vertrekt? Hoe rijmt hij dat met het feit dat Vlaanderen de logistieke spil van Europa is? Hoe kan hij verantwoorden dat zoveel Vlaamse werkgelegenheid naar Wallonië gaat? (Applaus bij het VB)
De verklaringen van de heer Coene zijn te gek om los te lopen. Dat geldt ook voor de bijdrage van de heer Van Goethem. Hoe kan men tegen de minister-president, die de laatste weken het belang van de luchthaven en de werkgelegenheid heeft benadrukt, zeggen dat hij daarvoor geen interesse heeft? DHL maakt deel uit van de Deutsche Bundespost en heeft er om diverse redenen voor gekozen om zich in Zaventem te vestigen. Eerst en vooral is het de beste plaats van Europa. Bovendien is Zaventem de vijfde belangrijkste Europese luchthaven met de grootste productiviteit en tevens de veiligste.
In de discussie moet men met verschillende elementen rekening houden. DHL heeft voor 300 miljoen euro inspanningen gedaan om zijn luchtvloot te moderniseren en het lawaai te verminderen. Statistieken bewijzen dat het lawaai in en rond Zaventem met 40 procent is gedaald. De Zaventemse luchthaven is de tweede grootste groeipool en net zoals in Schiphol moet er een airport city komen. Daar moet in de komende maanden werk van worden gemaakt.
Een maatschappij als DHL kan men niet zomaar verplaatsen. En ook een luchthaven erbij plaatsen kan niet zomaar. Wat niet uitsluit dat men hierover nadenkt en een en ander voorbereidt. Frankfurt en Heathrow zijn daarbij de grote voorbeelden. Ook zij kenden een enorme expansie en keken verder. Er werd reeds geopperd dat Heathrow aan Zaventem zou gekoppeld worden. We moeten naar een oplossing zoeken in samenwerking met andere grote luchthavens. Groei moet mogelijk blijven. We moeten oplossingen zoeken.
Ik zou van de minister-president willen horen of hij zich wel degelijk bewust is van het belang van investeringen in Zaventem, en van het economische groeipotentieel.
Onze politiek moet er een van korte en lange termijn zijn : we moeten de toekomst van de luchthaven garanderen en de 60.000 arbeidsplaatsen nog vermeerderen. Schiphol heeft bewezen dat het kan. We moeten ons realiseren dat Zaventem, met of zonder DHL, een zeer grote toekomst heeft, en dat we deze prognose kunnen waarmaken.
Het kan niet dat ons land niet voldoende verstand heeft om tot een goede oplossing te komen, in samenspraak met alle betrokkenen. Ik heb vertrouwen in de regering en reken op de minister-president Somers.
Niet zo lang geleden schreef ik een brief aan de minister-president omdat ik vond dat hij inzake Zaventem een duidelijk standpunt moest innemen. Dat heeft hij inmiddels gedaan. We zijn nu klaar om de discussie ten gronde te voeren. Na alle voorafgaande verklaringen, hoe tegenstrijdig die ook mogen zijn, kunnen we alvast één conclusie trekken. Noch België, noch Vlaanderen beschikt over en gecoördineerd luchthavenbeleid of over een duidelijke visie.
Het aanbod van DHL moet ernstig genomen worden. De hamvraag is niet of DHL al dan niet in Zaventem moet blijven, want intussen is er de grote bedreiging vanuit de luchthavens van Heathrow, Parijs en Frankfurt.
De grootste handicap van de luchthaven van Zaventem is de bereikbaarheid. Heeft het zin zo veel mogelijk vluchten op Zaventem te laten landen als de passagiers daarna urenlang in de file moeten staan, of als het openbaar vervoer niet toereikend is? Als er iets is waar we met betrekking tot Zaventem zouden moeten in investeren, dan is het wel de ontsluiting, en de leefbaarheid in een ruimtelijke benadering.
Over Zaventem werden in dit halfrond al heel wat beslissingen genomen en bekrachtigd. Maar er werden ook beperkingen opgelegd; denk maar aan het maximum van 25.000 nachtvluchten. Ik pleit er nu voor te zoeken naar een goed evenwicht tussen economie en ecologie.
Over het overbrengen van DHL naar Bierset heeft minister Sannen een duidelijke standpunt ingenomen. Hij is ertegen omdat Limburg al genoeg met geluidshinder te kampen heeft. Maar over de uitbreiding van 25L, toch een probleem voor de regio van Zaventem, heeft hij zich niet geuit. Dat is jammer. Ik vraag de minister dan ook zijn standpunt hierover te kennen te geven, en dit natuurlijk uit ecologische hoek.
Als inwoner van Zaventem heb ik de groei van de luchthaven meegemaakt. Ik waardeer de enorme inspanningen die de heer Vermeiren aan de dag gelegd heeft om dit mogelijk te maken. Op sommige momenten vond ik zelfs dat hij te ver ging, en dat het aantrekken van nog meer bedrijven en het opzetten van nog meer industrieterreinen de leefbaarheid van de gemeente zou schaden. Maar hij had gelijk. Nu is Zaventem een enorme economische groeipool voor Vlaanderen en België.
De vorige regering heeft het probleem van de nachtvluchten volledig verkeerd aangepakt en daardoor het maatschappelijk draagvlak van de luchthaven ondermijnd. Vroeger waren er ook nachtvluchten, en werden die ook af en toe ter discussie gesteld, maar ze vormden geen echt politiek thema, en de bevolking rond Zaventem vond de ontwikkeling van de luchthaven heel positief. Door van de nachtvluchten een politiek thema te maken werd dat maatschappelijke draagvlak onmogelijk gemaakt. Daar moeten we nog steeds de gevolgen van dragen.
Ik vraag me ernstig af of men eigenlijk bestuurt, of enkel tatert. In september lanceerde premier Verhofstadt zijn idee over een tweede nationale luchthaven. Wat de heer Coene daarover zegt is onaanvaardbaar en bijna woordelijk hetzelfde. Hij verdient ontslag als vice-gouverneur van de Nationale Bank. Het gaat hier immers niet over profilering, maar over tienduizenden jobs.
In de commissie Economie heb ik minister Ceysens hierover ondervraagd. Het was de meest pijnlijke vergadering die ik ooit meemaakte. Op de vraag wat het standpunt van de Vlaamse regering was over DHL antwoordde zij dat ze niet over een dossier beschikte en dat ze tegen de verdubbeling van de nachtvluchten was. Verder had zij geen mening.
Minister-president Somers lanceerde zijn idee van nationale luchthaven in Wallonië, met compensaties voor Vlaanderen. Zaventem zou volledig in Vlaamse handen komen. Maar nu vernemen we dat de overheid haar aandelen verkoopt, en nog slechts 30 procent in handen houdt. Ik ben verbouwereerd. De minister-president opent de deur voor een luchthaven in Wallonië, goed wetende dat er van die compensaties niets zal in huis komen en neemt aldus de verantwoordelijkheid op zich de ontwikkeling van de luchthaven van Zaventem in vraag te stellen.
Minister-president Somers heeft letterlijk gezegd dat DHL moet uitbreiden in Wallonië omdat Vlaanderen niet bereid is nog meer nachtvluchten te aanvaarden. Ik ben daar niet zo zeker van. De mensen rond de luchthaven aanvaarden wel meer nachtvluchten, maar er is één voorwaarde : ze moeten op een rechtvaardige manier gespreid worden. Minister Sannen heeft echter niets gedaan voor een rechtvaardig spreidingsplan. Minister-president Somers zou hier duidelijk moeten stellen dat de heer Coene en premier Verhofstadt nonsens verkopen, en dat de Vlaamse regering werkt aan de ecologische draagkracht van de regio.
Ik vrees dat DHL op dit moment alleen nagaat hoe ver het kan gaan. Wij moeten evenwel een duidelijk perspectief kunnen geven. Anders is onze strategie verkeerd. Ik gun Wallonië zijn werkgelegenheid, maar Vlaanderen heeft evenmin veel troeven. Een ervan is onze logistiek en de nabijheid van Brussel. Daarom moet minister-president Somers duidelijk stellen dat hij zich zal inzetten voor DHL. Als de Vlaamse regering geen strategie heeft, bestaat het risico dat het bedrijf verdwijnt. Het gaat over liefst 10.000 jobs. Deze regering is verkozen om onze toekomst veilig te stellen, niet om zich te profileren.
Minister Sannen moet er alles aan doen om het evenwicht tussen economie en ecologie te herstellen. Ik ben bereid te pleiten voor meer werkgelegenheid mits de nachtvluchten niet over één deel van de bevolking gaan. Geen enkele van de actiegroepen verzet zich tegen de nachtvluchten. Ze vragen alleen een rechtvaardige spreiding.
Ik wil op een positieve manier oppositie voeren maar dan moet de regering ernstige dossiers naar voren schuiven, tonen dat ze opkomt voor werkgelegenheid en dat ze de Vlaamse kaart trekt. Op dit moment doet ze dat niet genoeg. (Applaus bij CD&V en het VB)
Ik wil inderdaad dat het plan van minister Anciaux verbeterd wordt omdat ik net zoals de heer Van Rompuy van oordeel ben dat een rechtvaardige spreiding het probleem grotendeels oplost.
Het lijkt alleen maar zo dat men Chièvres nu pas naar voren schuift. Dat voornemen is al ministens twintig jaar oud. Een goed werkende luchthaven kan altijd gebruik maken van een satellietluchthaven. Het is aan BIAC om uit te zoeken wat gedaan kan worden om de werking van Zaventem te verbeteren. We mogen de 3000 nachtelijke chartervluchten niet vergeten. Waarom zouden we die niet kunnen afleiden? Ik heb vertrouwen in deze regering.
Ik ben net zoals de heer Van Rompuy voorstander van duidelijke keuzes, maar een consequent beleid houdt zich ook aan zijn beslissingen. Spreiden is een goede zaak. Nu spreiden we 20.000 nachtvluchten. Als we er over enkele jaren 40.000 moeten spreiden, is de kans groot dat we 2 windstreken meer belasten. Als we de 25L verlengen om het lawaai te spreiden, zullen we een aantal buurten treffen die totnogtoe niet getroffen werden.
Het chantagevoorstel van DHL heeft tot de meest uiteenlopende aantal reacties geleid, gaande van volledige sluiting tot ongeremde uitbreiding. Vast staat dat de economische ontwikkeling van en het ecologische draagvlak rond Zaventem zich niet gelijkmatig ontwikkelen. Het plan van minister Anciaux was een verdienstelijke poging, maar het lost niet alle problemen op.
We moeten niet alleen pleiten voor spreiding, maar ook voor een afname van de nachtvluchten. Pas als we het ecologische draagvlak hebben hersteld, mogen we nadenken over uitbreiding. Dankzij mevrouw Dua is het aantal nachtvluchten gelukkig beperkt tot 25.000 per jaar. De bewering dat er nog een groeimarge van 4000 nachtvluchten is, klopt niet. Het huidige aantal nachtvluchten - 21.000 - is berekend op een nachtregime van 7 uur, tussen 23 en 06 uur. De internationale definitie van het begrip nacht heeft het over 8 uur, namelijk tussen 23.00 en 07.00 uur. Tussen 23.00 en 07.00 uur zijn er al meer dan 25.000 nachtvluchten.
Jobs zijn zeer belangrijk, maar het aanbod van DHL is ongeloofwaardig. Een paar maanden geleden heeft het immers syndicale afgevaardigden onwettig aan de deur gezet en geweigerd om de werkzekerheid-CAO te verlengen. Hun aanbod betreft vooral deeltijdse nachtarbeid. In Vlaams-Brabant en Brussel vindt VDAB daarvoor onvoldoende kandidaten. DHL wil niet weg uit Zaventem en wij willen dat evenmin. De luchthaven moet zich wel ontwikkelen met respect voor de ecologie.
Blijft de Vlaamse regering het evenwicht tussen economie en ecologie nastreven? In de praktijk betekent dit een inhaalbeweging van de ecologie. Geeft de Vlaamse regering de garantie dat het aantal nachtvluchten niet zal stijgen? Zal zij een brongerichte aanpak hanteren? Dat betekent dat het geen oplossing is om elders overlast te veroorzaken. De enige oplossing is het respecteren van de norm, minder vluchten en een totale spreiding.
We zijn allemaal overtuigd van het economisch belang van de luchthaven van Zaventem. Het is ondenkbaar dat we de afbouw van die bedrijvigheid zouden steunen. We zijn overtuigd van een groeipotentieel binnen de grenzen van de milieuvergunning. Die stipuleert maximum 25.000 nachtvluchten per jaar. Momenteel zijn er 19 tot 20.000 nachtvluchten per jaar. Groei is dus nog mogelijk.
De werkgelegenheid kan ook toenemen door de economische activiteit van en rond de luchthaven anders en meer geïntegreerd te bekijken. In dat kader heeft de Vlaamse regering contacten met Biac, dat een ambitieus plan heeft voor de ontwikkeling van een zogenaamd luchthaven-village.
DHL wil in het logistieke centrum van Europa een internationale hub oprichten. Het heeft aan verschillende luchthavens een groeiscenario tot 2012 voorgelegd en wil een duidelijk engagement van de luchthavenautoriteiten. Het gaat over vele duizenden arbeidsplaatsen. Tegen 2012 wil DHL jaarlijks maximum 35.000 nachtvluchten. Het vindt Zaventem de meest interessante vestigingsplaats.
De Vlaamse regering zal de beperkingen van het aantal nachtvluchten en de geluidsnormen respecteren. Binnen het huidige wettelijke kader en mits een aantal herschikkingen, is het mogelijk om DHL faciliteiten te bieden tot 2008-2009. We moeten voorts overleggen met DHL hoe we de werkgelegenheid kunnen behouden.
Op lange termijn vraagt DHL veel meer nachtvluchten dan de norm toelaat. Dat is in Zaventem niet haalbaar. Toch komt het erop om de activiteiten van DHL zoveel mogelijk te faciliteren.
Vlaanderen heeft meer Europese distributiecentra dan Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk samen. Vlaanderen en Nederland zijn de logistieke centra van Europa. Het is een uitdaging om die positie te verankeren. Het komt erop aan zoveel mogelijk arbeidsplaatsen in Zaventem in de wacht te slepen. Als DHL op lange termijn toch uitwijkt, omdat we omwille van de levenskwaliteit niet aan hun eisen kunnen voldoen, is het voor de Vlaamse economie belangrijk dat de hub zo dicht mogelijk blijft.
De federale overheid is bevoegd voor het logistiek beleid. Op lange termijn moeten Vlaanderen en Wallonië de bevoegdheid en de middelen krijgen om een eigen logistiek beleid te voeren. Momenteel overleggen ministers Ceysens en Landuyt met de Vesoc-partners over de kwestie. Onze houding zal bepaald worden door voornoemde uitgangspunten.
De heer Van Rompuy acht een verdubbeling van het aantal nachtvluchten wel haalbaar.
We moeten duidelijk zijn. Ik heb enkel gezegd dat de spreiding rechtvaardig moet zijn. Een paar maanden geleden is minister Sannen op dit vlak tekort geschoten. Indien men ook het Brussels gewest bij deze discussie had betrokken dan zou het draagvlak sterk zijn toegenomen.
Leg me echter geen woorden in de mond die ik nooit uitgesproken heb.
Ik heb een aantal zaken inderdaad iets te scherp geformuleerd.
Ik ben het met u eens dat een spreiding het maatschappelijk draagvlak kan vergroten. Tegelijkertijd moeten we beseffen dat tewerkstelling binnen een maatschappelijke context en ecologische randvoorwaarden moet plaatsvinden.
In het jaar 2000 bepaalde men dat er een draagvlak bestond voor 25.000 nachtvluchten. Ofwel is er een maatschappelijk draagvlak voor 25.000 nachtvluchten, ofwel is men bereid om 40.000 nachtvluchten toe te staan. Dit laatste zal dan wel ten koste van de levenskwaliteit van de regio gaan. Dit standpunt heeft de Vlaamse regering niet ingenomen. De Vlaamse regering wil echter wel, in overleg met DHL, naar oplossingen zoeken voor de tewerkstelling.
De heer Van Rompuy wees er terecht op dat bedrijven zoals DHL vaak vertrekken vanuit een maximalistisch onderhandelingsstandpunt. De laatste tijd zijn er ernstige inspanningen gebeurd om een evenwicht te vinden tussen wat haalbaar is en wat DHL vraagt. Daarom is het belangrijk dat er op een ernstige manier gesprekken plaatsvinden met DHL. Van bij de aanvang van deze gesprekken moet er echter duidelijk gemaakt worden wat er op de lange termijn haalbaar is en wat niet haalbaar is. (Applaus bij de VLD en bij VU&ID)
Door de recente ontwikkelingen in dit dossier dreigen we in een moeilijke tweespalt tussen economie en ecologie terecht te komen. We moeten trachten om deze tweespalt te vermijden. Ik wil de tegenstellingen overbruggen. Vandaar dat ik me ook grotendeels kan vinden in het discours van de minister-president. Dit discours probeert immers een opbod te vermijden en tracht oplossingen te formuleren.
Het voorstel van DHL is verrassend. Het geeft de indruk dat er geen voorafgaand dossier bestond. Dit wil ik toch wel even corrigeren. In het begin van 2003 bereikte de federale premier een akkoord over de nachtvluchten met de gewesten. Dit akkoord stipuleerde dat het totaal aantal nachtvluchten beperkt werd tot 25.000, dat de nachtvluchten maximaal gespreid werden en dat Brussel en Vlaanderen hun geluidsnormen moesten harmoniseren. Nu verwijt de heer Van Rompuy mij dat ik deze afspraak respecteer.
Ik probeer enkel een coherente houding aan te nemen. Het is de Vlaamse regering die een spreidingsplan goed- of afkeurt. Op dit ogenblik bestaat er geen spreidingsplan omdat een van de essentiële voorwaarden niet geïmplementeerd werd : zonder een harmonisatie van de Brusselse en Vlaamse geluidsnormen kan Vlaanderen niet akkoord gaan met een spreidingsplan. De heer Van Rompuy verwijt me dat ik me houd aan wat hier, in het Vlaams Parlement, goedgekeurd werd.
De overeengekomen 25.000 nachtvluchten werden, bij resolutie, nog eens bevestigd door dit parlement. Wie neemt er hier nu een coherente houding aan? De heer Van Rompuy pleitte er zonet voor om de drempel van 25.000 nachtvluchten op te heffen. Hij houdt zich dus niet aan iets wat hij zelf goedgekeurd heeft. Ik aanvaard het verwijt van de heer Van Rompuy dus niet.
De vorig jaar gemaakte afspraken werden ook meegedeeld aan DHL. Premier Verhofstadt onderhandelde vorig jaar nog met DHL. Toen leek dit nog een haalbaar compromis. Het is dan ook verrassend vast te stellen dat dit nu blijkbaar niet langer zo is. Het is dus waarschijnlijk correct te stellen dat de vragen en uitspraken van DHL kaderen in een onderhandelingsstrategie.
Ik hou me aan de door minister Dua uitgevaardigde milieuvergunning. Ik zie geen enkele reden om hier vanaf te stappen.
Als de federale regering zou beslissen om het volledige contingent van nachtvluchten toe te kennen aan DHL, beschikt men niet over een oplossing voor de chartervluchten. De problematiek van de chartervluchten is niet alleen een probleem van Brussel maar ook van Oostende en Bierset. Het kan best dat er een nieuwe hub gemaakt wordt voor Zaventem. Het is echter onmogelijk dat de levenskwaliteit van de inwoners van Zuid-Limburg hierdoor zou aangetast worden.
De vervanging van de charters door de cargo's van DHL zal bovendien ook een geluidstoename met zich meebrengen. Hoe valt dit te rijmen met het engagement van minister Anciaux dat de geluidsoverlast niet mag toenemen?
We moeten op een constructieve, duidelijk omkaderde manier onderhandelen met DHL. De federale en de Vlaamse regering moeten eendrachtig het debat aangaan. Enkel op die manier kan er een evenwicht gevonden worden tussen ecologie en economie. (Applaus)
Ik had van de minister-president een krachtdadiger antwoord verwacht en gehoopt dat hij, naar analogie met zijn Waalse collega's, DHL een aantal alternatieven zou kunnen aanbieden.
De halsstarrigheid van minister Sannen zou wel eens het einde van deze regio kunnen betekenen.
De minister-president beweert ook dat als de hub moet verdwijnen, hij deze hub liever dichtbij dan veraf heeft. Ik ben het hier niet mee eens. Als de verdwijnt, zal de volledige tewerkstelling wegtrekken uit Zaventem. Indien de hub echter naar bijvoorbeeld Frankfurt trekt, zal Vlaanderen nog een bepaalde graad van tewerkstelling behouden.
DHL werd overgenomen door de Deutsche Post en werkt met een internationale hub, met name Zaventem. In een aantal locaties bevinden zich een aantal subhubs. Door de fusie met de Deutsche Post heeft DHL baat bij één internationale hub. In alle discussies en beslissingen moeten we hier rekening mee houden.
Indien men te lang talmt, zal het niet langer gaan over Zaventem of Bierset maar over Praag, Wenen, Dresden of Leipzig.
Ik wil alle parlementsleden ertoe aanzetten om telkens hetzelfde discours aan te houden voor bedrijven, milieugroeperingen en buurtbewoners. Ik heb immers de indruk dat we, naargelang de groep waarvoor we spreken, ons discours veranderen. Dit schept onduidelijkheid.
De heer Bex richt zich blijkbaar tot mij. Ik heb echter nooit gezegd dat er geen hinder mocht zijn en heb mijn standpunten terzake nooit gewijzigd. De heer Vermeiren weet dit zeer goed.
Er is nog ruimte voor een toename van het aantal vluchten. Niet het aantal vluchten is het belangrijkste : men moet ervoor zorgen dat de mensen met die nachtvluchten kunnen leven. Ik vrees evenwel dat er voor het plan-Anciaux geen draagvlak is in de regio. DHL maakt zich zorgen over zijn toekomstmogelijkheden in de regio omdat het weet heeft van de activiteiten van de actiegroepen. Essentieel is dus een goed plan en dat heeft meer te maken met een spreiding dan met cijfers.
Ik ben blij dat iedereen hier weer op dezelfde golflengte zit. Men vergeet dat de luchthaven op dit ogenblik slechts op zestig procent van zijn capaciteit draait. Er zijn zes tot zeven miljoen passagiers minder dan enkele jaren geleden. Laat ons deze economische groeipool ontwikkelen. We mogen ook geen 'double speak' hanteren, daarin heeft de heer Bex gelijk.
Moeilijke politieke problemen zijn niet met oneliners op te lossen. Het gaat om technische dossiers waaraan bovendien jobs verbonden zijn. Daarvoor hebben we een regering. Vorige week zei mevrouw Ceysens dat ze nog geen contact had gehad met DHL. Ik hoop dat er nu wel een gesprek aan de gang is, maar niet onder chantage, daarin heeft de heer Sannen gelijk. DHL moet echter weten dat het een sterke regering voor zich heeft, anders kan het gemakkelijk een stemmingmakerij bij de publieke opinie op gang brengen. Vorig jaar was er veel solidariteit met de mensen die getroffen werden door de nachtvluchten, nu is er solidariteit rond de jobs. De regering houdt echter geen vaste lijn aan in dit dossier. Het enige dat we vragen is dat de regering bestuurt.
Ik ben het eens met de heer Bex over de merkwaardige aanpassing van de teneur van het discours van sommige collega's.
Het antwoord van de minister-president heeft me ontgoocheld. Niet alleen zegt hij dat er geen sprake kan zijn van een vermindering van de nachtvluchten, hij meent dat er nog ruimte is voor een kleine of zelfs een substantiële groei. Het blijft echter onduidelijk over hoeveel nachtvluchten hij het heeft. Hoe denkt hij die groei te verzoenen met de problematiek van de nachtrust in de regio? Zelfs met het huidige aantal nachtvluchten slaagt men er immers niet in om de nachtrust te garanderen. De enige mogelijke effectieve maatregelen om ecologie en economie in evenwicht te brengen, is een spreiding gekoppeld aan een vermindering van het totale aantal nachtvluchten. Men moet ophouden te pretenderen dat men bekommerd is om de mensen, als men instemt met een toename van het aantal nachtvluchten.
Het incident is gesloten.