Verslag plenaire vergadering
Verslag
ACTUELE VRAGEN
Omscholing van ex-werknemers van Ford Genk tot leraar
De voorzitter : Aan de orde is de actuele vraag van de heer Moreau tot mevrouw Vanderpoorten, Vlaams minister van Onderwijs en Vorming, over de mogelijkheid om ex-werknemers van Ford Genk om te scholen tot leraar in het technisch of beroepsonderwijs.
Het sociaal plan voor de 3.000 afgedankte werknemers van Ford Genk impliceert onder meer dat ongeveer 1.000 werknemers met brugpensioen gaan. In het kader van de samenwerking tussen het bedrijfsleven en de onderwijswereld kan men verwachten dat sommige werknemers, uiteraard op vrijwillige basis, zouden omgeschoold worden tot leraar in het technisch of beroepsonderwijs.
Werd de minister of het departement Onderwijs bij het sociaal overleg betrokken? Werd er tijdens het sociaal overleg gebruik gemaakt van deze mogelijkheid tot omschakeling?
Als minister van Onderwijs werd ik niet bij het sociaal overleg betrokken. Ik kan u hiervoor verwijzen naar de geplogenheden en de regelgeving ter zake.
De aanstelling van leerkrachten gebeurt door de inrichtende machten. Zij kunnen mensen in dienst nemen uit bedrijven waar afvloeiingen aan de gang zijn. Over het algemeen beschikken deze mensen niet over een getuigschrift van pedagogische bekwaamheid, maar dat is geen probleem indien ze dat binnen een bepaalde periode behalen. Dat is trouwens een vereiste voor een benoeming in vast dienstverband.
De leerkrachten praktijkvakken die afkomstig zijn uit het bedrijfsleven, kunnen ook een deel van hun anciënniteit meenemen, maar hiervoor zijn er geen algemene regels.
Blijkbaar kan men zijn anciënniteit meenemen als men in het onderwijs instapt. Wetende dat men pedagogische bekwaamheid kan opdoen, zelfs in een verkorte opleiding, meen ik dat het bedrijfsleven tekortgeschoten is door de onderwijswereld niet te betrekken bij het sociaal overleg.
Het incident is gesloten.