Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over de federale plannen betreffende variabilisering van de autokosten en de weerslag op de gewestbegroting
Verslag
Impact van het federale formatieberaad op Vlaamse bevoegdheden en federale plannen betreffende variabilisering van de autokosten
De voorzitter : Aan de orde zijn de samengevoegde actuele vragen van de heer Decaluwe en van de heer Malcorps tot de heer Somers, minister-president van de Vlaamse regering, over de impact van het federale formatieberaad op Vlaamse bevoegdheden, en over de federale plannen betreffende variabilisering van de autokosten en de weerslag op de gewestbegroting.
De Vlaamse regering heeft in principe niets te maken met de federale regeringsonderhandelingen, maar is er onrechtstreeks wel bij betrokken wat de onderwerpen betreft, onder meer wat betreft de NMBS, het stabiliteitsakkoord en de accijnsverhoging op benzine en diesel. Minister van Financiën Reynders stelt dat die accijnsverhoging een budgettair neutrale operatie zal zijn door de afschaffing van de inschrijvingstaks. De inschrijvingstaks bestaat uit twee delen : de belasting op de inverkeerstelling, die naar Vlaanderen gaat, en het zegelrecht, dat bestemd is voor de federale begroting. Minister Reynders zal daarover nog overleg plegen met de gewesten.
Er bestaan heel wat misvattingen over de accijnsverhoging. Wat is er aan de hand? Gaat het om de afschaffing van het zegelrecht?
Wij zijn voorstander van de variabilisering van de autokosten, maar vragen ons af of daar nu echt sprake van is. Zullen de accijnzen op diesel en benzine niet gewoon stijgen om de begroting aan te zuiveren? Misbruikt men een milieumaatregel om een gat in de begroting te vullen? Als de federale onderhandelaars de gewestbelasting op de inverkeerstelling willen schrappen, moeten ze daarover een akkoord sluiten met de gewesten. Hoe zal de Vlaamse regering optreden als deze inkomsten wegvallen? Hoe zal dat inkomstenverlies gecompenseerd worden?
Ik heb begrip voor Agalev : voor hen is dit het enige forum waarop ze vragen kunnen stellen over het federale niveau. Dat CD&V me vrijwel wekelijks alleen maar ondervraagt over het federale niveau verheugt me. Blijkbaar is men bij CD&V heel tevreden over het Vlaamse beleid.
Naar ik gelezen heb in de krant is er tot op vandaag nog geen federaal regeerakkoord. Ik wacht geduldig af. Uit de informatie waarover ik beschik, kan ik afleiden dat de onderhandelaars het niet over Vlaamse bevoegdheden hebben. Het betreft namelijk de retributie voor de ingebruikname van de nummerplaat. Een eenmalig te betalen bedrag van 62 euro.
Het zal dus geen neutrale maatregel worden. De gewone man die zijn auto dagelijks gebruikt wordt bestolen. Een eenmalig bedrag van 62 euro wordt geschrapt in ruil voor een jaarlijkse verhoging van de brandstofprijzen van liefst 600 euro. (Applaus bij de CD&V)
Eén van de belangrijkste milieumaatregelen blijkt dus gewoon een lege doos te zijn. Eigenlijk pleit Agalev voor een samenwerkingsakkoord : een deel van de gestegen inkomsten uit accijnzen kunnen doorgestort worden naar de gewesten als compensatie voor het schrappen van belasting op de inverkeerstelling.
Er wordt niet onderhandeld over een Vlaamse bevoegdheid. Bovendien is ons nog niet gevraagd overleg te plegen. We wachten geduldig af.
Het incident is gesloten.