Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over de beslissing van de Vlaamse regering tot definitieve afbakening van het Vlaams Ecologisch Netwerk
Verslag
ACTUELE VRAGEN
Definitieve afbakening van het Vlaams Ecologisch Netwerk
De voorzitter : Aan de orde zijn de samengevoegde actuele vragen van de heren Matthijs en De Cock tot de heer Somers, minister-president van de Vlaamse regering, over de beslissing van de Vlaamse regering tot definitieve afbakening van het Vlaams Ecologisch Netwerk (VEN).
Op 27 juni besliste de Vlaamse regering over de definitieve afbakening van het eerste deel van het VEN. De rechtsgeldigheid van dit besluit wordt nu terecht in twijfel getrokken. In het decreet staat immers dat de definitieve beslissing genomen moet worden 240 dagen na het openbaar onderzoek, dat is op 21 mei 2003.
Op een betoging van 11 mei beloofde de voorganger van de minister-president dat er opnieuw overleg zou komen en dat de criteria voor de afbakening herbekeken zouden worden. Waarom heeft de minister-president de belofte van zijn voorganger naast zich neergelegd? Bij het VEN zitten nu ook gebieden die beter tot het verweven gebied zouden behoren, terwijl andere, bosrijke gebieden niet inbegrepen zijn. Gezien de mogelijkheid van betwistingen over de rechtsgeldigheid en het onduidelijkheden bij het openbaar onderzoek, is het allicht beter om de procedure te herbeginnen. Zal bij de tweede fase gelijktijdig 750.000 hectare agrarisch gebied afgebakend worden, zoals beloofd in het regeerakkoord?
De VLD heeft er steeds op gehamerd dat bij de afbakening van het VEN de rechten van de recreanten en de eigenaars en de economische activiteiten moeten gevrijwaard blijven. Ik benadruk dat wij er steeds van uitgegaan zijn dat bij de opstelling van de natuurrichtplannen de verschillende participanten inspraak krijgen. Daarenboven moeten bij de afbakening op perceelsniveau aanpassingen aan de reële situatie mogelijk blijven. Hoe zullen de gebruiksmogelijkheden van de drie voornoemde groepen beschermd worden?
De betrokkenen zijn vooral bang dat de afbakening van het VEN rechtsonzekerheid en verregaande betutteling zal veroorzaken. Mijn voorganger wou het VEN afbakenen op een manier die aan die bezorgdheden tegemoet kwam.
De regering hecht belang aan natuur, duurzaamheid, levenskwaliteit en leefmilieu. Het komt er echter op aan om polarisatie te vermijden en een duurzaam model te zoeken dat op een zo groot mogelijke steun kan rekenen.
Zo zal het maatregelenbesluit pas in werking treden als er rechtszekerheid is gecreëerd zodat iedereen duidelijk weet of zijn gebied al dan niet in het VEN ligt. Door de maatregel met betrekking tot de gebouwen en bedrijven blijft de huidige reglementering inzake de ruimtelijke ordening onverkort van kracht. Verder kunnen de verschillende belanghebbenden binnen het VEN een akkoord sluiten over een natuurrichtplan. Als men er niet in slaagt om een consensus te bereiken, kan men in beroep gaan bij de minister van Ruimtelijke Ordening en die van Landbouw.
Ik ben ervan overtuigd dat we een psychologische ommekeer kunnen realiseren als we de garantie bieden dat de rechten van alle betrokkenen worden gerespecteerd.
Wat de rechtsgeldigheid van het besluit betreft wijs ik erop dat er een politiek akkoord is om eventuele juridische problemen op te lossen.
Binnen de regering kan er zeker een constructief draagvlak voor het natuurbehoud worden gevonden. Met het maatregelenbesluit zijn we alvast een stap dichter bij een consensus.
CD&V steunt de minister-president in zijn strijd tegen rechtsonzekerheid en betutteling.
Ik ben erg tevreden met het constructieve antwoord van de minister-president.
Het incident is gesloten.