Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is het verslag namens de Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie over de verzoekschriften betreffende de Oosterweelverbinding.
Ik wijs de vergadering op de brief die de heer Alain T'Syen dienaangaande op 4 mei 2003 aan mij heeft gericht en waarvan ik een afschrift aan de fractievoorzitters en de verslaggevers heb bezorgd.
De heer Koen Helsen, verslaggever, verwijst naar het schriftelijke verslag.
,verslaggever : Ik verwijs naar het schriftelijk verslag en zal uiteenzetten waarom ik het niet eens ben met de conclusies en een een amendement heb ingediend.
Dit verzoekschrift werd ondertekend door 24.000 mensen en wordt dus overduidelijk gesteund door de gemeente Zwijndrecht en de Linkeroever.
Na een grondige studie is men in 1998 tot de conclusie gekomen dat een aantal belangrijke ingrepen nodig zijn om het verkeer in Antwerpen vlot te houden. Zo stelde men voor de kleine ring rond te maken door een bijkomende vasteoeververbinding. In een Staten-Generaal werden onder leiding van de Antwerpse gouverneur een zevental varianten onderzocht. Op 7 april 2000 kwam de Staten-Generaal tot het besluit dat de Oosterweelverbinding de beste oplossing is.
In plaats van de werken onmiddellijk aan te vatten is het Vlaams Gewest overgegaan tot een bijkomende studieronde en de Oosterweelverbinding geoptimaliseerd. Dit voor Zwijndrecht bijzonder nadelige tracé werd door de Staten-Generaal zelfs niet in overweging genomen.
Toch heeft de studiegroep Antwerpen Mobiel, met de steun van de minister, deze variant kunnen uitwerken. Na de protesten vanuit Zwijndrecht werden nog twee andere tracés uitgewerkt die dan weer zware nadelen hebben voor de Linkeroever of voor een ander deel van Zwijndrecht.
De gemeente Zwijndrecht heeft dan maar zelf een studiebureau aangesproken. Op basis daarvan lanceerde ze het zogenaamde middentracé dat minder nadelen opleveret voor het natuurgebied Blokkersdijk.
De stad Antwerpen sprak eveneens een eigen studiebureau aan. Ook dit leidde tot een zinvolle optimalisering met minder nadelen voor de Blokkersdijk en zonder nadelen voor het menselijk milieu voor Linkeroever of voor de gemeente Zwijndrecht.
Een aantal bewoners van de Linkeroever heeft op basis daarvan een verzoekschrift gericht tot onze vergadering. Ze vroegen dat alleen die tracés zouden worden onderzocht die geen zware gevolgen hebben voor het leefmilieu. De drie gewraakte tracés zouden dus niet meer verder mogen worden onderzocht. Wij menen dat deze vraag moet gesteund worden.
De minister stelde dat alle tracés moeten worden onderzocht om te voldoen aan de Habitatrichtlijn. Er zijn echter ontelbare tracés mogelijk. Ik kan me niet voorstellen dat de Habitatrichtlijn dergelijke verplichtingen oplegt. De minister is niet ingegaan op onze vraag om juridisch te onderbouwen waarom deze drie tracés mee moeten worden opgenomen in het onderzoek van het plan-MER.
Het is sinds lang geweten welke problemen de Europese Vogel- en Habitatrichtlijn kunnen opleveren bij infrastructuurwerken. Het verbaast me dat men nog niet heeft geprobeerd de nodige juridische kennis op te bouwen om deze problemen te ondervangen.
Vermits de minister niet kan verantwoorden waarom alle tracés moeten worden onderzocht, blijven we bij ons amendement om de drie gewraakte tracés te schrappen. In de commissie hebben we hiervoor de steun gekregen van Agalev en we hopen dat dit in de plenaire vergadering opnieuw het geval zal zijn. Het Vlaams Blok heeft zich in de commissie onthouden. We rekenen erop dat deze partij nu haar mening zal herzien. We hopen trouwens dat de andere partijen dat ook zullen doen. We mogen de vraag van 24.000 inwoners van Zwijndrecht en Linkeroever niet onbeantwoord laten.
Het Vlaams Blok zal zijn mening herzien. We erkennen dat deze optie vrij redelijk is, ook al zijn wij eigenlijk voorstander van de nuloptie, het niet-realiseren van dit megalomane en weinig efficiënte project.
We pleiten eigenlijk voor de nuloptie omdat het voorstel van de staten-generaal onvoldoende democratische legitimiteit heeft. Het werd nooit gedragen door een rechtstreeks verkozen politieke organisatie De staten-generaal was trouwens een ambtelijk overleg van de gouverneur met twee topambtenaren van de Vlaamse administratie. Vanuit de bedrijfswereld rijst er trouwens verzet tegen dit project.
Verder zal dit project leiden tot druk op het natuurgebied Blokkersdijk, welke variant men ook kiest.
We staan ook sceptisch tegenover de financiering van dit project. We verzetten ons in elk geval tegen het tolsysteem waarover nu wordt nagedacht.
Dit project veronderstelt dat er een viaduct wordt angelegd dwars over het Eilandje, wat de ontwikkelingskansen van deze nieuwe hippe buurt zou hypothekeren.
De petroleumraffinaderij Fina zou door de snelweg in zijn exploitatie worden gehinderd.
De meeste varianten, op die van Antwerpen na, gaan ervan uit dat Linkeroever na het verdwijnen van de op- en afritten, geen rechtstreekse aansluiting meer vindt op het wegennet.
Er zijn ook betere alternatieven : de ondertunneling van de kruispunten op de Singel, een betere aansluiting van de onderbenutte Liefkenshoektunnel op de rest van het Vlaamse wegennet en een alternatieve ontsluiting tussen Wommelgem, Ranst en Ekeren.
Wij zijn voorstander van de nulvariant. Aangezien het voorstel van de CD&V-fractie toelaat dat deze nulvariant verder onderzocht wordt, geniet dit voorstel onze onvoorwaardelijke steun.
Aangezien we momenteel niet over de nodige unanimiteit beschikken, zullen we dit onderwerp deze namiddag om 16.00 uur tijdens de stemmingen behandelen.