Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over de verdeling van de middelen voor de administratieve formatie van het basisonderwijs
Verslag
Verdeling middelen administratieve formatie basisonderwijs
De voorzitter : Aan de orde zijn de samengevoegde actuele vragen van de heren Martens en Ramon tot mevrouw Vanderpoorten, Vlaams minister van Onderwijs en Vorming, over de verdeling van de middelen voor de administratieve formatie van het basisonderwijs.
Nu minister Vanderpoorten een decreet over de hervorming van het basisonderwijs aan het voorbereiden is, slaagt ze er opnieuw in de onderwijswereld tegen haar in het harnas te jagen.
Op 28 februari verspreidt ze een tabel over de administratieve omkadering waar de scholen recht op hebben, op basis van een objectieve verdeling. Op 12 maart schuift ze die verdeling aan de kant om een voorafname van 250 miljoen frank te maken voor het gemeenschapsonderwijs. Ze haalt die middelen uit de gemeenschappelijke pot voor de GECO's, de eigen werkingsmiddelen en voor de rekenplichtige correspondenten. Is het niet logisch dat het vrije gesubsidieerde onderwijs boos is en niet langer bereid lijkt mee te werken?
Hoe motiveert minister Vanderpoorten deze beslissing? Als ze deze beslissing niet kan rechtvaardigen, hoe zal ze er dan voor zorgen dat iedereen krijgt waar hij recht op heeft?
De heer Martens heeft zopas de context en de commotie geschetst. Het lijkt er inderdaad op dat enkele afspraken van de rondetafelconferentie met voeten getreden worden. Er zou immers gezocht worden naar een nieuw financieringsmechanisme op basis van gelijkheid. De administratieve omkadering zou per school en per leerling verdeeld worden. Precies daarom is het belangrijk om de juiste toedracht van de beslissing te kennen.
Na de rondetafelconferentie werden twee ad-hoccommissies in het leven geroepen die zich met de financiering en met personeelszaken zouden bezighouden. In welke mate doorkruist deze beslissing die twee commissies?
De onderhandelingen over een ontwerp van decreet dat het basisonderwijs moet herstructureren zijn volop bezig. Dankzij dit ontwerp zullen de basisscholen meer middelen krijgen voor de administratieve omkadering, ICT en zorg. Voorts voert dit ontwerp een incentive in voor de scholen die samen een schoolgemeenschap van ministens 900 leerlingen vormen.
Vorige week werd de administratieve ondersteuning besproken. De middelen daarvoor zullen volgens het ontwerp in één pot samengevoegd worden. Er zijn vier bronnen : de huidige administratieve steun, de middelen voor de CODO's, de extra middelen uit CAO6 en in de eindfase nog eens 250 miljoen frank, middelen die nu gebruikt worden voor de rekenplichtige correspondenten in het gemeenschapsonderwijs.
Op vraag van de onderhandelaars heeft de administratie een simulatie gemaakt over de gevolgen voor de scholen. De administratie hield verkeerdelijk rekening met de vier financieringsbronnen, terwijl de middelen voor de rekenplichtige correspondenten pas in een eindfase verrekend mogen worden. De vorige regering heeft in 1996 immers beslist om de rekenplichtige correspondenten niet meer te vervangen. Die middelen zullen dus geleidelijk aan in de gemeenschappelijke pot terechtkomen en gelijk verdeeld worden over alle scholen.
We hebben deze vertrouwelijke simulatie aan de onderhandelaars bezorgd. Iemand heeft ze evenwel verspreid waardoor men nu zegt dat ik 250 miljoen frank wil versluizen naar het gemeenschapsonderwijs. Ik neem dit soort politieke spelletjes niet.
De vorige regering heeft inderdaad beslist om de rekenplichtige correspondenten niet meer te vervangen. Op dat moment was er immers geen budgettaire ruimte om de administratieve ondersteuning op te trekken. Maar ondertussen zijn al heel wat nieuwe maatregelen ingevoerd. Als minister Vanderpoorten de scholen vraagt hun omkadering zelf te financieren en de rekenplichtige correspondenten tegelijk in een grotere pot gooit, is het logisch dat de onderwijswereld ontgoocheld reageert. Dat zal haar zwaar worden aangerekend.
Het katholieke basisonderwijs heeft het dus onterecht over een overheveling die de ongelijkheid bevestigt. De rekenkundige correspondenten worden immers afgebouwd. Belangrijk is dat de werkzaamheden van de ad-hoccommissie niet gehypothekeerd worden.
Tijdens de laatste week van april zullen alle scholen vernemen hoeveel uren zorg, ICT en administratieve steun ze vanaf september 2003 zullen ontvangen. De werkzaamheden van de werkgroep Financiën worden niet ondermijnd. We blijven streven naar gelijke financiering per kind. Geen enkele regering heeft ooit meer gedaan voor het vrije onderwijs.
Het incident is gesloten.