Verslag plenaire vergadering
Verslag
Gebruik van scheldwoorden in de campagne Gelukkig Allemaal Anders
De voorzitter : Aan de orde is de actuele vraag van de heer Dewinter tot de heer Van Grembergen, Vlaams minister van Binnelandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken, over het gebruik van scheldwoorden in de campagne Gelukkig Allemaal Anders in het kader van de week van de diversiteit.
De campagne Gelukkig Allemaal Anders bewijst nogmaals dat deze regering kampioen is in het lanceren van provocerende, nutteloze en vulgaire campagnes. Bovendien lijkt de Vlaamse regering een patent te hebben op onbenullige liedjes. Met het Scheldlied wil de regering jongeren ertoe aanzetten meer respect op te brengen voor elkaar.
Het thema verdient uiteraard al onze aandacht, maar gaat verloren in de provocerende tekst. Wat de hoogmis van het politiek correcte denken had moeten worden, is verworden tot een veel te lange reeks vulgaire scheldwoorden. Op deze manier kunnen we respect onmogelijk promoten.
Het feit dat minister Van Grembergen de campagne als lief omschrijft, bewijst dat men alleen maar wil uitzoeken hoe ver men kan gaan. Media-aandacht volstaat, want de boodschap gaat toch de mist in. Jongeren kunnen bovendien ook stickers bestellen : hartjes met een groot scheldwoord en een kleine liefdesverklaring.
In deze campagne is men duidelijk vergeten dat de overheid een voorbeeld dient te zijn. Deze boodschap had men veel minder provocerend of vulgair kunnen brengen. Deze campagne dient aangepast te worden zodat de boodschap beter tot uiting komt.
Wat kost deze campagne? Hoeveel kost het Scheldlied? Ik ben ervan overtuigd dat we het belastinggeld beter kunnen gebruiken.
Gelukkig leven we in een maatschappij die aanvaardt dat iedereen anders mag, kan en wil zijn. Het recht om niet op een stereotype manier door het leven te gaan, is kostbaar. Deze campagne wil alle 7- tot 18-jarigen duidelijk maken dat ze het recht hebben gelukkig te zijn zoals ze zijn.
Men kan er kwaad over zijn, maar scheldwoorden zijn er altijd geweest. De kern van de campagne is jongeren duidelijk maken dat ze respect moeten opbrengen voor iedereen. Bovendien steunen de ministers van Welzijn en van Onderwijs deze campagne ook. Deze campagne heeft twee miljoen frank gekost en werd uitgewerkt door het steunpunt Jeugd.
Elke inwoner van Aalst weet dat scheldwoorden ook een eretitel kunnen worden. Met deze campagne willen we jongeren laten nadenken. Zij zullen de hartjes dragen en scheldwoorden voortaan met de glimlach uitspreken. (Applaus bij CD&V, de VLD, sp·a, AGALEV en VU&ID)
Ik ben het ermee eens dat het doel van de campagne eerbaar is, maar ik vrees dat de inhoud ervan verloren gaat. Door de provocerende opsomming van scheldwoorden keldert de minister zijn eigen campagne. Hij heeft zich laten leiden door een reclamebureau dat wil provoceren om een inhoud te verkopen.
Ik roep de minister op om het vulgaire schelden niet te banaliseren. Het is belangrijk om de campagne in de juiste context te plaatsen. (Applaus bij het VB)
In de lijst met scheldwoorden zijn geen woorden opgenomen die sommigen tijdens betogingen gebruiken.
Liederen van de Antwerpse groep Katastroof, die wegens hun taalgebruik van de radio geweerd worden, bevatten minder vulgariteiten. Ik vind dat de minister de lat even hoog moet leggen voor een lied uit de eigen campagne.
Het incident is gesloten.