Verslag plenaire vergadering
Verslag
Wijziging decreet ondersteuning federatie van erkende organisaties voor volksontwikkelingswerk
Algemene bespreking
De voorzitter : Aan de orde is het voorstel van decreet van de heren Lauwers, Stassen, Keulen en Vandenbossche houdende wijziging van het decreet van 6 juli 2001 houdende ondersteuning van de federatie van erkende organisaties voor volksontwikkelingswerk.
De algemene bespreking is geopend.
Mevrouw Mieke Van Hecke, verslaggever : Ik verwijs naar het schriftelijke verslag.
In het decreet over het lokale cultuurbeleid werd onder meer een steunpunt voor het lokale cultuurbeleid opgericht om de organisaties te steunen en het beleid voor te bereiden. Belangenbehartiging is niet zijn taak. Voorheen zorgde de Federatie van Vlaamse Erkende Culturele Centra (FEVECC) daarvoor. Naar analogie van de Federatie van Organisaties voor Volksontwikkelingswerk richten we nu een erfgenaam voor dat FEVECC, namelijk de Vereniging voor Vlaamse Cultuurcentra (VVC). Zij zullen ook de belangen kunnen behartigen van de gemeenschapscentra, die niet als dusdanig erkend zijn.
De VVC kan pas optreden als belangenbehartiger als zij minstens de helft van de erkende organisaties vertegenwoordigt. Die organisaties moeten daarenboven minstens de helft van de subsidies krijgen.
De Vlaamse gemeenschap subsidieert de gemeentebesturen die lidgeld betalen en dus lid zijn. In de commissie ging de discussie voornamelijk over de omweg die gevolgd wordt om de belangenbehartiger onrechtstreeks te subsidiëren.
Naar analogie met de regeling voor de organisaties opteerde men voor deze omweg. We menen immers dat men de ultieme sleutel in handen moet leggen van de leden. In dit geval zijn dit de gemeenten en hun culturele centra.
De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) had geen onoverkomelijke problemen met deze betalingswijze.
Dit decretaal werk is misschien complex. De logica die er achter schuilt is echter glashelder. De belangenbehartigers moeten enkel aantonen dat ze de belangen van de sector ook daadwerkelijk behartigen.
De twee amendementen werden intussen ingetrokken omdat er een betere wijze van budgetfinanciering voorzien werd.
Ik onderschrijf de doelstellingen van dit decreet volledig. De steunpunten en de belangenbehartigers zijn noodzakelijk om de verhoudingen tussen de overheid en de betrokken organisaties in de juiste banen te leiden.
Met het gehanteerde instrumentarium heb ik echter wel problemen. De Vlaamse gemeenschap zal immers 84.500 euro uittrekken voor de werking en de ondersteuning van het personeel dat werkzaam is bij de belangenbehartiger. Alles gebeurt echter via de omweg van de gemeentebesturen. In een eerste instantie geven de culturele centra de noodzakelijke gegevens aan de administratie. De administratie berekent op haar beurt de verdeling en geeft de te verdelen som aan de gemeenten. De gemeenten geven dit geld dan weer aan de culturele centra die dit op hun beurt doorstorten naar de belangenbehartiger, zijnde de VVC.
Voor de gemeentebesturen wordt dit in ieder geval een moeilijke oefening want zij moeten elk jaar opnieuw een nieuwe prognose maken.
Een eerste prognose is misschien moeilijk. Later wordt dit echter een routinetaak.
Men moet elk jaar een nieuwe prognose maken. Dit zal steeds een moeilijke opgave blijven.
Bovendien moet men zelf te kennen geven dat men lid wordt van de VVC en moet de VVC zelf kunnen aantonen dat zij een belangenbehartiger is. Dit laatste kan de VVC door aan te tonen dat zij de helft van de culturele centra vertegenwoordigt.
Geef die 84.500 toch rechtstreeks aan de VVC en belast de gemeenten hier niet langer mee.
Ondanks het feit dat ik de doelstellingen van dit voorstel kan goedkeuren zal de CD&V-fractie, omwille van deze bezwaren, tegenstemmen. (Applaus bij CD&V)
De regeling is dezelfde als deze van het ambulante welzijnswerk, zoals die uitgewerkt werd door minister Martens. Syndicaten moeten nu eenmaal geschraagd worden door de leden.
Men moet nieuwe decreten aanpassen aan de sector. In deze sector werken met een beperkt budget, een administratieve rompslomp, een dubbele boeking en een laattijdige betaling aan de VVC, is onverantwoord.
Collega Keulen verwijst ten onrechte naar de heer Martens. De heer Martens was toen zeker geen minister.
Verder wil ik erop wijzen dat het op vraag van de sector zelf was dat 2 verschillende belangenbehartigers samensmolten tot één enkele belangenbehartiger.
De voorzitter : De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
De voorzitter : Aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het voorstel van decreet van de heren Herman Lauwers, Jos Stassen, Marino Keulen en Dany Vandenbossche houdende wijziging van het decrteet van 6 juli 2001 houdende ondersteuning van de federatie van erkende organisaties voor volksontwikkelingswerk.
- De artikelen worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen om 16 uur de hoofdelijke stemming over het voorstel van decreet houden.