Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van mevrouw Dillen tot mevrouw Vogels, Vlaamse minister van Welzijn, Gezondheid en Gelijke Kansen, over de campagne 'Mag gezien worden' rond het slankheidsideaal.
Onder de titel 'Vogels exposeert naakt' vinden we in vele dagbladen vandaag de aankondiging van een campagne van minister Vogels om personen die niet aan het schoonheidsideaal beantwoorden, een hart onder de riem te steken. De campagne valt op, maar vertelt niet de juiste boodschap.
Het probleem van zwaarlijvigheid en overgewicht neemt in Vlaanderen en elders ongekende proporties aan. We hebben daar tal van hoorzittingen aan gewijd : alle deskundigen hebben gewezen op de ernstige gevaren van zwaarlijvigheid. Met haar campagne wijst minister Vogels de bevolking niet op deze risico's of richt ze zich niet tot de jonge meisjes, bij wie dit probleem zeer groot is, maar vertelt ze gewoon dat alle maten ideaal zijn. Dat is zeker niet waar. Het aanpakken van de slankheidterreur moet worden gekoppeld aan de problematiek van de zwaarlijvigheid.
Deze campagne choqueert niet door de foto's, want de modellen dragen volgens mij maximum maatje veertig, maar door de verkeerde boodschap. Wanneer zal de minister een actie opstarten om iets te doen aan de zwaarlijvigheid in het algemeen en die bij jonge meisjes in het bijzonder?
De boodschap van deze campagne beantwoordt perfect aan de in commissie geuite verzuchtingen : de bevolking moet gezonder eten, minder roken, gezonder gaan leven. Uit onderzoek blijkt dat 50 percent van de jongeren hun eigen lichaam als een probleem beschouwt. De norm wordt de ideale maat, maar die maat wordt steeds onbereikbaarder : de huidige modellen hebben maatje 36, zijn lang en hebben ook nog eens grote borsten. Om deze onbereikbare norm toch nog te bereiken, gaan meisjes streng diëten en heel veel roken.
Sommigen denken dat zij het ideaalbeeld niet kunnen bereiken en gooien alle remmen los. Meer en meer mensen kampen dan ook met overgewicht. Mensen die beantwoorden aan het slankheidsideaal hebben ook meer kans op werk.
Vooreerst moeten we het schoonheidsideaal relativeren. De modellen in de campagne zijn zorgvuldig gekozen : niet te dun en niet te dik. De reacties van de proefpersonen die de campagne beoordelen, zijn alvast positief. Ik hoop dat de campagne veel besproken zal worden. In het najaar volgen er acties om mensen aan te sporen om gezonder te eten en te bewegen. Het komt er op aan om eerst het slankheidsideaal in vraag te stellen. (Applaus bij CD&V, de VLD, sp·a, AGALEV en VU&ID)
Een campagne moet wijzen op de gevaren van overgewicht. Ik ben benieuwd naar het actieprogramma en hoop dat de minister zal samenwerken met het departement Onderwijs. Voornamelijk tienermeisjes wegen immers te veel.
Het incident is gesloten.