Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Stassen tot de heer Dewael, minister-president van de Vlaamse regering, over de expansiesteun aan de automobielsector.
Minister Van Mechelen zal op deze vraag antwoorden.
Minister-president Dewael heeft verklaard dat er aan de automobielsector en meer concreet aan Opel in Antwerpen, Ford in Genk en Volvo in Gent een bedrag van 2,5 miljard frank of 62,3 miljoen euro aan expansiesetun werd toegezegd.
Kadert deze beslissing nog in het oude systeem van expansiesteun of is dit een voorbode van het nieuwe systeem? Omvat deze steun ook opleidingscheques? Heeft de Vlaamse regering hieraan haar goedkeuring al verleend? Vanaf een bepaald bedrag is een goedkeuring van de Vlaamse regering immers noodzakelijk.
Na Renault-Vilvoorde is er weinig veranderd. De automobielsector in Vlaanderen staat voortdurend onder zware druk. Er is een continu proces van benchmarking aan de gang.
Toen we vorig jaar in maart werd geconfronteerd met de dreigende sluiting van Opel-Antwerpen, zijn zo discreet mogelijk naar oplossingen beginnen zoeken. Eén mogelijkheid was het versterken van de opleidingssteun. Dat past binnen het oude decreet voor expansiesteun en binnen het nieuwe kaderdecreet hierover, dat conform is met het Europese kaderdecreet.
Voor Opel hadden we een budget van 263 miljoen frank uitgetrokken. Ford en Volvo wilden echter ook van een dergelijk systeem van opleidingssteun kunnen genieten en daarvoor is respectievelijk een bedrag van 310 miljoen en 210 miljoen Belgische frank nodig. Inzake Opel verwachten we in juli een antwoord van de Europese Commissie. De aanvragen inzake Ford en Volvo zullen in juli bij de Europese Commissie worden ingediend.
Bij Ford is er een bijkomend probleem. De nieuwe Transit zal namelijk niet in Genk worden geassembleerd. De uitbouw van één productielijn waarop vier verschillende types van wagens kunnen worden geproduceerd, kan een oplossing zijn om de werkgelegenheid voor lange tijd in Vlaanderen te verankeren. Daarvoor is echter een investering van 1,2 miljard euro nodig. Ford heeft daarvoor een strategische steun van vier procent aangevraagd binnen de definitie van het oude decreet. Het dossier kan nu worden ingediend bij de Vlaamse regering. Wanneer die hierover een positieve uitspraak heeft gedaan, kunnen we dit dossier aanmelden bij Europa, dat de steun aan de automobielsector echter zeer kritisch bekijkt. Daar zal de uiteindelijke beslissing vallen over de Vlaamse steun aan de herstructurering van de automobielsector.
De automobielsector is zeer belangrijk voor Vlaanderen. Hij bezorgt werkgelegenheid aan 30.000 en onrechtstreeks aan 120.000 mensen. We mogen geen enkel risico lopen. We moeten al het mogelijke doen om deze werkgelegenheid in Vlaanderen te verankeren.
Dat is de context van de mededeling van minister Gabriels na de rondetafelconferentie met de automobielsector.
Met zijn duidelijk antwoord heeft de minister het bericht van gisteren genuanceerd. De uiteindelijke beslissing is afhankelijk van de beslissing van de Vlaamse regering en van de goedkeuring van de Europese Commissie.
Het incident is gesloten.