Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer De Cock tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over het betalen van schadevergoedingen inzake havenbeloodsing door het Vlaams Gewest.
In de Kamer van Volksvertegenwoordigers werd een wetswijziging goedgekeurd die de verantwoordelijkheid voor geloodste schepen bij de Vlaamse overheid legt. Daardoor wordt de retroactiviteit afgeschaft, conform de eerder gevelde Europese arresten. Toch zijn er nog vele schadeclaims en die kunnen honderden miljoenen euro kosten.
Zal het Vlaamse gewest verantwoordelijk zijn voor deze schadevergoedingen die ontstaan zijn onder de verantwoordelijkheid van de federale overheid? Kan er nog met de federale overheid onderhandeld worden over de budgettering en de financiering ervan?
De federale wet zorgt voor conformiteit met de Europese arresten. Los daarvan kan men zich nu al tot de rechtbanken richten om de aansprakelijkheid van Vlaanderen in dit dossier te bepleiten. Er zijn al ongeveer dertig dossiers. De hoogte van de te betalen schadevergoedingen is afhankelijk van de uitspraak van de rechter. We willen dit niet verhalen op de loodsen. Vlaanderen heeft daarvoor o.m. een Fonds voor Lastenverdelging. Anders bestaat het gevaar op verwijlinteresten.
Vlaanderen is in dit dossier de erfopvolger van België. We moeten dus onze verantwoordelijkheid opnemen. Het zal zeer moeilijk zijn om de federale overheid ervan te overtuigen om in dit dossier nog financieel tussen te komen.
Het is dus niet de bedoeling dat een en ander wordt verhaald op de loodsen. De middelen hoeven dus niet ten koste te gaan van het budget voor havenexpansie.
Het incident is gesloten.