Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is het ontwerp van decreet houdende goedkeuring van het samenwer-kingsakkoord tussen het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betreffende de invoering van een vermindering van de be-lasting op de inverkeersstelling (BIV) op grond van de emissienorm van de motor (zoals bepaald in de Richt-lijn 98/69/EG van 13 oktober 1998) of de aard van de aandrijvingsbrandstof, met inachtneming van de fiscale neutraliteit en ter voor-koming van de concurrentie tussen de Gewesten op het vlak van de inschrijving van de voertuigen.
De algemene bespreking is geopend.
De heer Lucien Suykens, verslaggever, verwijst naar het schriftelijk verslag.
Het ontwerp van decreet is het gevolg van de beslissing van de federale regering om de BIV te verminderen voor auto's die voldoen aan de euro-4-uitstootnorm. Deze norm zal pas verplicht worden in 2005. Ten gevolge van het Lambermontakkoord is het Vlaams Gewest bevoegd over de tarieven, de heffingsgronden en de vrijstellingen van die belasting. Betere oplossingen waren mogelijk geweest maar de Vlaamse regering verkoos het ontwerp van de federale regering klakkeloos over te nemen.
Bij de aankondiging van de vermindering vergat de heer Geysels wijselijk een en ander te vermelden. De vermindering is afhankelijk van de fiscale pk's. Voor de meeste, bescheiden auto's is er slechts een beperkte vermindering. Enkel voor luxewagens daalt de BIV aanzienlijk. Daarenboven voldoet geen enkele dieselauto aan de euro-4-norm.
De vermindering wordt gecompenseerd door op 1 mei de BIV voor tweedehandswagens van ouder dan vijf jaar en met meer dan 8 fiscale pk's te verhogen. Deze verhoging is blijvend en brengt jaarlijks ongeveer 7 miljoen euro op. De vermindering voor nieuwe auto's is degressief en met uitzondering van LPG-auto's geldt ze slechts voor 2002 en 2003. Het gaat dus jaarlijks niet over 10 maar over 5 procent minder BIV.
Het is dus duidelijk dat slechts een klein percentage van de auto's de voorwaarden vervullen. Daarom zal het effect op de luchtkwaliteit slechts marginaal zijn. Bij de kopers die zich een auto kunnen veroorloven die wel voldoet, zal de vermindering de keuze niet beïnvloeden.
De maatregel bevoordeelt voornamelijk de hogere sociale klassen. De mensen die enkel een oudere tweedehandswagen kunnen kopen, zullen het gelag betalen. Het argument dat men de vermindering van tweedehandswagens van ouder dan vijf jaar en minder dan 8 pk niet zal afschaffen, is volksverlakkerij. Voor dergelijke wagens is er nooit een korting geweest.
De afschaffing van de BIV bij overdracht van voertuigen tussen echtgenoten is goed, maar komt te laat. (Applaus bij het VB)
Artikelsgewijze bespreking
De voorzitter : Aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet houdende goedkeuring van het samenwerkingsakkoord tussen het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betreffende de invoering van een vermindering van de belasting op de inverkeersstelling (BIV) op grond van de emissienorm van de motor (zoals bepaald in de Richtlijn 98/69/EG van 13 oktober 1998) of de aard van de aandrijvingsbrandstof, met inachtneming van de fiscale neutraliteit en ter voorkoming van de concurrentie tussen de Gewesten op het vlak van de inschrijving van de voertuigen.
- De artikelen worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks om 16 uur de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet houden.